Permalänk

Problem med iMessage

Jag börjar bli rätt less på iMessage nu. Jag och sambon messar en del (vi har varsinn iPhone med iOS5+). Emellanåt, åtminstone nån gång per dag så krånglar iMessage och efter fem minuter står det "skickat som SMS" istället.
Man kan ha hur bra täckning som helst eller sitter på WiFi nät, det verkar inte spela nån roll.
Nån som har liknande problem och eventuella tips?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Hmmmmmm

Känner igen ditt problem, brukar ha liknande. Grejen är väl som så att imessage inte funkar lika bra som vanliga sms emellanåt, för ett sms kan för det mesta skickas i bakgrunden utan problem. Imessage (som jag har märkt) jobbar inte lika bra i bakgrunden utan kan ibland bli lite "buggat" och inte skicka iväg smset när du har låst telefonen eller klickat bort själva "applikationen" (av någon urbotadum andledning). Kanske (men det här är bara en teori) kan det vara så att telefonen är upptagen med andra saker som körs i bakgrunden.
Det jag brukar göra, för jag vet inget annat sätt är att bara vänta och se till så att meddelandet blir skickat. Jag tror dock apple komemr lösa detta problem i framtida uppdateringar.

Permalänk

Jag kan vänta en stund, men får liksom ingen status. Oftast står det ju "levererat" men dröjer meddelandet, då vet jag oftast att det kommer gå som sms om ett par minuter till. Störigt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Sötast

googlar man det så verkar det vara en rätt så buggig tjänst.

Sen å andra sidan så är det första versionen ute och en sådan stor sak som iMessage lär behöva lite buggfix innan den är fullt fungerande.

Mitt största problem med det är att en och samma kontakt fungerar imessage i c:a 1 vecka, sen är det sms i 1 vecka, sen imessage i 1 vecka osv

Permalänk
Medlem

Funkar skit bra för mig. Hinner knappt stänga ner innan det har skickats.

Ja ibland skickar den som SMS men det är för att nån har data avstängd eller sjukt dålig mottagning

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem

Har för mig att den inte skickar som iMessage om inte personen man skickar till har 3G täckning eller sitter på WIfi?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Man kan ju stänga av "send as SMS" om man inte vill att telefonen ska skicka som vanligt sms om det inte funkar med imessage.
Men tror den är av standard.

För mig funkar det hur bra som helst, mycket bättre än Viber och Whatsapp som har varit mitt alternativ de senaste månaderna då jag befinner mig utomlands

Permalänk
Medlem

iMessage fungerar helt perfekt för mig! Väldigt enkel och bra funktion.

Permalänk
Hedersmedlem

Att det finns lite att slipa på i iMessage är det ingen tvekan om. Har flera gånger haft problem med att iMessage "letar" internetuppkoppling i typ två minuter, innan det bestämmer sig för att det inte finns, och då skickar som vanligt SMS.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för en mindre trevlig sak gällande iMessage. Jag hade tidigare en iPad 2, men den blev stulen kring jul. iMessage var aktiverat på den. Jag har även en iPhone 4, och när jag skickar meddelanden via iMessage så kommer de även till iPaden, även fast att jag bytt lösenord.

Detta är ett stort och vanligt problem (bara söka lite på internet), och det är helt absurt att man inte kan avregistrera vissa av ens maskiner via en hemsida eller liknande.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Jag skickar bara med iMessage till min sambo och vi sitter båda på wifi mest hela dagarna men på olika platser. Tendensen jag ser är att har vi inte messat på länge så blir ofta första meddelandet skickas som sms. SKickar vi svar till varann direkt därefter så blir det alltid skickats som iMessage. Men väntar vi ett par timmar igen så uppstår problemet igen.
Känns nästan som att telefonerna går ner i nått "sovläge" när de inte använts på ett tag och då verkar det som iMessage slutar fungera.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Har en liten fundering ang imessage.
Försökte på tag på en kompis med imessage, jag skickade ett par stycken som jag såg alla blev levererade, men fick inget svar. Till slut så fick jag svar av henne och hon sa att hon inte hade fått några sms för att hon inte hade haft nån täckning!
Frågan är då, kan ett imessage bli levererat även om mottagande person inte har någon täckning. För det går ju via internet och hon var inne på facebook under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hesty:

Har en liten fundering ang imessage.
Försökte på tag på en kompis med imessage, jag skickade ett par stycken som jag såg alla blev levererade, men fick inget svar. Till slut så fick jag svar av henne och hon sa att hon inte hade fått några sms för att hon inte hade haft nån täckning!
Frågan är då, kan ett imessage bli levererat även om mottagande person inte har någon täckning. För det går ju via internet och hon var inne på facebook under dagen.

Ja, om personen har iPad eller en mac som är kopplad till samma iMessage som kanske ligger hemma och är uppkopplad.