Hur viktigt är det med ett bra moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är det med ett bra moderkort?

Tjenare,

Jag håller på att sätta ihop en ny dator med dessa delar:
Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE (16GB)
SLI (Inga valda grafikkort än)

Corsair Obsidian 700D
Corsair Cooling Hydr H100

Det som återstår är moderkortet och jag undrar nu hur viktigt detta egentligen är..
Jag förstår att detta kortet är grymt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=991013

Men

Låter kanske lite fåfångt men jag tänkte sätta ihop en "helsvartdator", typ: http://www.sweclockers.com/galleri/7592-black-beauty-650d-250... och det moderkortet pajar allt.

Så till min fråga; Blir det något större skillnad med detta kortet?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=878015

Jag är student så om man kan spara 500kr så är det ju alltid nåt + att det är svart.

Datorn kommer antagligen inte klockas då jag inte spelar spel skall väl tilläggas

Ha det gött allesammans

Permalänk
Medlem

Gigabytes kort har lite färre usb-portar, pci-portar och dessutom så verkar det som att ASUS kort har stöd för pci-e 3.0 medans Gigabyte bara har 2.0.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991013,878015

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem

Du kan spara en hel del pengar om du går ner till Obsidian 650D, Core i5 2500K och Hydro H80. Dessutom utan att förlora särskilt mycket i prestanda.
Vad kommer ditt primära användningsområde för datorn att vara?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns ett bra uttryck "Du får vad du betalar för" och det stämmer i synnerhet för MoBo´s, Finesser såsom mer sata 6 platser, mer usb 3.0 utgångar,bättre möjligheter för SLI/Crossfire i form av fler 16x platser, högre kvalite´ på utförande och finnish...med mera med mera..
Mitt tips; var ärlig med dig själv och lämna egot hemma, ställ dig frågan vad behöver jag..vad har jag råd med
...! för att MoBo´t skall uppfylla mina krav.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rogga67:

Det finns ett bra uttryck "Du får vad du betalar för" och det stämmer i synnerhet för MoBo´s, Finesser såsom mer sata 6 platser, mer usb 3.0 utgångar,bättre möjligheter för SLI/Crossfire i form av fler 16x platser, högre kvalite´ på utförande och finnish...med mera med mera..
Mitt tips; var ärlig med dig själv och lämna egot hemma, ställ dig frågan vad behöver jag..vad har jag råd med
...! för att MoBo´t skall uppfylla mina krav.

Det där med SATA 6 platser kan lätt övervinnas med instickskort som presterar långt mycket bättre än te.x Marvells SATA6...som är riktigt värdelösa.

Gällande processorvalet...ska du använda datorn till rendering eller dylikt? Om inte så tjänar du 1000 spänn på att ta en i5 istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldorf:

Gigabytes kort har lite färre usb-portar, pci-portar och dessutom så verkar det som att ASUS kort har stöd för pci-e 3.0 medans Gigabyte bara har 2.0.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991013,878015

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3973#ov

Att kolla på Prisjakt är bara dumt.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldorf:

Gigabytes kort har lite färre usb-portar, pci-portar och dessutom så verkar det som att ASUS kort har stöd för pci-e 3.0 medans Gigabyte bara har 2.0.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=991013,878015

Det Gigabyte moderkortet har stöd för pci-e 3.0. Jag har det själv och är mycket nöjd

Se till att det är "rev 1.3" bara http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3973#o...
Om du klickar på Inets länk på prisjakt så står det "Är uppdaterade revisionen 1.3!"
http://www.inet.se/produkt/1902164/gigabyte-z68x-ud3h-b3-rev-...

Edit: schitzo hann visst före

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Jag är student så om man kan spara 500kr så är det ju alltid nåt + att det är svart.

Datorn kommer antagligen inte klockas då jag inte spelar spel skall väl tilläggas

Mitt tips är att köpa en än billigare dator om du inte är ute efter prestandan.

