Asus förbereder Radeon HD 7970 med DirectCU II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gide0n:

Att det fortfarande är begränsat med plats jämfört med CPU-kylarna som i princip bara begränsas av datorlådan är ju en sak. Det jag menade var att det ändå måste vara mycket lättare att få ihop parametrarna temperatur, ljudnivå och pris på ett bra sätt om man har en slot till att utnyttja (i teorin kan ju kylflänsen i princip göras bredden av en slot högre) jämfört med de olika varianterna av 2-slotkylare.
Men det är klart att en extremt väldesignad 2-slotkylare ändå kan vara bättre än en medelmåttig 3-slotkylare och det är därför jag är mycket nyfiken på hur bra Asus har investerat den extra volymen de tar i anspråk med denna kylare

Det var bara en jämförelse, tanken var att det inte ger så mycket extra plats från 2 till 3-slot. De 2-slots axialfläktslösningar som finns har ofta extremt tunna fläktar, medans denna ser ut att ha mer normalt djupa sådana fläktar.

Man får nog mest titta på resultatet, ljudnivå, temperaturer och maximal överklockningspotential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det var bara en jämförelse, tanken var att det inte ger så mycket extra plats från 2 till 3-slot. De 2-slots axialfläktslösningar som finns har ofta extremt tunna fläktar, medans denna ser ut att ha mer normalt djupa sådana fläktar.

Man får nog mest titta på resultatet, ljudnivå, temperaturer och maximal överklockningspotential.

Nä, det är möjligt att det inte alltid ger så stor skillnad i praktiken. Vad jag menade var att det i jämförelse med kort som håller sig till 2 slots ger bättre möjligheter att skapa ett tyst kort med bra kylning om man har mer plats. Nackdelarna är ju mer sådant som tidigare nämnts i tråden att det tar mycket plats vid crossfire etc.

Men du har helt rätt i att man måste se till testresultat för att se vilket kort som är bättre i praktiken. Jag tycker t ex generellt sett att det verkar som om designen av kylarnas kapsling görs mycket utifrån estetiska värden och kanske inte utifrån en CFD-analys över hur man ska undvika områden med höga turbulenta strömningshastigheter som genererar mycket blåsljud
Ett exempel på det är kort från XFX som har märket i gallret på baksidan, knappast strömningsmässigt optimerat (men har de riktigt tur kanske ändå bättre än ett vanligt galler ).

Är nog lite miljöskadad av att ha jobbat med liknande ljudproblematik något år, även om det inte var just kylning av datorkomponenter.

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av lorgix:

Ja, jag tycker också att själva kylflänsen ser förhållandevis tunn ut.

Borde det inte gå att utnyttja utrymmet mer effektivt?

Bilden som visar grafikkortet i enskilda lager är tyvärr missvisande. Jämfört med dagens 3-slot DirectCU II så har gen2-kylflänsen 22% mer surface area + en heatpipe extra (tot6). Grafikkortet är trots detta 6mm kompaktare och optimerat för att Crossfire ska fungera bättre på moderkort som inte har samma PCIex-layout som tex ROG Rampage IV Extreme/Formula och P9X79 WS. Man ska också komma ihåg att dessa fläktar är 20mm tjocka jämfört med de flesta grafikkort som använder 8-10mm. Detta är nyckeln till bra förhållande mellan luftflöde och ljudnivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kinc:

Bilden som visar grafikkortet i enskilda lager är tyvärr missvisande. Jämfört med dagens 3-slot DirectCU II så har gen2-kylflänsen 22% mer surface area + en heatpipe extra (tot6). Grafikkortet är trots detta 6mm kompaktare och optimerat för att Crossfire ska fungera bättre på moderkort som inte har samma PCIex-layout som tex ROG Rampage IV Extreme/Formula och P9X79 WS. Man ska också komma ihåg att dessa fläktar är 20mm tjocka jämfört med de flesta grafikkort som använder 8-10mm. Detta är nyckeln till bra förhållande mellan luftflöde och ljudnivå.

