Permalänk
Medlem

Överklocka med offset mode / sandy bridge

Hej clockers!
Jag har klockat min sandy med hjälp av guides och foruminlägg här men det jag undrar över är när man ska upp i höga klocks där man behöver ha ganska hög volt.
Borde det inte vara bättre att hitta rätt volt med offset mode? så att om man kör säg 1.4V i load så att den går ner i 1V i idle.
Borde inte det förlänga livslängden på processorn då den inte konstant matas med den höga volten?
Jag kör ju inte min dator i konstant load då den ofta står igång på dagen då min fru slö surfar och dotter tittar på tecknat.
Alla guides jag tittat på som riktar sig för oss som är ganska nya på detta så snackas det inget om just detta.
Vet inte om dom högre frekvenserna men är på väg att skaffa vattenkylning och då sikta in mig på högre klocks men vill ändå att processorn ska leva ett tag, vet att man sänker livslängden men ändå?
Tacksam för svar

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Klockar du som hobby eller har du någon praktisk nytta av det?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Klockar du som hobby eller har du någon praktisk nytta av det?

Som hobby, spelar det någon roll vad man använder överklockningen till?

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Klockar du som hobby eller har du någon praktisk nytta av det?

Klart man har praktisk nytta av det, det ökar ju prestandan på cpu:n ganska markant

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av High_fps:

Klart man har praktisk nytta av det, det ökar ju prestandan på cpu:n ganska markant

Ja, men det märks ju inte nödvändigtvis varken i spelande eller vid surfande eller i vardagsbruk, beroende på vad man använder datorn till, bara i de situationer då CPUn är en flaskhals av något slag. Det är säkert en kul hobby, men situationerna där man har nytta av det är trots allt ganska begränsade om man har ett balanserat system utan en lastgammal CPU.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Som hobby, spelar det någon roll vad man använder överklockningen till?

Nej, om du tycker det är kul så får du väl syssla med det. Personligen så skulle jag nog inte skaffa vattenkylning, höja volten och sänka livslängden på processorn om man inte märkte någon skillnad av det, men det är ju bara min åsikt.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Nej, om du tycker det är kul så får du väl syssla med det. Personligen så skulle jag nog inte skaffa vattenkylning, höja volten och sänka livslängden på processorn om man inte märkte någon skillnad av det, men det är ju bara min åsikt.

Men varför köpte du då en sandy-K modell?
Nu så var ju det inget svar på min fråga som jag slängde ut här i forumet, undrar ifall någon tänkt på detta eller om det bara är jag?

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Men varför köpte du då en sandy-K modell?

Prisskillnaden var så liten vid köptillfället att jag tänkte att om jag någon gång behöver mer processorkraft, om jag t.ex. om flera år köper ett kraftigt grafikkort så har jag möjligheten att överklocka processorn för att hänga med om jag vill det. Men jag har svårt att se processorn bli en flaskhals inom de närmsta åren i alla fall...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Vad och varför Nedfryst har sin överklockade dator till är det väl ingen som egentligen ska bry sig om? Gillar han att överklocka och tkr det är roligt och att det faktiskt ger en boost, visst kanske inte synlig men är han som jag vill man alltid ha ut den mesta prestandan av de grejjer man köper. Sen angående ditt (Dackis) val av processor håller ju inte riktigt heller. Varför valde du då inte en 2600? som är ännu mer framtid säker när det kommer till HT tekniken, är ju bara nån hundring mer än din 2500k. 1-2 år kommer det säkert finnas spel som stödjer 8kärnor därför borde ju en 2600 va mkt mer framtidsäker ? Jag vill inte gnälla på ditt val men du har ingen rätt att ifrågasätta nåns fråga om överklockning heller.