Om det inte är spel du kör, vad kräver en 2600K? Är det bara en 'studentdator' så kan du sänka kraven rejält. Fast det beror på vad du skall göra ju.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Asrock extreme 4, msi 65 z68, och det asus du kollade på;)

Nej men du har fått svar på det du skulle kunna behöva här ovan:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har läst någonstans att Gigabyte-kortet har lite större spänningsvariationer pga färre...eh...grejer av något slag. Med andra ord risk för sämre stabilitet vid överklockning. Ska se om jag kan hitta artikeln...

EDIT: Färre faser i spänningsregulatorn. http://www.tomshardware.com/reviews/asrock-z68-extreme4-asus-...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba och bra inlägg!

Jag är ganska så novis på detta men frågan är bara vad jag ska ha med fler än max 4 usb-portar (mus, skrivare, webkamera, tangentbord, ev extern hårddisk), vad används pci-portar till? Har förstått att det finns ett antal olika varianter av dem..

Vidare vad innenär sata 6 platser, snabbare överföring vid SSD? Och fler usb 3.0 utgångar lär jag inte behöva, kanske max en för USB minne eller framtida extern hårddisk

Segas jag ska egentligen inte göra nåt speciellt med datorn, kommer mest används som "Jobbdator" dvs administrera mina företags hemsidor, bokföring, lite PS & Adobe Premeiere samt Starcraft/broodwar nån gång ibland.

Edit: Vettefan vad som hände men hade inte uppdaterat så såg inte de tre senaste inläggen.
Saab, min tanke var mest att iom att om man inte ska överklocka mm så om man köper en i7 har man möjlighet i framtiden att göra det vilket innebär längre livslängd. Samt om det var så stor skillnad på mobo's vilket det iofs verkar vara
Kanske skulle lägga till 500kr och satsa på ett redigt...

Jag lever just i den devisen att du får vad du betalar för, därav köper jag i7, 16gb ram mm för att framtidssäkra lite men hade fått uppfattningen att moderkortet inte var lika viktigt men man kanske skulle tänka om

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Tack för alla snabba och bra inlägg!

Jag är ganska så novis på detta men frågan är bara vad jag ska ha med fler än max 4 usb-portar (mus, skrivare, webkamera, tangentbord, ev extern hårddisk), vad används pci-portar till? Har förstått att det finns ett antal olika varianter av dem..

Vidare vad innenär sata 6 platser, snabbare överföring vid SSD? Och fler usb 3.0 utgångar lär jag inte behöva, kanske max en för USB minne eller framtida extern hårddisk

Segas jag ska egentligen inte göra nåt speciellt med datorn, kommer mest används som "Jobbdator" dvs administrera mina företags hemsidor, bokföring, lite PS & Adobe Premeiere samt Starcraft/broodwar nån gång ibland.

Edit: Vettefan vad som hände men hade inte uppdaterat så såg inte de tre senaste inläggen.
Saab, min tanke var mest att iom att om man inte ska överklocka mm så om man köper en i7 har man möjlighet i framtiden att göra det vilket innebär längre livslängd. Samt om det var så stor skillnad på mobo's vilket det iofs verkar vara
Kanske skulle lägga till 500kr och satsa på ett redigt...

Jag lever just i den devisen att du får vad du betalar för, därav köper jag i7, 16gb ram mm för att framtidssäkra lite men hade fått uppfattningen att moderkortet inte var lika viktigt men man kanske skulle tänka om

i7 2600K vs i7 3930K
http://www.anandtech.com/bench/Product/443?vs=287

i7 2600K vs i5 2500K
http://www.anandtech.com/bench/Product/288?vs=287

2500K vs i7 3930K
http://www.anandtech.com/bench/Product/443?vs=288

3930K - 4800Kr
2600K - 2600Kr
2500K - 1800Kr

Skillnaden mellan 2500K och 2600K är ofta mindre än 5%

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Oj! Tack så jättemycket för de länkarna sAAb, i5n var ju tom snabbare i vissa saker.
Då verkar det vara ganska självklart att lägga 1000lappen man sparar på processorn på ett bättre moderkort.
Vad tycker ni om denna setupen?

Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Corsair 16GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
SLI (Inga valda grafikkort än)
Corsair Obsidian 700D
Corsair Cooling Hydr H100

Något jag borde ändra?

Permalänk
Medlem

Titta inte på staplarna utan att veta vad som mäts.

Poäng i benchmark > längre är snabbare.
Tidsåtgång i benchmark > kortare är snabbare.

Det ser bra ut.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ännu en kanske dum fråga som jag inte hittar något vettigt svar på.
Varför finns det så många olika sockets? Jag förstår att 1155 är den vanligaste men har de andra några fördelar?
Sen utöver det finns det ju olika chipsets och vad avgör vad som är viktigt där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X-ZoRe:

Oj! Tack så jättemycket för de länkarna sAAb, i5n var ju tom snabbare i vissa saker.
Då verkar det vara ganska självklart att lägga 1000lappen man sparar på processorn på ett bättre moderkort.
Vad tycker ni om denna setupen?

Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Corsair 16GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
SLI (Inga valda grafikkort än)
Corsair Obsidian 700D
Corsair Cooling Hydr H100

Något jag borde ändra?

Om du kan tänka dig att köpa beggat kan du spara en peng genom att köpa här :): http://www.sweclockers.com/annons/63408-i5-2500k-asus-p8z68-p...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

Haha det där är ju sjukt!
PMde honom så får vi se hur det går, tack för tipset Svahn!

Permalänk
Medlem

Du skulle som sagt kunna byta från Obsidian 700D till Obsidian 650D och spara nästan 1000kr. Tror inte du kommer behöva utrymmet i det större chassit. 650D är stort nog bara det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Ännu en kanske dum fråga som jag inte hittar något vettigt svar på.
Varför finns det så många olika sockets? Jag förstår att 1155 är den vanligaste men har de andra några fördelar?
Sen utöver det finns det ju olika chipsets och vad avgör vad som är viktigt där?

"1155" är ju etablerad och är redan därför ett bra köp. Men kanske inte bästa tänkbara om man vill köpa nytt, och vara framtidssäker. Fast så är det alltid.

Med 2500K och 8GB i RAM klarar du allt de närmaste fyra åren om du inte ska göra något extremt, då, i framtiden. Men, tänk inte på det nu, planera då, när du vet vad som finns på marknaden då. En 'skrotdator' om fyra år är säkert snabbare än den du köper nu ändå.

Lev i nuet när du köper dator.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Tack för alla snabba och bra inlägg!

Segas jag ska egentligen inte göra nåt speciellt med datorn, kommer mest används som "Jobbdator" dvs administrera mina företags hemsidor, bokföring, lite PS & Adobe Premeiere samt Starcraft/broodwar nån gång ibland.

Hej! Detta kanske är lite sent men om jag hade varit du så hade jag verkligen inte köpt en i7 som inte alls är prisvärd utan istället i3 med integrerad grafik. Den integrerade grafiken nu för tiden är bra så du behöver inte vara orolig. I ditt fall så ska du tänka på budget i första hand om överhuvudtaget bryr dig om pengar Billigt moderkort, billigt nätagg, billiga minnen på max 8 GB sammanlagt, billig CPU (I3 med integrerad grafik), billigt men kanske ändå snyggt chassi. Tyvärr är jag för trött för att hjälpa dig nu men att köpa dyra grejer gör ingen som helst nytta för dig och vad är det du menar med att vara framtidssäker? Kommer du kanske börja spela spel i framtiden eller liknande? Vid vanligt datoranvändande, photoshop och starcraft broodwar så behöver du verkligen ingen bra dator.

Permalänk
Medlem

DU behöver nog inte det stora chassit eller den kylningen, som sagt. Kanske 650D chassi istället och H80 kylning.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Hade ett Asus P8Z68-V /Gen 3 när jag byggde ihop min dator men det krånglade nåt jävulskt hela tiden , konstiga omstarter, usb kontakterna tappade ström och till slut så fick jag inte igång datorn så att jag kom in i bios heller.