Ni har aldrig funderat på en modell som tar upp fyra kortplatser och kanske rent av kan göra ett semi-passivt high-end kort? För oss som nöjer oss med singel-GPU lösningar och vill ha tyst (och sval) kylning kan det ju trots allt vara av intresse.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av anders190:

Ni har aldrig funderat på en modell som tar upp fyra kortplatser och kanske rent av kan göra ett semi-passivt high-end kort? För oss som nöjer oss med singel-GPU lösningar och vill ha tyst (och sval) kylning kan det ju trots allt vara av intresse.

Absolut, planerna finns där. Men vi har precis börjat få allmänheten att se fördelarna med en 3-slots-lösning, så finns en bra bit kvar Konstigt som det kanske låter med kort som MARS II så är vi helt säkra på att den absoluta majoriteten av grafikkortskonsumenterna föredrar en kraftfull singel-gpu-lösning. Alla har vi förmodligen stött på ett spel i en period där CF eller SLI fungerade mindre bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Bilden som visar grafikkortet i enskilda lager är tyvärr missvisande. Jämfört med dagens 3-slot DirectCU II så har gen2-kylflänsen 22% mer surface area + en heatpipe extra (tot6). Grafikkortet är trots detta 6mm kompaktare och optimerat för att Crossfire ska fungera bättre på moderkort som inte har samma PCIex-layout som tex ROG Rampage IV Extreme/Formula och P9X79 WS. Man ska också komma ihåg att dessa fläktar är 20mm tjocka jämfört med de flesta grafikkort som använder 8-10mm. Detta är nyckeln till bra förhållande mellan luftflöde och ljudnivå.

Okej, jag var lite lur på att bilden var tagen i en dålig vinkel Mer yta på kylflänsarna åt (singleGPU)folket!
Hur är det med fläktstyrningen på kortet då? Låter man kortet gå lite varmare med helt avstängda/nästan avstängda fläktar i idle eller prioriterar man att hålla det kallt då istället?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Skrivet av kinc:

Absolut, planerna finns där. Men vi har precis börjat få allmänheten att se fördelarna med en 3-slots-lösning, så finns en bra bit kvar Konstigt som det kanske låter med kort som MARS II så är vi helt säkra på att den absoluta majoriteten av grafikkortskonsumenterna föredrar en kraftfull singel-gpu-lösning. Alla har vi förmodligen stött på ett spel i en period där CF eller SLI fungerade mindre bra.

Har ni funderat på längre kylare också? En hel del sitter med chassin som får plats med mycket längre grafikkort än vad som finns på marknaden.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Gide0n:

Okej, jag var lite lur på att bilden var tagen i en dålig vinkel Mer yta på kylflänsarna åt (singleGPU)folket!
Hur är det med fläktstyrningen på kortet då? Låter man kortet gå lite varmare med helt avstängda/nästan avstängda fläktar i idle eller prioriterar man att hålla det kallt då istället?

Fläktkurvan bestäms i en miljö på 50C. Detta är på grund av att vi säljer en komplett produkt som ska fungera i alla delar av världen och framförallt i olika bra ventilerade chassin.

Vi är dock mycket medvetna om att dessa marginaler är något som man vill kunna välja bort. Därför har vi i våran - nu allmänt lanserade - mjukvara, gpu tweak, implementerat en funktion där man helt enkelt kan ställa in en egen fläktkurva. Den finns där sedan MATRIX 580 och fungerar även med dagens DirectCU II. Tyvärr är den inte helt enkel att hitta, så rekommenderar er att tålmodigt skanna av GUIt

Det ska också sägas att en fördel som ofta glöms bort, med att kortet går kallare än det behöver vara i 2d-läge. Är lägre strömförbrukning till följd av att kretskortet och komponenterna som ingår i DC till DC-omvandlingen, är svlare och således har bättre verkningsgrad. Detta gäller givetvis även under full beslastning då det tar env iss tid innan fläktkurvan maxar ut och jämnar ut kylningen för spänningsdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Fläktkurvan bestäms i en miljö på 50C. Detta är på grund av att vi säljer en komplett produkt som ska fungera i alla delar av världen och framförallt i olika bra ventilerade chassin.

