Permalänk
Avstängd

IPS 27-30"

Hej!

Ska nu investera i en ny skärm,
Jag vill ha så hög upplösning som möjligt.
Budget på 3000-5000kr!

Skicka länk till produkten och skriv varför jag ska välja den...

Jag ska använda den för att programmera och sitta i photoshop (Jag är webbdesigner/programmerare)
Kan även bli lite filmredigering mm. Men jag är inte superkräsen här,, det främsta är att texten ska vara "liten" och skarp (hög pixeltäthet).

Tack på förhand!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

överskrider din budget med 890kr(!) men skärmen har en upplösning på 2560 x 1440 samt en IPS panel med över en miljard färger. och för övrigt så passar produkten med beskrivning du söker!

http://cdon.se/hemelektronik/dell_27_u2711_2560x1440%2c_ips%2...

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av To33e:

överskrider din budget med 800kr(!) men skärmen har en upplösning på 2560 x 1440 samt en IPS panel med över en miljard färger. och för övrigt så passar produkten med beskrivning du söker!

http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/el...

http://cdon.se/hemelektronik/dell_27_u2711_2560x1440%2c_ips%2...

Är det en DELL U2711?

Edit: haha, såg länken nu!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk

Dell UltraSharp U2711
Upplösning: 2560x1440
Pris: 5900 kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Det är en kanon bra skärm enligt mig. Jag använder den till allt möjligt, Surfa, Spela, Film, Digitalt skapande (Programmering, Databashantering osv...) Det är också den billigaste skärmen på den svenska marknaden med upplösningen 2560x1440. Om du känner att skärmen är utanför din budget så får du helt enkelt kliva ner till en skärm med 1920x1200 i upplösning. Men då krymper arbetsytan dramatiskt.

Det finns bara ett "men" med denna skärm som jag anser att man bör känna till, och det handlar om den anti-glare coating som Dell använder. Tyvärr är den i tjockaste lagret och det kan medföra att vissa personer upplever bilden som "suddig". Detta är enligt mig en felaktig beskrivning av fenomenet. Suddig är inte bilden, men den får en viss karaktär som vissa personer har svårt för.
Jag har dock inte några problem med min anti-glare coating.

Men sammanfattningsvis så vill jag rekommendera skärmen, speciellt om man vill ha lite större arbetsyta.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av multicore:

Dell UltraSharp U2711
Upplösning: 2560x1440
Pris: 5900 kr.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539896

Det är en kanon bra skärm enligt mig. Jag använder den till allt möjligt, Surfa, Spela, Film, Digitalt skapande (Programmering, Databashantering osv...) Det är också den billigaste skärmen på den svenska marknaden med upplösningen 2560x1440. Om du känner att skärmen är utanför din budget så får du helt enkelt kliva ner till en skärm med 1920x1200 i upplösning. Men då krymper arbetsytan dramatiskt.

Det finns bara ett "men" med denna skärm som jag anser att man bör känna till, och det handlar om den anti-glare coating som Dell använder. Tyvärr är den i tjockaste lagret och det kan medföra att vissa personer upplever bilden som "suddig". Detta är enligt mig en felaktig beskrivning av fenomenet. Suddig är inte bilden, men den får en viss karaktär som vissa personer har svårt för.
Jag har dock inte några problem med min anti-glare coating.

Men sammanfattningsvis så vill jag rekommendera skärmen, speciellt om man vill ha lite större arbetsyta.

Grymt!
Jag sitter nu på 3x 1920x1080. tycker det är lite klumpigt...
och jag vill ha "skarpare", dvs mindre pixlar

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

"Det finns bara ett "men" med denna skärm som jag anser att man bör känna till, och det handlar om den anti-glare coating som Dell använder. Tyvärr är den i tjockaste lagret och det kan medföra att vissa personer upplever bilden som "suddig". Detta är enligt mig en felaktig beskrivning av fenomenet. Suddig är inte bilden, men den får en viss karaktär som vissa personer har svårt för.
Jag har dock inte några problem med min anti-glare coating. " Inte jag heller, har aldrig upplevt min skärm som suddig (Inköpt Juli 2010 för lite mer pengar ).

Kalas skärm ! När du är ca 20 cm från skärmen kan du se de små "fyrkanterna" Ingen perfekt spelskärm misstänker jag men fullt okej på film och till allt annat är den som sagt kalas !

Rekommenderas varmt !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strunten:

"Det finns bara ett "men" med denna skärm som jag anser att man bör känna till, och det handlar om den anti-glare coating som Dell använder. Tyvärr är den i tjockaste lagret och det kan medföra att vissa personer upplever bilden som "suddig". Detta är enligt mig en felaktig beskrivning av fenomenet. Suddig är inte bilden, men den får en viss karaktär som vissa personer har svårt för.
Jag har dock inte några problem med min anti-glare coating. " Inte jag heller, har aldrig upplevt min skärm som suddig (Inköpt Juli 2010 för lite mer pengar ).

Kalas skärm ! När du är ca 20 cm från skärmen kan du se de små "fyrkanterna" Ingen perfekt spelskärm misstänker jag men fullt okej på film och till allt annat är den som sagt kalas !

Rekommenderas varmt !

Låter bra!
Tack för rekommendationerna, blir nog att köpa en sådan online, och sen utnyttja distansköplagen (14dgr öppet köp )

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Hej, tänkte bara hoppa in och säga att jag har en syn på 1 / 0.9 och 20cm från skärmen är allt jag upplever att mina ögon sakta smälter. Tycker det där folk pratar om med grynet inte är ett problem, då man får utmärkt sikt även under väldigt ljusa förhållanden som tradeoff. Men självklart ska det upmärksammas!

Mvh.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Jag har HP ZR2740W (2560x1440) och den är kanon tycker jag. Ag filtret är inte alls grovt.

Länk --->

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966051

Som huvudskärm använder jag dock Dell U3011 som jag tycker är överlägset bäst av de skärmar jag har/har haft. Den använder jag till allt som tex spel, fotoredigering, film etc. Skärmen har även en högre upplösning på 2560x1600. Länk till den --->

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=728130

Sedan kan man tycka att 10.000 bagis för en skärm är mycket men jag anser att skärmen är den viktigaste dator investeringen man gör.

Permalänk
Medlem

ett annat problem värt att nämna med dell's stora ipspaneler är att dom allihopa lider av färgskiftningar av olika grad. Jag gick igenom 3 olika skärmar innan jag hittade en jag kunde leva med. Beroende på hur känslig du är kanske det inte är något du märker dock.. syns bara på grå bakgrunder.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

ett annat problem värt att nämna med dell's stora ipspaneler är att dom allihopa lider av färgskiftningar av olika grad. Jag gick igenom 3 olika skärmar innan jag hittade en jag kunde leva med. Beroende på hur känslig du är kanske det inte är något du märker dock.. syns bara på grå bakgrunder.

Tråkigt att höra.. Men den är ju ganska "Budget" igentligen. (för att vara 27" med HIGH-RES och iPS )

Någon som vet en butik i sthlm som har denna ute i butiken att kolla på ?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mistard:

Hej, tänkte bara hoppa in och säga att jag har en syn på 1 / 0.9 och 20cm från skärmen är allt jag upplever att mina ögon sakta smälter. Tycker det där folk pratar om med grynet inte är ett problem, då man får utmärkt sikt även under väldigt ljusa förhållanden som tradeoff. Men självklart ska det upmärksammas!

Mvh.

Hm detta låter inte bra, då jag ibland sitter vid dator i 10timmar i sträck...

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Hm detta låter inte bra, då jag ibland sitter vid dator i 10timmar i sträck...

Sitt inte 20cm ifrån skärmen då, problemet löst.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MO-011-H...

Mycket bra budgetskärm som jag själv har.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nyllet83:

Jag rekommenderar inte att handla från Overclockers. Se den här tråden.