Blev att satsa på ett ASRock Z68 Extreme3 Gen4 istället och det har fungerat kanon från första start utan några som helst problem.

Så även om vissa moderkortstillverkare hävdar att de har fler strömfaser än andra osv så är det också viktigt att understryka att hellre välja ett moderkort med mindre strömfaser men som har bättre kvalitet på sina komponenter istället..

Nu tror jag att just ASRock är dotterbolag eller nåt liknande till ASUS men som sagt behöver ju inte vara sämre för det.

Det enda negativa med är väl att de ASRock "bara" erbjuder 1 års garanti mot Asus 2 år men elektronikfel brukar ju uppenbara sig under den första tiden om det är något fel på dem, så har det ialla fall varit för mig och jag har haft moderkort som fungerat efter 5 år också utan problem.

Nu kostar ju de båda korten jag nämner ungefär lika mycket och det är ju frågan om var marginalerna ligger som i slutändan avgör kvaliten på korten också eller tänker jag helt fel?

ASUS, högre vinstmarignal och större omkostnader och därav billigare komponenter på sina kort?
ASRock , hög vinstmarginal men mindre omkostnader därav bättre komponenter ?

Ska man slå sig in som ny moderkortstillverkare kan man inte bara konkurrera om pris utan kvaliten är ju också en avgörande faktor för tillverkarens framgång....

Jaja, nu blev det kanske lite flummigt men men, någon kanske förstår min mening ?

Det jag vill säga är att JAG tycker att ASrock moderkorten säkerligen är minst lika bra som ASUS för den vanlige konsumenten ?

//Jonas

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frazig:

Hej! Detta kanske är lite sent men om jag hade varit du så hade jag verkligen inte köpt en i7 som inte alls är prisvärd utan istället i3 med integrerad grafik. Den integrerade grafiken nu för tiden är bra så du behöver inte vara orolig. I ditt fall så ska du tänka på budget i första hand om överhuvudtaget bryr dig om pengar Billigt moderkort, billigt nätagg, billiga minnen på max 8 GB sammanlagt, billig CPU (I3 med integrerad grafik), billigt men kanske ändå snyggt chassi. Tyvärr är jag för trött för att hjälpa dig nu men att köpa dyra grejer gör ingen som helst nytta för dig och vad är det du menar med att vara framtidssäker? Kommer du kanske börja spela spel i framtiden eller liknande? Vid vanligt datoranvändande, photoshop och starcraft broodwar så behöver du verkligen ingen bra dator.

Vad yrar du om? Han kan knappast lira Starcraft 2 på någerlunda hög upplösning med ett sådant grafikkort...

Permalänk
Medlem

Man får oftast vad man betalar för. Vad har du för krav? Modekortet är dock inte lika viktigt som nätagget men modekortet bör man lägga 1000 - 1500 på om man köper en spel burk.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vad yrar du om? Han kan knappast lira Starcraft 2 på någerlunda hög upplösning med ett sådant grafikkort...

Det är du som yrar. Han skriver "starcraft broodwar" inte "starcraft 2" så snälla sluta komma med "vad yrar du om"-kommentarer.

Permalänk
Medlem

Angående Turbo Mode på Asus P8Z68-V GEN3.

Hej, här är min tråd angående Moderkortet som jag behöver hjälp med:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Här är också en tråd angående kortets uppstart:

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1130369-asus-p8z68-...

Permalänk
Medlem

i7 , sli och vattenkylning till Web och starcraft... ? Känner du dig tvungen att slösa pengar eller vad ?

Visa signatur

| Motherboard : AsRock Fatal1ty Performance | CPU : i5 3570k | PSU : Corsair HX 650 | | Ram : 8GB 1600 Corsair
| GPU : Gigabyte GTX 670 : 1107 / 1700 | Ram : 8GB 1600 Corsair | SSD : Samsung 128gb | HDD : WD 1TB | R4| AKG K702 | Qpad Mk-50 | Deathadder 2013 | Samsung 27'' 120hz| Asus Xonar STX