Permalänk
Medlem

Öka fläktens RPM

Jag har en Noctua NH-D14, men fläktarna (2 st) går aldrig högre än 1171 RPM. Jag har en 4 pin kontakt på mitt moderkort (ASUS P6T SE) och fläktarna har en 3 pin. Jag har kopplat på den så det blir en pin över.

Har letat efter inställningar i BIOS men kan bara ändra fläkstyrningen till Standard, Middle eller Turbo mode, går inte att ändra spänningen (volt).
Har också provat att koppla direkt till nätagget men då blir det error när man ska starta.

Går det att få fläktarna att gå snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpa984:

Jag har en Noctua NH-D14, men fläktarna (2 st) går aldrig högre än 1171 RPM. Jag har en 4 pin kontakt på mitt moderkort (ASUS P6T SE) och fläktarna har en 3 pin. Jag har kopplat på den så det blir en pin över.

Har letat efter inställningar i BIOS men kan bara ändra fläkstyrningen till Standard, Middle eller Turbo mode, går inte att ändra spänningen (volt).
Har också provat att koppla direkt till nätagget men då blir det error när man ska starta.

Går det att få fläktarna att gå snabbare?

Du använder fläktarna som följde med kylaren?
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=12...

NF-P12:
Rotational Speed (+/- 10%) 1300 RPM
Rotational Speed with L.N.A. (+/- 10%) 1100 RPM
Rotational Speed with U.L.N.A. (+/- 10%) 900 RPM

Scope of Delivery

* Ultra-Low-Noise Adaptor (U.L.N.A.)
* Low-Noise Adaptor (L.N.A.)

NF-P14 FLX:
# 140mm, 1200/900/750 rpm

Det som medföljer kylaren verkar vara: 2x Ultra-Low-Noise Adaptor (U.L.N.A.)
Så den mindre fläkten torde rotera med en hastighet av 810-990rpm, medans den större roterar med 675-825rpm, förutsatt att du använder fläktkontrollerna som medföljde.

Ibland är det skrämmande enkelt att hitta information, om man nu orkar söka.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jag vill inte sänka RPMen utan höja den, om den nu kan gå snabbare än 1180.
Sökte på google i säkert 30 min innan jag gjorde denna tråden.

Permalänk

Hej

Sökte mindre en 1 minut och fann detta
http://www.noctua.at/pdf/infosheets/noctua_nh_d14_datasheet_e...

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpa984:

Jag vill inte sänka RPMen utan höja den, om den nu kan gå snabbare än 1180.
Sökte på google i säkert 30 min innan jag gjorde denna tråden.

1180 är ruggigt nära fläktens spec på 1200 så det är tveksamt om du kan få ut dom sista 20, inte för att det spelar någon större roll.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

1180 är ruggigt nära fläktens spec på 1200 så det är tveksamt om du kan få ut dom sista 20, inte för att det spelar någon större roll.

Jepp... Fläkten går på maxvarv redan helt enkelt och går inte att höja högre än så... Kyler den inte tillräckligt TS?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Va?, mina går i 1350RPM..

Permalänk
Medlem

Varvtalet kan påverkas av hur de är monterade, t.ex. om du har något bakom dem så det blir lite tryck bakom så kommer de inte orka snurra lika snabbt men får du 1180 av 1200 är det bra och troligen inom felmarginalen för mätningen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Rotational Speed (+/- 10%) 1300 RPM

1300 * 0.9 = 1170

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Varvtalet kan påverkas av hur de är monterade, t.ex. om du har något bakom dem så det blir lite tryck bakom så kommer de inte orka snurra lika snabbt men får du 1180 av 1200 är det bra och troligen inom felmarginalen för mätningen.

Jepp, och tvärtom så kan de snurra snabbare än normalt om de har väldigt tajta restriktioner framför dem (eg en pull-fläkt) ... Jämför med en dammsugare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.