Permalänk
Medlem

i7 920 + cooler master v8, höga temps?

Hej!

Har under en längre period varit fundersam över min cpus temp. Den är i dagsläget klockad till 3.6ghz @ 1,25V och ligger kring 42-45 grader idle och går upp kring 70 grader när jag spelar bf3, ibland högre.

Jag har för mig att när jag överklockade processorn för första gången ca 2 år sedan så hade den inte alls dessa höga temps. Har för mig (kan ha fel) att den låg strax över 30 grader idle, och gick inte ens upp till 70 grader när jag körde prime, och då var den även klockan till 3.8 ghz.

Sen jag blev fundersam över temperaturen så har jag bytt kylpasta två gånger, samt blåst rent från damm. Detta utan något märkbart resultat.

Någon som vet vart problemt kan ligga? Fläkten snurrar på som den ska.

Permalänk
Medlem

med den kylaren ska det inte vara så högt.. har du kolalt så luftflöden i lådan är som det ska?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

med den kylaren ska det inte vara så högt.. har du kolalt så luftflöden i lådan är som det ska?

Har nyligen bytt chassi, och tempsen är fortfarande samma:( Det märkliga är ju att det funka bra förut..

Permalänk
Medlem

vad har du för volt på din cpu?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

vad har du för volt på din cpu?

1.25V

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Har nyligen bytt chassi, och tempsen är fortfarande samma:( Det märkliga är ju att det funka bra förut..

luftflödet i det nya chassit verkar inte vara lika bra som i det gamla?

damm, smuts etc kan också vara något?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

luftflödet i det nya chassit verkar inte vara lika bra som i det gamla?

damm, smuts etc kan också vara något?

Om du läser vad jag har skrivit så ser du att jag hade samma problem i mitt gamla chassi:)

Permalänk

Kan ju vara att du har load line calibration eller nåt liknande på prollen igång. Jag hade samma problem som du typ, med min i7 920. Jag körde den i 4.2 GHz lugnt men fina temps, sen en dag så ökade tempsen plötsligt med 12 C typ vilket ledde till att jag fick klocka ner den.

Nu gissar jag angående din prolle, men den kanske kräver mer spänning för samma frekvens nu när den fått ett tag på nacken?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Kan ju vara att du har load line calibration eller nåt liknande på prollen igång. Jag hade samma problem som du typ, med min i7 920. Jag körde den i 4.2 GHz lugnt men fina temps, sen en dag så ökade tempsen plötsligt med 12 C typ vilket ledde till att jag fick klocka ner den.

Nu gissar jag angående din prolle, men den kanske kräver mer spänning för samma frekvens nu när den fått ett tag på nacken?

Har ingen aning vad load line calibration är, så du får gärna förklara det

Kollar temps nu och vissa kärnor ligger kring 50 grader idle..

Permalänk
Medlem

körde nyss ett snabbt test i prime och vissa kärnor blir så varma som 86 grader redan efter ungefär 1 minuts test..nåt är helt klart galet:P

Permalänk

Testat formatera? Eller köp en ny cpu din kanske är bränd.

Visa signatur

Intel Core i9 10850k @ 4.8GHz || Nvidia GeForce GTX 3080 || HyperX Fury RGB 32GB 3600MHZ || ASUS ROG STRIX Z490-H || Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe || Ducky One 2 Mini RGB || Steelseries QcK Heavy || Razer Naga

Permalänk
Skrivet av frallan123:

Testat formatera? Eller köp en ny cpu din kanske är bränd.

Formatera för att lösa värmeproblem, tillåt mig att skrocka högt och ljudligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Formatera för att lösa värmeproblem, tillåt mig att skrocka högt och ljudligt.

Skräpa inte ner tråden med onödiga kommentarer tack. Dom kan du allt hålla för dig själv

Permalänk
Skrivet av r0xxz:

Skräpa inte ner tråden med onödiga kommentarer tack. Dom kan du allt hålla för dig själv

Känns ju också onödigt att skräpa ner tråden med lösningar som inte alls på något sätt kan lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Bytte du kylpasta på prollen då du bytte chassi? Om du har inte har bytt kylpasta på två år kan det vara dags att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smogy:

Bytte du kylpasta på prollen då du bytte chassi? Om du har inte har bytt kylpasta på två år kan det vara dags att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Har bytt kylpasta ett flertal gånger sen jag märkte att temperaturerna var galna Blev ingen skillnad för fem öre

Permalänk
Medlem

Kan EN av heatpipesen gått sönder tro?

De hände på min V8 jag hade.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Kan EN av heatpipesen gått sönder tro?

De hände på min V8 jag hade.

Hmm, hur kollar man det?

Permalänk

hmm det är väl en vrid pott för fläkt hastighet på den...det e det på min iallafall.

kolla så du har satt bios fan speed på typ high eller va det nu heter

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Kör du med Intels standard kylare så är det bara till att byta!

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Kör du med Intels standard kylare så är det bara till att byta!

Har du läst tråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Lenovo X250 i7 8gb] [Lenovo x220 i7 8gb] [Asus PB278Q 1440p] [Sennheiser PC 360] [Grado SR80i]
[iPhone 6] [iPad 3] [Sennheiser hd25-1 ii] [Shure se215]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

hmm det är väl en vrid pott för fläkt hastighet på den...det e det på min iallafall.

kolla så du har satt bios fan speed på typ high eller va det nu heter

fläkten snurrar på för fullt, dryga 2k rpm så det verkar inte vara fläkten som är problemet.