Permalänk

Blir de röda oxå? Jag har det problem tnär jag sitter vid datorn, skit jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Denna skärmen har även jag hört en del om, och vissa säger att den t.o.m är bättre än u2711 samt glansig yta.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nyllet83:

Vart köpte du denna ?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Denna skärmen har även jag hört en del om, och vissa säger att den t.o.m är bättre än u2711 samt glansig yta.

Den ska ha samma panel som apple cinema display har jag för mig? dock vet jag inte vart man kan köpa i sverige :/

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av _vanilla:

Den ska ha samma panel som apple cinema display har jag för mig? dock vet jag inte vart man kan köpa i sverige :/

Problemet är att denna skärm inte kan köpas i Sverige. Du måste själv importera den från England vilket kan medföra en del problem.

Denna medlem hade lite otur med sin skärm;
http://www.sweclockers.com/galleri/8618-hazro-hz27wc-efter-up...

Om du köper denna skärm, så kan du också glömma allt vad distanshandelslagen säger.
Men om du nu vill prova denna skärm så sker det alltså helt på egen risk, många har fått hem skärmen och är jätte nöjda medan andra inte är fullt så lyckliga.

Om du är intresserad av Dell u2711 så vill jag minnas att inet i Stockholm har den uppställd för demonstration. Gå dit och kolla på den så kan du bilda din egen uppfattning om skärmen.

Skrivet av widL:

Jag rekommenderar inte att handla från Overclockers. Se den här tråden.

Precis. Detta är bara ett av många problem som finns.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610738
Kanske inte vad du tänkt dig, men sparar du ett tag så har du råd med den!
Det är med omfång den självklart bästa skärmen som finns att köpa!

EDIT: Baserat på mitt omdöme!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610738
Kanske inte vad du tänkt dig, men sparar du ett tag så har du råd med den!
Det är med omfång den självklart bästa skärmen som finns att köpa!

Jag håller absolut inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610738
Kanske inte vad du tänkt dig, men sparar du ett tag så har du råd med den!
Det är med omfång den självklart bästa skärmen som finns att köpa!

EDIT: Baserat på mitt omdöme!

Finns ingen orsak att köpa den och tro att man kan använda den i professionell miljö. Det finns ingen OSD, kan man ens kalibrera den vettigt? Finns billigare/liknande pris alternativ med samma panel som har OSD, mera ingångar. Men om man är ute efter utseende så kan det vara ett bra köp, men smaken är som baken, delad. Dock kan det vara så att Apples QC är bättre än dom andra tillverkarna i prisklassen runt 10k kr.

Helst skulle jag vilja se en Hazro återförsäljare uppe i norden så man kan få skärmarna hem hela. De är billiga, använder vettiga paneler, QC är inte den bästa så det skulle vara bra att de skulle vara nära så man kan lätt byta.

Jag anser att en Samsung S27A850 är en bra skärm, men Samsungs byggkvalité på den är.... jag vet inte hur dom lyckats... Riktigt bra paneler men själva chassi är så svagt, så man kan förstöra skärmen om man tar i chassi med lite kraft när man försöker tilta eller höj/sänka den. Sen kan de också ha riktigt mycket BLB från fabrik(har med det värdelösa chassit att göra). Funderar om jag skall 'köpa en lott till Samsungs skärmlotteri' men jag bor lite avsides så frakten kommer bli dyr om jag behöver byta skärm mer än 1-2 ggr.

Permalänk
Medlem

Du kan köpa samtliga versioner utav Hazro 27"skärmar från mediafrost.de
Vill du en Hazro 30" skärm så går det att köpa 8-bitars modellen HZ30Wif direkt från hazro.co.uk medans 10-bitarsversionen HZ30Wie enbart säljs av oveclockers.co.uk.
Det kommer att gå att köpa 30"skärmarna från mediafrost.de om ett par månader eller så (enligt Hazro själva)

Härligt marknadsupplägg är det iallafall.

Själv väntar jag på att det ska gå att köpa 30" 10-bitars versionen av en handlare man kan lita på, kommer inte köpa något av overclockers.

Bäst hade det varit om någon Svensk handlare hade vaknat till liv och börjat ta in Hazro då önskan att uppdatera till större monitorer börjar märkas mer och mer.