Vi är dock mycket medvetna om att dessa marginaler är något som man vill kunna välja bort. Därför har vi i våran - nu allmänt lanserade - mjukvara, gpu tweak, implementerat en funktion där man helt enkelt kan ställa in en egen fläktkurva.
[...]

Kan man nu ställa in den väldigt lågt i idle (ex från 10%, eller varför inte 0% om man vet vad man gör?). Problemet förut var ju att minsta värdet man kunde ställa in var 40%. Det var anledningen till att jag skickade tillbaka kortet senast.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Säkert att denna kommer vara i butiker i mitten av februari? Komplett som har varit snabba med 7970 visar inte den på sin hemsida.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag som hade tänkt beställa XFX Black edition...glöm det nu säger jag bara. Det här monstret vill jag ha nu!!!

Hoppas det går att pressa upp till den 1200mhz precis som Black Edition kan göra.

Permalänk
Skrivet av corben2:

Jag som hade tänkt beställa XFX Black edition...glöm det nu säger jag bara. Det här monstret vill jag ha nu!!!

Hoppas det går att pressa upp till den 1200mhz precis som Black Edition kan göra.

Du menar dual fan modellen? Det finns en BE som har referenskylare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Fläktkurvan bestäms i en miljö på 50C. Detta är på grund av att vi säljer en komplett produkt som ska fungera i alla delar av världen och framförallt i olika bra ventilerade chassin.

Vi är dock mycket medvetna om att dessa marginaler är något som man vill kunna välja bort. Därför har vi i våran - nu allmänt lanserade - mjukvara, gpu tweak, implementerat en funktion där man helt enkelt kan ställa in en egen fläktkurva. Den finns där sedan MATRIX 580 och fungerar även med dagens DirectCU II. Tyvärr är den inte helt enkel att hitta, så rekommenderar er att tålmodigt skanna av GUIt

Det ska också sägas att en fördel som ofta glöms bort, med att kortet går kallare än det behöver vara i 2d-läge. Är lägre strömförbrukning till följd av att kretskortet och komponenterna som ingår i DC till DC-omvandlingen, är svlare och således har bättre verkningsgrad. Detta gäller givetvis även under full beslastning då det tar env iss tid innan fläktkurvan maxar ut och jämnar ut kylningen för spänningsdelen.

Det låter intressant, min erfarenhet av att själv ställa in fläktstyrning på grafikkort har hittills varit en övning i frustration...
Med tanke på AMDs förbättrade strömförbrukning i idle borde man väl som tidigare nämnts kunna få ställa fläktkurvans början väldigt låg eller helt stillastående om man vet att man har ett hyfsat välventilerat chassi så att luften in till kortet aldrig är varmare än säg 30 grader?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gide0n:

Det låter intressant, min erfarenhet av att själv ställa in fläktstyrning på grafikkort har hittills varit en övning i frustration...
Med tanke på AMDs förbättrade strömförbrukning i idle borde man väl som tidigare nämnts kunna få ställa fläktkurvans början väldigt låg eller helt stillastående om man vet att man har ett hyfsat välventilerat chassi så att luften in till kortet aldrig är varmare än säg 30 grader?

Jag kollade in videon på ASUS GPU Tweak och där verkar det hyfsat enkelt. Runt 3:00 och framåt.
http://www.youtube.com/watch?v=Jcfbsy1SKTM
Som jag förstår det supportar inte GPU Tweak alla funktioner på alla kort. Ska nog testa på mitt eget ASUS-kort.

Permalänk
Medlem

Nu finns den upplagd : Oklockad och Klockad

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Nu finns den upplagd : Oklockad och Klockad

Ser ut som rätt enkelt sparade 300 kr där?

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Oops, råkade beställa ett kort nu

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Du menar dual fan modellen? Det finns en BE som har referenskylare.

