Gamingdator - Viktigaste faktorerna för en bra uppleVelse (Plasma)

Permalänk

Gamingdator - Viktigaste faktorerna för en bra uppleVelse (Plasma)

Kollat runt på internet, Vill inte lägga för mycket men kan efter omtanke Vänta och köra Via TVn sålänge om det behöVs.

Har tittat på olika LCD skärmar och sneglat öVer 120hz modellerna som är rätt mycket dyrare för en lagom stor skärm 20"+.

Men eftersom att Plasma tV apparater har bättre sVarstid oftast och bättre hz så känns det som ett bättre Val, förutom att plasma är minst på 42" förutom undantag och texten blir suddig, Verkar dock inte Vara alla.

Vet inte hur mycket 4ms och 200hz eller mer gör skillnad i spel där reaktionsförmågan är allt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kollat runt på internet, Vill inte lägga för mycket men kan efter omtanke Vänta och köra Via TVn sålänge om det behöVs.

Har tittat på olika LCD skärmar och sneglat öVer 120hz modellerna som är rätt mycket dyrare för en lagom stor skärm 20"+.

Men eftersom att Plasma tV apparater har bättre sVarstid oftast och bättre hz så känns det som ett bättre Val, förutom att plasma är minst på 42" förutom undantag och texten blir suddig, Verkar dock inte Vara alla.

Vet inte hur mycket 4ms och 200hz eller mer gör skillnad i spel där reaktionsförmågan är allt.

du kan inte jämföra plasmas löjliga hz mot en datorskärm på 120hz, 2 HELT olika saker (plasmas hz är skräp om du jämför det mot datorskärmas 120hz)
Och inputlag + ghosting är bra mycket sämre på plasma tv än datorskärmar.

Permalänk

Är ju knappast Vad jag har hört, har du en källa på att Plasmas HZ är annorlunda än datorskärmas? :S

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

plasma skärmarnas hz är inte äkta hz utan en stor jävla bluff

(tänk på att du inte heller kan prata med(lite på) dom som jobbar i affärer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Är ju knappast Vad jag har hört, har du en källa på att Plasmas HZ är annorlunda än datorskärmas? :S

Då har du hört skitsnack ifrån folk som är helt bakom.
Källa kan du googla själv, finns nog ett par miljoner trådar om detta så.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Då har du hört skitsnack ifrån folk som är helt bakom.
Källa kan du googla själv, finns nog ett par miljoner trådar om detta så.

Nejmen berätta nu, jag är också nyfiken på hur skräpig uppdaterings frekvensen är på plasma tv.
Jag har hört att dom mäter Hz på Tv apparater på ett annat sätt, men det skulle vara nice om du kunde förklara tydligare vad som menas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

Nejmen berätta nu, jag är också nyfiken på hur skräpig uppdaterings frekvensen är på plasma tv.
Jag har hört att dom mäter Hz på Tv apparater på ett annat sätt, men det skulle vara nice om du kunde förklara tydligare vad som menas?

600Hz Plasma TV finns ju.
HDMI kan väl bara visa upp till ~120?
Filmer / TV visas fortf endast i ~24-29,97fps.

Vad ska man med hög hz till?

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Jag har en plasma hemma och den är jättebra som TV, men jag skulle vara försiktig med att använda en plasma som datorskärm (iaf som huvudsaklig datorskärm) eftersom att man till skillnad från en lcd kan bränna in dem och "förstöra" bilden permanent.

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nejmen berätta nu, jag är också nyfiken på hur skräpig uppdaterings frekvensen är på plasma tv.
Jag har hört att dom mäter Hz på Tv apparater på ett annat sätt, men det skulle vara nice om du kunde förklara tydligare vad som menas?

Källmaterialet är inte över 60HZ, TVn interpolerar bilderna och lägger till "fake" bilder mellan de riktiga.

Permalänk

Läst nu på wikipedia, men är trött, länkar dock här http://en.wikipedia.org/wiki/HDTV_blur och här http://en.wikipedia.org/wiki/Response_time, hittar dock inget specifikt till Plasma.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Källmaterialet är inte över 60HZ, TVn interpolerar bilderna och lägger till "fake" bilder mellan de riktiga.

Det ger bättre flyt om du läser länkarna jag la till.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av tquist:

Jag har en plasma hemma och den är jättebra som TV, men jag skulle vara försiktig med att använda en plasma som datorskärm (iaf som huvudsaklig datorskärm) eftersom att man till skillnad från en lcd kan bränna in dem och "förstöra" bilden permanent.

Håller med dig men är Väldigt sVårt att bränna, uppleVer jag iaf, Vet att en lägre upplösning Var jag tVungen att ha för att få bra text, nog inte på alla ju.
Finns ju så man kan köra Via tV, glöm t Vad det heter men ska hjälpa om man får inbränningar, kan hjälpa att förhindra om man kör efter en intensiV dag.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Kollat runt på internet, Vill inte lägga för mycket men kan efter omtanke Vänta och köra Via TVn sålänge om det behöVs.

Har tittat på olika LCD skärmar och sneglat öVer 120hz modellerna som är rätt mycket dyrare för en lagom stor skärm 20"+.

Men eftersom att Plasma tV apparater har bättre sVarstid oftast och bättre hz så känns det som ett bättre Val, förutom att plasma är minst på 42" förutom undantag och texten blir suddig, Verkar dock inte Vara alla.

Vet inte hur mycket 4ms och 200hz eller mer gör skillnad i spel där reaktionsförmågan är allt.

LCD/TFT är bättre lämpade för dataspelande eftersom plasma tekniken fortfarande är känsligare för inbränning. Det har blivit klart bättre med åren och de senaste apparaterna har särskild teknik för att skydda dem mot just detta fenomen. Jag skulle nog våga påstå att de allra flesta lcd'er idag är tillräckligt bra för att man inte skall uppfatta nåt jobbigt vid fps spel. Nu pratar jag datorskärmar och inte TV-apparater. Jag spelar själv på en 52" Sony tv. Pixelssvarstiden på denna är 8ms och på min Samsung dator-skärm 2ms. Jag uppfattar inte Samsungen bättre på nåt sätt i fps spel.

Lcd-datorskärmar lider inte av någon inputlagg som skulle störa vid spelande (förmodligen någonstans under 15ms med några få undantag) medan tv apparater kan göra det eftersom de har en mycket mer komplicerad bildhantering. Dvs. de har en massa bildförbättringsfunktioner som i princip bara är användbara vid tv/filmtittande. Ett bra exempel på det är 100hz, 200hz, 400hz och slutligen 600hz som finns på vissa modeller idag. Denna typ av funktion fungerar inte att ha på när kör dator/tv-spel på sin bildskärm. Visst det är möjligt att ha det påslaget på vissa av modellerna men du hade fått en tokhög inputlag eftersom det tar ytterliggare tid att skapa de nya bilderna som tv'ns kretsar måste generera vid den utökade frekvensen. Därför finns/fanns det så ofta ett "gaming mode" på lcd'er.

Vad är kontentan av detta? Plasma är förmodligen alltid bättre vid snabba rörelser dvs. du får mindre suddigt bild i panoreringar etc vid spelande. LCD'ernas 100, 200, 400 och 600hz teknik kan bara motverka sådant vid film/tvtittande medan plasmans snabba responstid avhjälper detta i viss mån utan någon sådan teknik.

Med detta sagt hade jag ändå aldrig köpt en plasma för att spela på eftersom de inte finns några sådana i vanlig datorskärmstorlek (iallafall ovanligt) och att plasma tekniken medför andra nackdelar som någon beskrivit tidigare i tråden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Och datorskärmarnas ÄKTA 120hz springer flera varv runt plasmas skit (för du får aldrig över 60hz till datorn ändå)
Sluta jämför 2 helt olika hz lol.

Plasma är definitivt INTE bättre vid snabba rörelser kontra 120hz "dator" skärm.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

LCD/TFT är bättre lämpade för dataspelande eftersom plasma tekniken fortfarande är känsligare för inbränning. Det har blivit klart bättre med åren och de senaste apparaterna har särskild teknik för att skydda dem mot just detta fenomen. Jag skulle nog våga påstå att de allra flesta lcd'er idag är tillräckligt bra för att man inte skall uppfatta nåt jobbigt vid fps spel. Nu pratar jag datorskärmar och inte TV-apparater. Jag spelar själv på en 52" Sony tv. Pixelssvarstiden på denna är 8ms och på min Samsung dator-skärm 2ms. Jag uppfattar inte Samsungen bättre på nåt sätt i fps spel.

Lcd-datorskärmar lider inte av någon inputlagg som skulle störa vid spelande (förmodligen någonstans under 15ms med några få undantag) medan tv apparater kan göra det eftersom de har en mycket mer komplicerad bildhantering. Dvs. de har en massa bildförbättringsfunktioner som i princip bara är användbara vid tv/filmtittande. Ett bra exempel på det är 100hz, 200hz, 400hz och slutligen 600hz som finns på vissa modeller idag. Denna typ av funktion fungerar inte att ha på när kör dator/tv-spel på sin bildskärm. Visst det är möjligt att ha det påslaget på vissa av modellerna men du hade fått en tokhög inputlag eftersom det tar ytterliggare tid att skapa de nya bilderna som tv'ns kretsar måste generera vid den utökade frekvensen. Därför finns/fanns det så ofta ett "gaming mode" på lcd'er.

Vad är kontentan av detta? Plasma är förmodligen alltid bättre vid snabba rörelser dvs. du får mindre suddigt bild i panoreringar etc vid spelande. LCD'ernas 100, 200, 400 och 600hz teknik kan bara motverka sådant vid film/tvtittande medan plasmans snabba responstid avhjälper detta i viss mån utan någon sådan teknik.

Med detta sagt hade jag ändå aldrig köpt en plasma för att spela på eftersom de inte finns några sådana i vanlig datorskärmstorlek (iallafall ovanligt) och att plasma tekniken medför andra nackdelar som någon beskrivit tidigare i tråden.

En billig Plasma kan ha en svarstid på 4ms och är bättre än flesta LCD skärmar (datorskärmar).
Bättre vinkelvy (178grader) dock lider inte alla LCD LED av detta, plasma har även bättre svärta och med det framhäver andra färger bättre.

Såg en plasma som har en svarstid på 0,001ms, tror inte där är någon datorskärm som har något i närheten av det.

Ja större skärm, kan vara nackdel beroende på.

Sen är där mer men orkar inte dra upp något mer nu.

Lägger till att tv apparater har ett spelläge som ska hjälpa till vid t ex inputlag.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Och datorskärmarnas ÄKTA 120hz springer flera varv runt plasmas skit (för du får aldrig över 60hz till datorn ändå)
Sluta jämför 2 helt olika hz lol.

Plasma är definitivt INTE bättre vid snabba rörelser kontra 120hz "dator" skärm.

Du lolar som om du vorre 12 år gammal, har du en källa eller du bara skriver saker som du tror dig veta?

Skulle man inte kunna få mer än 60hz, why? :S

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och datorskärmarnas ÄKTA 120hz springer flera varv runt plasmas skit (för du får aldrig över 60hz till datorn ändå)
Sluta jämför 2 helt olika hz lol.

Plasma är definitivt INTE bättre vid snabba rörelser kontra 120hz "dator" skärm.

Jag har sett för lite 120Hz lcd-datorskärmar för att säga att du har fel men, 120Hz på datorskärmar togs huvudsakligen fram för 3D-tekniken (om jag förstått rätt). Dvs. tillsammans med aktiva 3D-glasögon så visas bild för höger öga 60ggr/sekund (60hz) och bild för vänster öga 60ggr/sekund vilket tillsammans blir 120bilder/sekund. Men det rör sig inte om 120 "unika" bilder per sekund.

Två olika Hertz? Hertz är benämning på antal cykler per sekund oavsett skärmteknik.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

En billig Plasma kan ha en svarstid på 4ms och är bättre än flesta LCD skärmar (datorskärmar).
Bättre vinkelvy (178grader) dock lider inte alla LCD LED av detta, plasma har även bättre svärta och med det framhäver andra färger bättre.

Såg en plasma som har en svarstid på 0,001ms, tror inte där är någon datorskärm som har något i närheten av det.

Ja större skärm, kan vara nackdel beroende på.

Sen är där mer men orkar inte dra upp något mer nu.

Lägger till att tv apparater har ett spelläge som ska hjälpa till vid t ex inputlag.

Japp! I spelläge kopplar man förbi TV'ns bildförbättringskretsar (så mycket som möjligt på respektive modell). Ex så deaktiveras 100 - 600Hz funktionen och minskar på så sätt input lag

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Du lolar som om du vorre 12 år gammal, har du en källa eller du bara skriver saker som du tror dig veta?

Skulle man inte kunna få mer än 60hz, why? :S

Snarare du som verkar konstigt övertygad om falsk information.
Ser ingen mening att övertyga en som är så insnöad på falsk information.
Kör du på plasma du till datorn, med 60hz och högt inputlag.

Du kan ju googla lite och se om någon i världen kört en plasma till PC med mer än 60hz, om du lyckas så är du den första.
Din input kommer ändå bara stödja 60hz.
*hint* interpolation

Sen kan du ju läsa på om sub-field också.
Det är inte "äkta" frames.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jag har sett för lite 120Hz lcd-datorskärmar för att säga att du har fel men, 120Hz på datorskärmar togs huvudsakligen fram för 3D-tekniken (om jag förstått rätt). Dvs. tillsammans med aktiva 3D-glasögon så visas bild för höger öga 60ggr/sekund (60hz) och bild för vänster öga 60ggr/sekund vilket tillsammans blir 120bilder/sekund. Men det rör sig inte om 120 "unika" bilder per sekund.

Två olika Hertz? Hertz är benämning på antal cykler per sekund oavsett skärmteknik.

Och där har du helt fel, grattis.
I 2d Mode är det exakt 120 unika bilder per sekund.
I 3d mode delas det korrekt.

Med 2 "olika" syftas såklart på helt olika "tekniker"
dvs falska frames.

Varför tror du 120hz skärmar är nr1 bland gaming folket inom PC världen?
För 120hz, inte för skit med 3d. Utan just 120hz.

Går inte förklara för folk som inte spelat/provat 60hz via 120hz i spel/windows.

Sen allt skitsnack om MS, det är så obetydligt idag, input lag är det som spelar roll.
Och där är 120hz datorskärmarna nära 0, dvs liknande CRT skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toxicstone:

En billig Plasma kan ha en svarstid på 4ms och är bättre än flesta LCD skärmar (datorskärmar).
Bättre vinkelvy (178grader) dock lider inte alla LCD LED av detta, plasma har även bättre svärta och med det framhäver andra färger bättre.

Såg en plasma som har en svarstid på 0,001ms, tror inte där är någon datorskärm som har något i närheten av det.

Ja större skärm, kan vara nackdel beroende på.

Sen är där mer men orkar inte dra upp något mer nu.

Lägger till att tv apparater har ett spelläge som ska hjälpa till vid t ex inputlag.

0.001ms.

Ingen skärm på planeten har under 1ms responstid(Oled kanske?)

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Finns en hel del plasmor som har 0.001ms. Men inputlagget är inte lågt, så det är helt sjukt orelevant och meningslöst.
Sen kommer man ändå inte ifrån det att du inte kan få mer än 60hz.
Och en 120hz datorskärm blir rejält mycket mjukare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Snarare du som verkar konstigt övertygad om falsk information.
Ser ingen mening att övertyga en som är så insnöad på falsk information.
Kör du på plasma du till datorn, med 60hz och högt inputlag

Du kan ju googla lite och se om någon i världen kört en plasma till PC med mer än 60hz, om du lyckas så är du den första.
Din input kommer ändå bara stödja 60hz.
*hint* interpolation

Sen kan du ju läsa på om sub-field också.
Det är inte "äkta" frames.

Det är sant att LCD-TV och plasma bara visar datorbild i 60Hz. Eftersom deras 100 och upp till 600Hz (på de senare modellerna) har en funktion som skapar en unik bild mellan 2 bilder som redan fanns. Det är vad jag tror du syftar till med ordet interpolation. Denna funktion är som jag tidigare nämt inte är aktiverad för "spelande" då funktionen skapar inputlag. I fallet med 600Hz TV'n så är det givetvis fler bilder som skapas på "konstgjord" väg om man nu vill kalla det så. En sådan 600Hz funktion kan alltså inte användas tillsammans med grafikkortets förmåga att visa bilder långt över 100Hz, vilket också hade varit riktigt 100Hz och inte interpolation (grafikkortets 100 unika bilder istället för att TV'n själv skapade bilder mellan de få bilder som fanns tillgängliga). Hoppas det går att förstå vad jag menar utan bilder...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

0.001ms.

Ingen skärm på planeten har under 1ms responstid(Oled kanske?)

Njae I princip varenda plasma som tillverkas har runt det området.

Ops.. såg att någon redan svarat

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är sant att LCD-TV och plasma bara visar datorbild i 60Hz. Eftersom deras 100 och upp till 600Hz (på de senare modellerna) har en funktion som skapar en unik bild mellan 2 bilder som redan fanns. Det är vad jag tror du syftar till med ordet interpolation. Denna funktion är som jag tidigare nämt inte är aktiverad för "spelande" då funktionen skapar inputlag. I fallet med 600Hz TV'n så är det givetvis fler bilder som skapas på "konstgjord" väg om man nu vill kalla det så. En sådan 600Hz funktion kan alltså inte användas tillsammans med grafikkortets förmåga att visa bilder långt över 100Hz, vilket också hade varit riktigt 100Hz och inte interpolation (grafikkortets 100 unika bilder istället för att TV'n själv skapade bilder mellan de få bilder som fanns tillgängliga). Hoppas det går att förstå vad jag menar utan bilder...

Jag vet hur tekniken fungerar.
Och det är just det jag försöker få fram, att du inte kan visa mer än 60 äkta frames via dator, hur många miljoner hz en plasma än har.
Därav får du aldrig det flytet som en 120hz datorskärm ger en.

Man kan få ner inputlagget på en del plasmor som TX-P50vt så det ligger runt 33ms average, men faktum består att du ändå bara har 60hz input vs 120hz.

Men ja, nu orkar jag inte kladda här mer, ingen mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns en hel del plasmor som har 0.001ms. Men inputlagget är inte lågt, så det är helt sjukt orelevant och meningslöst.
Sen kommer man ändå inte ifrån det att du inte kan få mer än 60hz.
Och en 120hz datorskärm blir rejält mycket mjukare.

Precis, det räcker ganska långt med de svarstider som dagens lcd-skärmar har.
OLED kommer nog bli något helt annat. Där har man ännu lägre svarstider än plasma.
Naturligtvis krävs även stöd för högre Hertz för att få mer flyt men man kommer knappast se suddig bild på samma sätt som man LÄTT ser på en LCD-skärm i snabba rörelser på ex. ett fps-spel.

Det är alltså inte flytet jag menar nu utan det faktum att bilden blir otydlig vid snabba rörelser. Att det rör sig mjukt är en helt annan sak. Rör sig mjukt/flyt = Hz. Skarp bild vid snabba rörelser = svarstid.

Detta är naturligtvis något förenklat men i stora drag så tror jag det stämmer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag vet hur tekniken fungerar.
Och det är just det jag försöker få fram, att du inte kan visa mer än 60 äkta frames via dator, hur många miljoner hz en plasma än har.
Därav får du aldrig det flytet som en 120hz datorskärm ger en.

Man kan få ner inputlagget på en del plasmor som TX-P50vt så det ligger runt 33ms average, men faktum består att du ändå bara har 60hz input vs 120hz.

Men ja, nu orkar jag inte kladda här mer, ingen mening.

Tvivlar inte på det. Men det finns säkert andra som läser tråden

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Glöm skärm, du behöVer ett nytt tangentbord!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

många här som låter helt bombsäkra på sin sak utan att egentligen veta någonting... 600hz på en plasma är inte 600 unika(varken falska ELLER äkta) bilder per sekund, det är en teknik som "strobar" pixlarna så att de ska upplevas som mer stabila. En plasma upplevs annars inte som helt stabil i bilden.

varför just 600 då? jo för att det är den lägsta frekvensen som är jämnt delbar med alla vanliga frekvenser. t.ex vid 24hz källa strobas varje bild 25 ggr, 50hz 12ggr och 60hz 10ggr.

en vettig 60hz-plasma är dock det bästa att spela på just för att varje bild är unik och har kort duration. Troligtvis bättre än vilken LCD som helst eftersom plasmor(well, inte vanliga 60hz:are iallafall) inte "håller kvar" bilden under hela framen utan bara pulserar den snabbt och sedan är svarta.

alla skärmar som håller kvar bilden(aka lcd, led) ger motionblur, så är det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känner att denna tråd har gått lite native..

OT:
Själv äger jag ganska high-end av båda.
Har en Samsung 51"D8005
och en Asus vg236h 120 HZ skärm.

Plasman är utan tvekan den absolut bästa bilden(förvånande) och har alla fördelar
vad gäller just bild, färger och vinklar. DOCK så var jag som FPS-spelare inte alls nöjd
med upplevelsen att spela på den. Detta då den har ett input lag på ca 28 MS
(http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1310...) i game mode.
Det går inte att spela fps på nån högre nivå med detta då allt du gör känns eftersläpande.

En 120 HZ datorskärm är kanske lite overkill om man som jag inte använder 3d (hatar aktiv 3d)
men det är lite smaksak. Jag personligen skulle aldrig kunna gå tillbaka till HDD efter SSD och jag
skulle inte ge upp min 120 HZ'are. Om du är fundersam kolla upp en 120 HZ först och kolla hur du
tycker om det!