Permalänk
Medlem

Hjälp, CPUn uppe i 93 grader

Köpte ny dator med en intel core i5 2500k. Jag använder medföljande kylare och redan applicerad kylpasta. När jag bränner på fullt på alla 4 kärnorna kommer jag upp i befängda 93 grader C. Vad kan detta bero på?
Min GPU kan jag lätt hålla på låga temperaturer vid full belastning.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta hade du på? det ska vara jätte lite (ett riskorn brukar man säga).
Sitter kylaren ordentligt?
Snurrar fläkten som den ska?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren kan du börja med att testa, det är ganska vanligt fel.

EDIT: Han skrev att det var för applicerat.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ska testa montera om kylaren. Resultat kan väntas inom 1-2 arbetsdagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Montera om kylaren kan du börja med att testa, det är ganska vanligt fel.

EDIT: Han skrev att det var för applicerat.

ah läste ett t istället för ett d ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Glöm inte ta bort gammal kylpasta och applicera ny om du lyfter på kylaren. :x

Permalänk
Medlem

Jaha, då kan det nog dröja mer än 1-2 arbetsdagar. (Behöver inhandla kylpasta) Tack tack Resultat inom snar framtid.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände med min 2600k med standardkylningen, trots ny kylpasta och allt, det är bara stock kylaren som är väldigt dålig. Ett vattenkylningspaket löste enkelt problemet.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

För att förtydliga, det är inte ett problem normalt. Du kommer inte att belasta processorn så tungt som testprogram gör, i alla fall inte i spel. För videoredigering så kan den kanske komma upp i samma nivåer (men varför har du då en i5 istället för i7?), men spel som använder alla 4 kärnor på en 2500k till 100% konstant? Det finns inte, och om du hittar ett, så är det dags att köpa kylare ändå och överklocka.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Innan du monterar av kylaren, dubbelkolla att den sitter fast ordentligt. Kanske räcker att bara trycka in pushpinsen lite extra så de går genom ordentligt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Montera om kylaren kan du börja med att testa, det är ganska vanligt fel.

När jag nu monterar om min kylare för att se om det var något fel med monteringen, vad ska jag då tänka på. Du påpekade att "det" är ett ganska vanligt fel. Men vad är det då som kan ha gått fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epcilon:

När jag nu monterar om min kylare för att se om det var något fel med monteringen, vad ska jag då tänka på. Du påpekade att "det" är ett ganska vanligt fel. Men vad är det då som kan ha gått fel?

Ja du, tänk på att verkligen få fast den ORDENTLIGT! Tror Intel använder små piggar så se till så att alla sitter rätt med kylaren bara.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och fläktar?
Kan mycket väl vara så att kylaren inte får tillräckligt med luft, worst case är att du bara har en fläkt som suger in men ingen som suger ut, då stannar den varma luften inne i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad har du för chassi och fläktar?
Kan mycket väl vara så att kylaren inte får tillräckligt med luft, worst case är att du bara har en fläkt som suger in men ingen som suger ut, då stannar den varma luften inne i chassit.

OBS! Har nu allt och ska montera om cpukylaren i kväll (Jag hoppas att de som hjälpt har prenumererat på tråden så de får se resultatet )

Mitt chassi är ett BitFenix Survivor core: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=841096
och har två stycken Cooler Master SickleFlow (Den ena fram och den andra bak. Chassit kommer med en fläkt monterad i toppen): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518922

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Montera om kylaren kan du börja med att testa, det är ganska vanligt fel.

Nu är dådet gjort och min cpukylare är ommonterad (om man nu säger så ) med Arctic MX-2 kylpasta. Körde igång F@H och HWmonitor för att undersöka temp vid max belastning. Temperaturen kom snabbt upp i 60 och kröp sedan sakta men säkert upp till 83 grader för att stanna Ingame RIFT når cpun 58 grader.

Detta innebär alltså en temperatur minskning på 10 grader. MVG där.
Dock skulle jag helst ha den ännu lägre men då blir det till att byta ut stock-coolern.

På Arctics egen hemsida hittade jag en utmärkt guide till hur kylpastan skulle appliceras på olika processor-modeller. Rekommenderas starkt! http://www.arcticsilver.com/methods.html

Och tack alla som hjälpte till!

Edit: Väntar mig också ytterligare temperaturminskning då kylpastan satt sig, ca: 6h enligt en källa.

Sista edit (hoppas jag): Efter att ha kört lite längre med både gpu och cpu på max stannade den på 87 grader. Dock så är det ändå en tempminskning på 6 grader När jag i framtiden behöver överklocka blir det utan tvekan en ny kylare

Permalänk
Medlem

Tänkbara fel
1: kylaren sitter dåligt/fel
2: du har inte tagitbort skyddsplasten
3: datorn befinner sig i ett väldigt varmt rum

Skickades från m.sweclockers.com

Edit : oj sorry läste inte sita posten att du hade fixat det

Permalänk
Skrivet av kenti:

Tänkbara fel
1: kylaren sitter dåligt/fel
2: du har inte tagitbort skyddsplasten
3: datorn befinner sig i ett väldigt varmt rum

Skickades från m.sweclockers.com

Edit : oj sorry läste inte sita posten att du hade fixat det

Skyddsplasten är ofta väldigt tjock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epcilon:

Nu är dådet gjort och min cpukylare är ommonterad (om man nu säger så ) med Arctic MX-2 kylpasta. Körde igång F@H och HWmonitor för att undersöka temp vid max belastning. Temperaturen kom snabbt upp i 60 och kröp sedan sakta men säkert upp till 83 grader för att stanna Ingame RIFT når cpun 58 grader.

Detta innebär alltså en temperatur minskning på 10 grader. MVG där.
Dock skulle jag helst ha den ännu lägre men då blir det till att byta ut stock-coolern.

På Arctics egen hemsida hittade jag en utmärkt guide till hur kylpastan skulle appliceras på olika processor-modeller. Rekommenderas starkt! http://www.arcticsilver.com/methods.html

Och tack alla som hjälpte till!

Edit: Väntar mig också ytterligare temperaturminskning då kylpastan satt sig, ca: 6h enligt en källa.

Aa bra att det hjälpte, vi får se när kylpastan har "satt" sig. Annars kan du ju se över luftflödet och även då som du skrev köpa ny kylare. Jag ska själv troligen skaffa H2O 620 så får jag se hur den fungerar

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag hörde här av en vän att i5 2500k ska ligga på 70 grader full load med stock coller. Och då känns det ju riktigt tråkigt att min ligger uppe på 83 när jag tom. har Bytt kylpasta :/ Någon som vet om det stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epcilon:

Jag hörde här av en vän att i5 2500k ska ligga på 70 grader full load med stock coller. Och då känns det ju riktigt tråkigt att min ligger uppe på 83 när jag tom. har Bytt kylpasta :/ Någon som vet om det stämmer?

I skolan använder vi oss av I7 2600k och där med stockkylaren, dock har de chassin INGA andra fläktar utan bara cpu fläkten...
Där får vi 85grader full load och 50-60 idle ( pga ingen genomströmmning av luft )
Hemma kör jag H80 kylare och får 40-45 full load... tycker dock att dina 83 med välventilerat? chassi känns mycket.

Det bör inte vara mycket skillnad i värme mellan 2500k och 2600k?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Det låter högt tycker jag. Men det är nog inte omöjligt att det blir så om du har ett chassi som inte har jättebra luftcirkulation. Dock blir det nog inga problem om du bara tänkt att spela. Om du ska sitta och köra testprogram så får du nog köpa ny kylare, annars klarar du dig nog på den du har.
Kom ihåg att inte ta för mycket kylpasta. en klutt med storlek av ett halvt till ett helt okokt riskorn brukar rekommenderas. Sätt sedan kylaren på plats och skruv lite lite på den innan du sätter fast den fullt.
Och se till som många redan sagt att kylaren är ordentligt itryckt. Lätt hänt att någon pigg inte blivit ordentligt itryckt.

Har du exempelvis ett grafikkort som pumpar ut luften i lådan istället för ut bakåt så kan även det ha negativ effekt på temperaturen på din CPU.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jo, jag tror mitt grafikkort suger in luft och pumpar ut i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Skyddsplasten är ofta väldigt tjock.

Haha, det går faktiskt att missa det. Gjorde det själv en gång och processorn brakade iväg i till 95 grader i idle, tog några dagar innan jag förstod vad som var fel. Tror det var plasten på någon eftermarknadsheatsink, den var inte lika lätt att märka men visst väldigt klantigt.