Jo det var dual-fan jag tittade på förut. Men nu är valet solklart, Asus vinner

prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av corben2:

Webhallen har redan höjt priset med 200 kr på den oklockade varianten.

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Vill ha!

Permalänk
Medlem

Mailade och fick svar att de hoppas få en leverans i slutet på januari/början på februari

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gide0n:

Mailade och fick svar att de hoppas få en leverans i slutet på januari/början på februari

Vilka mailade du? Jag fick svaret slutat av Februari/början på Mars av Komplett

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem

Tjena:) skulle ett HD 7970 gå i det här bygget?http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=104149...
Måste jag kanske uppgradera processorn och moderkortet?

Permalänk

Den här ska komma i lager 31:a mars enligt Komplett.. Datumet är obekräftat.. Så får väl hoppas på tidigare.. Dem verkar hoppa fram och tillbaka med sina datum hela tiden dock. Känns lite sådär, hoppades på mitten av februari som artikeln säger.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Den här ska komma i lager 31:a mars enligt Komplett.. Datumet är obekräftat.. Så får väl hoppas på tidigare.. Dem verkar hoppa fram och tillbaka med sina datum hela tiden dock. Känns lite sådär, hoppades på mitten av februari som artikeln säger.

Mm jag blev också besviken på det sena datumet. Verkar som om Mj Multimedia och Inwarehouse hade samma datum. Men iofs det kanske är samma företag alla tre fast de har tre olika hemsidor av någon outgrundlig anledning..

Permalänk
Skrivet av corben2:

Mm jag blev också besviken på det sena datumet. Verkar som om Mj Multimedia och Inwarehouse hade samma datum. Men iofs det kanske är samma företag alla tre fast de har tre olika hemsidor av någon outgrundlig anledning..

Man vet aldrig, dem kanske ändrar till ett tidigare datum.. Det var likadant för xfx dual fan modell.. Det stog 28 februari och sedan 30 januari.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Frågan är om ASUS DirectCU II kan stå sig mot Thermalright eller Alpenföhn? Eller är det bara marknadsföring med mkt snack, lite info. typ.

Direct contact heatpipes har man sätt förut, så det är inget Asus hittat på. Detsamma med att separera GPU-heatsink'en från chip/vrm-flänsarna.

THERMALRIGHT SHAMAN

THERMALRIGHT SPITFIRE

PROLIMATECH MK-13

ALPENFÖHN PETER

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Vilka mailade du? Jag fick svaret slutat av Februari/början på Mars av Komplett

Mailade Webhallen där jag har min beställning liggandes sen de var första butik att lägga upp det. Nu står det dock "Nästa leverans beräknas till 2012-02-15" på hemsidan.

Fick dock precis veta att jag kommer jobba utomlands 4-5 månader från mitten på mars så jag får nog avbeställa kortet, känns inte vettigt att ha det liggandes oanvänt så länge... Får se hur marknaden utvecklas tills jag kommer hem istället

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Frågan är om ASUS DirectCU II kan stå sig mot Thermalright eller Alpenföhn? Eller är det bara marknadsföring med mkt snack, lite info. typ.

Hur menar du? Det finns många tester på DirectCu II och de produkter du länkade. Om du vill köpa en tyst eftermonteringskylare för kanske 600-1000 kronor, så skulle jag inte köpa ett kort med DirectCu II för att byta ut kyllösningen. Jag skulle i och för sig hellre köpa ett vattenblock för de pengarna och få en 1-slots lösning, perfekt för CF/SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Hur menar du? Det finns många tester på DirectCu II och de produkter du länkade. Om du vill köpa en tyst eftermonteringskylare för kanske 600-1000 kronor, så skulle jag inte köpa ett kort med DirectCu II för att byta ut kyllösningen. Jag skulle i och för sig hellre köpa ett vattenblock för de pengarna och få en 1-slots lösning, perfekt för CF/SLI.

Jag resonerade så, att köpa ett grafikkort med bra kylare från början
Sedan kan man ju alltid montera loss fläktanordningen och smacka på en 140mm Noctua eller liknande

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts