Svenska Flatfrog introducerar optisk multi-touchteknik

Permalänk

De är inte resistiv skärm, finns mer på deras hemsida att läsa om hur det fungerar.

Upplösningen på touchen är Quad HD, alltså dubbla linjära upplösningen som skärmen har, borde räcka med råge för precision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tdelta32t:

Din Smartphone/Tablet ligger antagligen på ca 250-500ms i fördröjning vilket inte är så fantastiskt mycket då du t.ex. skär frukter."

Jo jag tycker 500-1000ms på telefon är jobbigt också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MX510.:

kolla 00:32

minst 500ms där

10ms skojar du.

Va? Är du blind? 500ms är ju 0,5s och det är jävligt länge...Dessutom är inte målar program de rappaste...kolla när dom ska trycka så snabbt de kan på fyrkanterna...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Då jag bor i Amsterdam kanske det vore värt ett besök på mässan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kaffeperkulator:

De är inte resistiv skärm, finns mer på deras hemsida att läsa om hur det fungerar.

Upplösningen på touchen är Quad HD, alltså dubbla linjära upplösningen som skärmen har, borde räcka med råge för precision.

Jo, har läst på hur det fungerar och att det inte är en klassisk resistiv skärm förstår jag. Men det krävs fortfarande ett tryck på skärmen så jag skulle säga att det faller i kategorin för resistiva skärmar vilket står att jämföra med en kapacitiv skärm som inte ens alltid behöver beröring. Frågan är alltså hur känslig skärmen är, måste man pressa märkbart eller räcker det med en lätt beröring?

MS Surface hade ju fördelen att den arbetade med en vanlig glasskiva och därmed kunde man ställa saker på den (som ett ölglas eller spelpjäser till exempel), undrar om man kan göra samma sak med denna...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Testade den på ÖreDev i höstas när jag va där och jobbade, kom jag på! Hade dock ingen aning om features vid det tillfället, så har inget vettigt att komma med...

Precis men det va väl förra hösten för det va då jag va där och de presenterade samma sak och man fick testa på, så känns inte riktigt som nyhet .
Som det verkade då i varje fall så va största marknaden för såna här skärmar i fotbollstudio på tv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Är allergisk mot teknik som är sämre:
- använda armar på detta sätt är grovt anti-ergonomiskt och ger skador i axlar, nacke, mm. -- kan ej fixas med produktutveckling
- kräver 1:1 i rörelse dvs du gör lika stor fysisk rörelse som digital. -- kan ej fixas med produktutveckling
- har grovt delay problem -- kan fixas med produktutveckling men tar år att fixa

en bs produkt som har få användningsområden

om den däremot skall användas som telefonskärm eller pekplatta på laptops så är det brukbart.
Som ersättare till mus som i filmen där de har stor skärm så är det en bs produkt enligt mig

Det går inte att utveckla så att du tycker om den efter att du sagt det där. Men då är det inte ens rätt produkttyp för dig. Men det gör det inte till en tekniskt kass pryl om man bortser från delay'n då.

Varför jag tror den där är bra är för att du kan ha en LCD-TV och sen det där ovanpå. Alltså att det inte så svårt att bygga ihop <-- Vilket gör att det blir intressant för vissa. Jag ser inte något användningsområde för produkten(kommande, förhoppningsvis). Däremot tycker jag att det är framsteg (+ att det är svenskt).

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Det går inte att utveckla så att du tycker om den efter att du sagt det där. Men då är det inte ens rätt produkttyp för dig. Men det gör det inte till en tekniskt kass pryl om man bortser från delay'n då.

Varför jag tror den där är bra är för att du kan ha en LCD-TV och sen det där ovanpå. Alltså att det inte så svårt att bygga ihop <-- Vilket gör att det blir intressant för vissa. Jag ser inte något användningsområde för produkten(kommande, förhoppningsvis). Däremot tycker jag att det är framsteg (+ att det är svenskt).

Tänkbart användningsområde: Bord i hemmet som visar all tv-info, kalender för hela familjen etc etc. Bord i receptionen på alla möjliga ställen där man väntar i grupp (rätt så kul att kunna sätta sig med polarna och spela en tower-defence i väntan på att rummet ska bli klart.). En vän till mig var med och utvecklade ett tower-defence till surface och det var riktigt kul att testa. Det är rätt roligt att spela spel tillsammans kring ett interaktivt-"bräde". Till skillnad ifrån surface så tillåter denna teknik att man sätter upp den på en vägg och stora touchscreens på väggar kan jag tänka mig extremt många användningar av (tänk dig när du väntar på bussen och du kan interagera med busskurens vägg för att få upp en massa info om färdväg, ankomst, var bussen är nu etc. )

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

fan vad kolt nu kan man ju spelar r.u.s.e som det skulle vara.

Permalänk
Medlem

Den här tekniken är ju ett antal år gammal, att de lyckats göra den så tunn är för att de använder många kameror med vidvinkel linser.
För DIY arna där ute så finns NUIgroup som är monstret inom just DIY multi touch skärmar

Video för att demonstrera NUIgroups senaste mjukvara som stabilt stödjer flera kameror

Programmet är helt gratis att ladda ner. http://nuigroup.com

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Precis men det va väl förra hösten för det va då jag va där och de presenterade samma sak och man fick testa på, så känns inte riktigt som nyhet .
Som det verkade då i varje fall så va största marknaden för såna här skärmar i fotbollstudio på tv osv.

Nae, skrev "i höstas" så menar också i höstas (2011) Och jo, det är ju en nyhet för alla på swec att jag va där! Trollol!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Jo, har läst på hur det fungerar och att det inte är en klassisk resistiv skärm förstår jag. Men det krävs fortfarande ett tryck på skärmen så jag skulle säga att det faller i kategorin för resistiva skärmar vilket står att jämföra med en kapacitiv skärm som inte ens alltid behöver beröring. Frågan är alltså hur känslig skärmen är, måste man pressa märkbart eller räcker det med en lätt beröring?

Jag, det skulle du kunna säga. Men det är fel. En resistiv rensor mäter variation i resistans. En kapacitiv sensor mäter variation i kapacitans.

Man kan säga att en bensindriven bil med en ottomotor är en elbil bara för att den har batteri, men det är fel.

Flatfrogs touchpanel version fungerar med hjälp av IR ljuskällor som belyser en transparent skiva från sidan, genom att placera IR sensorer runt om denna skivan kan de räkna ut var man berör ytan. Om ljuskällorna på något sätt är modulerade med olika frekvens eller att bara vissa av dem är påslagna åt gången vet jag inte. Men det skulle vara ett smart sätt att kunna "triangulera" fram bar beröring sker. Dock blir det genast mer komplicerat med multitouch.

Skrivet av Mikael_Berglund:

MS Surface hade ju fördelen att den arbetade med en vanlig glasskiva och därmed kunde man ställa saker på den (som ett ölglas eller spelpjäser till exempel), undrar om man kan göra samma sak med denna...

Ja MS hypade detta ganska starkt med första versionen av Surface och de fick ha med sig Samsung och bygga en mycket speciell LCD panel för att kunna ha kvar funktionen som känner igen optiska "markers" med något som liknar QR taggar.

Vad jag förstår så kan inte Flatfrogs system fungera med passiva markers, utan skulle kräva en aktiv ir sändare av något slag för att erbjuda liknande funktion som MS Surface har.

Permalänk
Skrivet av beh:

Jag, det skulle du kunna säga. Men det är fel. En resistiv rensor mäter variation i resistans. En kapacitiv sensor mäter variation i kapacitans.

Man kan säga att en bensindriven bil med en ottomotor är en elbil bara för att den har batteri, men det är fel.

Tvungen till att göra en bilanalogi? Självklart vet jag att det inte ur teknisk synvinkel är resistiv skärm men dess egenskaper stämmer ganska bra överens med en sådan och skärmen är helt klart mer lik en resistiv skärm än kapacitiv ur användarens synvinkel. Det var bara det jag ville påpeka, sorry, skulle ha varit mer exakt på ett nördforum. ^^

Skrivet av beh:

Vad jag förstår så kan inte Flatfrogs system fungera med passiva markers, utan skulle kräva en aktiv ir sändare av något slag för att erbjuda liknande funktion som MS Surface har.

Indeed, det är min tolkning av situationen också. Detta och det faktum att den troligtvis har en ganska mjuk skärm gör att dess användningsområde smalnar något. Ifall det inte är möjligt att ställa saker på den så vill man kanske undvika att ha den som bord utan väljer istället att fästa den på väggen.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Dom har lagt upp nya filmer där man får se lite mer

http://vimeo.com/35873554
http://vimeo.com/35877427

Enligt NyTekniks artikel så är det en glasskiva som används, så den ska nog inte vara mjuk..

Permalänk
Medlem

Jag tror som Nöbbe säger att den är "hård" som glas. Jag minns att TFIR hade problem med för högt brytningsindex på glas och därmed fungerade mycket bättre med PMMA. Ska bli kul att prova den när den dyker upp i närheten.