Nu till ämnet med offset. du säger du kör din Vcore på 1.40 och den går stabilt. skulle tippa på +.40 offset och +.40 additional turbo boost skulle ge dig kring 1.4vcore med llc på 4. men så svår att säga när alla moderkort är olika. du får pröva dig fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

Sen angående ditt (Dackis) val av processor håller ju inte riktigt heller. Varför valde du då inte en 2600? som är ännu mer framtid säker när det kommer till HT tekniken, är ju bara nån hundring mer än din 2500k. 1-2 år kommer det säkert finnas spel som stödjer 8kärnor därför borde ju en 2600 va mkt mer framtidsäker ?

Nej, det skiljde en tusenlapp vid lanseringstillfället, definitivt ovärt. Och jag tror inte att fler kärnor än fyra kommer behövas inom de närmsta åren då spelen som släpps sällan är särskilt optimerade för den senaste PC-hårdvaran då de är utvecklade först och främst till en konsolgeneration med många år på nacken. Dual-core processorer funkar fortfarande fint, finns idag inte särskilt många spel som verkligen behöver en quad-core så i det avseendet så är jag redan ganska långt framme. Utvecklingen av hårdvaran går betydligt snabbare än utvecklingen av mjukvaran (spelen) för tillfället. DX11 används ju knappt ännu t.ex. så jag känner mig väldigt "framtidssäker" än så länge om inte en smärre revolution inträffar där alla utvecklare helt plötsligt börjar göra extremt avancerade PC-spel som kräver i7-processorer och inte Xbox-spel som portas till PC. Trenden är ju snarare att sänka kraven för att få en större marknad, jämför systemkraven för Crysis (2007, PC DX10) och Crysis 2 (2011, PC DX9, Xbox 360, PS3) så ser du tydligt varthän utvecklingen pekar under de fyra år som gått, inte går det med språng precis...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Ne vet att konsol genren begränsar pc marknaden just nu. Men tror faktiskt inte det är en omöjlighet att det kommer nya konsoler 2012 och då även ny hårdvara osv. vilket är 1-2år frammåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zombz:

Ne vet att konsol genren begränsar pc marknaden just nu. Men tror faktiskt inte det är en omöjlighet att det kommer nya konsoler 2012 och då även ny hårdvara osv. vilket är 1-2år frammåt.

Nästa år? Det finns inget som tyder på det... 2014-2015 kanske. Utvecklingen av de nya konsolerna har knappt ens startat ännu...

http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/xbox-720-rumour...

http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/ps4-rumours-wha...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Utvecklingen av hårdvaran går betydligt snabbare än utvecklingen av mjukvaran (spelen) för tillfället.

Men unreals nya motor ser ju ganska krävande ut då dom körde med 3st gtx580 kort och dom spelutvecklarna som kommer använda sig av den motorn borde komma igång ganska snart tror jag.
Men back to topic, spelar det någon roll om processorn matas konstant med hög volt?
När procoessorn är idle tar den då skada av den höga volten eller är det bara när den är i load?

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nedfryst:

Men unreals nya motor ser ju ganska krävande ut då dom körde med 3st gtx580 kort och dom spelutvecklarna som kommer använda sig av den motorn borde komma igång ganska snart tror jag.

Och ända flaskade inte processorn dom använde sig av totalt trots att demot renderades i realtid, vilket återigen visar på hur förhållandevis oviktig processorn är i förhållande till grafikkortet. När eller om det släpps spel som innehåller alla de effekter som visades upp, det dröjer nog åratal, så lär kraften i 3 x GTX 580 utan vidare rymmas i ett grafikkort.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Tillbaka till ämnet! Är också intresserad att klocka med offset mode. Vad motsvara 1.35-1.40 i offset mode, med ett asrock extreme 4. Nån som har det moderkortet och klocka med offset mode?

Permalänk

Ingen som kör med offset?

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Jag överklockade till en början med manual volt, och speedstep och alla energisparfunktioner avaktiverade. Hade en stabil klock på 4.5ghz med 1.325 vcore(i bios) och llc 4. Kör numera med offset voltage och llc 3, fast på 4.6ghz. Offset voltage står på +0.1 om jag inte minns fel, och den ligger för det mesta då på 1.352 i load, men peakar på 1.36 ibland. Hoppas på att det ska gå och finjustera något för att få ner vcore lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz