Arctic bakom AMD:s beslut att skrota varumärket Fusion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Komponent?
hårdvaru och mjukvaru företag har fajtats sedan början när datorer inte va mycket mer än blinkande dioder så jag skulle säga att dom är i samma lag.

Arctic kan stämma alla som använder Fusion om det nu är deras men dom har inte sagt eller gjort nått fören nu fast tusentals företag gjort intrång under flera år.
Det är typisk patent trollning att sitta på en sak och bara vänta som en spindel på rätt tillfälle att tjäna så mycket pengar som möjligt eller döda en konkurrent, ofta mot betalning från nått annat företag, så dirty det kan bli.

Patent trollning är vanligt idag och borde vara olagligt, man borde förlora sin rätt om man endast selektivt och passivt försvarar sitt varumärke efter att ha varit medveten om olika intrång under flera år.
Gör man inget åt det direkt när det upptäckts utan väntar för länge så ska man få skylla sig själv och förlora sin rätt helt, problem solved.
Det finns för många patent troll som håller på med sånt här hela tiden, och det är inte för att skydda sitt varumärke eller använda systemet som det var tänkt.

Håller med till fullo. "Immatriella rättiigheter skyddar innovation", yeah right

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Såpass många som redan använder "power", så jag tror inte det går att copyrighta det.

Går det att copyrighta generela designer så skall du se att det går att copyrighta ordet "power"

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att arctic hade en produktserie som kallades fusion. Hör jag fusion tänker jag AMD, och även om Arctic kanske var först med namnet så har AMD gjort en mycket större grej av det, så enligt mitt tänk har AMD mer rätt att fortsätta använda namnet. Nu är jag ju inte medveten om hur länge tvisten har pågått, men om Arctic har väntat så länge med att ta upp saken med AMD så skulle jag nästan vilja gå på AMDs sida. Sen skulle jag även resonera att AMDs teknologi för dom processorerna passar namnet fusion väldigt bra.

Permalänk

löjligt :s

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Snyggt spelat av AMD. Arctic räknade nog inte med att AMD skulle släppa varumärket fusion, utan att de skulle få sälja det till AMD för marknadspris. Nu fick Arctic behålla det istället, och kan därmed aldrig tjäna mer pengar på det än vad de själva kan sälja nätagg för. Arctic kanske kan pressa upp skadeståndet lite till men inte i närheten av så mycket som de hade fått för varumärket i en uppgörelse.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Går det att copyrighta generela designer så skall du se att det går att copyrighta ordet "power"

Tror nog att någon redan har försökt.

Skrivet av Zaptoit:

Visste inte ens att arctic hade en produktserie som kallades fusion. Hör jag fusion tänker jag AMD, och även om Arctic kanske var först med namnet så har AMD gjort en mycket större grej av det, så enligt mitt tänk har AMD mer rätt att fortsätta använda namnet.

Tänk såhär; Du har ett företag som tillverkar bildäck, och har en modell som heter Zaptoit. Du säljer inte många såna, kanske 500 uppsättningar per år. Året efter kommer Toyota med sin nya Toyota Zaptoit. Har Toyota större rätt att använda Zaptoit än dig, bara för att de är ett större företag som fler har hört talas om?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hjälpsam

Fusion är väl bara det engelska ordet för Fusion det som tex händer i Solen, skall man ha möjlighet att få ensamrätt på orden boll, måne sol, stjärna stad?
Fy fan vad löjligt.
Se upp Sweclockers ni kanske blir stämda av Ur & Penn!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Urlöjligt är ordet, fast det är klart.. jurister måste ju också få jobb

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det? I musikbranschen verkar det vara fullkomligt acceptabelt att låtar från olika artister har samma namn. Låtarna går likväl att skiljas åt för det, genom att titta på artistnamnet.

Om något så borde det inte vara möjligt att få ensamrätt på vanliga befintliga termer i ett språk, oavsett ifall det råkar röra sig om samma bransch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Komponent?
hårdvaru och mjukvaru företag har fajtats sedan början när datorer inte va mycket mer än blinkande dioder så jag skulle säga att dom är i samma lag.

Arctic kan stämma alla som använder Fusion om det nu är deras men dom har inte sagt eller gjort nått fören nu fast tusentals företag gjort intrång under flera år.
Det är typisk patent trollning att sitta på en sak och bara vänta som en spindel på rätt tillfälle att tjäna så mycket pengar som möjligt eller döda en konkurrent, ofta mot betalning från nått annat företag, så dirty det kan bli.

Patent trollning är vanligt idag och borde vara olagligt, man borde förlora sin rätt om man endast selektivt och passivt försvarar sitt varumärke efter att ha varit medveten om olika intrång under flera år.
Gör man inget åt det direkt när det upptäckts utan väntar för länge så ska man få skylla sig själv och förlora sin rätt helt, problem solved.
Det finns för många patent troll som håller på med sånt här hela tiden, och det är inte för att skydda sitt varumärke eller använda systemet som det var tänkt.

Jag älskar att AMD i princip bara sa FU till trollet och bara gick vidare medans trollet sitter där med sitt Fusion och lite advokatkostnader, hoppas resten trollet försöker få pengar av gör exakt samma sak som AMD och bara droppar namnet som ingenting och går där ifrån.. hahaha!

Vilken tur att just du vet exakt hur länge processen höll på... Förresten vad menar du med troll, först trollar de sedan är de troll? förfan lär dig prata/skriva som en normal person!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Seriöst när ska vi ändra på lagarna? Snart kommer väl någon o ta patent på luften vi andas..

Tex kolla här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8192329.ab SERIÖST?!

http://www.moonestates.com/ Eller här kan du köpa mark på månen.. Snälla någon..

Det är så löjligt, det är inte/borde inte vara lagligt o ta patent på vissa namn.
Att vi tillåter att sådant sker i vår värld visar klart o tydligt att allt styrs av pengar, handlar bara om att bli så rik som möjligt o tänka på sig själv. USCH!

Men tänk efter, det där är ju faktiskt exakt samma sak som att köpa ett hus elr en tomt på jorden.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ska CAT passa på att stämma AMD för Bulldoozser oxå?
Om bolagen ska tjäna pengar på att stämma varandra helatiden, så behövs ju inga kunder, pengarna rullar ju ändå.
Windows Explorer blir stämda av Vin & Spritbolaget
Osv.

Varför skulle CAT ha rätten till bulldozer?

EDIT: Jag tror förresten att CAT har rätten på namnet caterpillar, så vad gnäller du om?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror jag vet varför detta händer just nu.
Arctic vill bara inte blandas ihop med ett företag som är förföljt av fiaskon och som alltid ses som budget.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Varför skulle CAT ha rätten till bulldozer?

EDIT: Jag tror förresten att CAT har rätten på namnet caterpillar, så vad gnäller du om?

Brusa inte upp nu, det var ju bara en jämförelse
Caterpillar är väl tusenfoting på nått språk? ingen stämmning där?
Bulldoozer har ju nästan 1000 ben typ 9xxst
Det är löjligt att stämma varann hela tiden.
Men det har ju blivit poppulärt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Men tänk efter, det där är ju faktiskt exakt samma sak som att köpa ett hus elr en tomt på jorden.

Det är det verkligen inte. I scenariot att köpa en tomt på Jorden så finns det faktiska ägare som du avtalar med. I fallet Solen eller Månen så saknas verkliga ägare i den bemärkelsen. Det går alltså för närvarande inte att köpa mark på dessa ställen. Eftersom det ena scenariot i dagsläget är en omöjlighet så kan det heller inte vara likvärdigt med det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det är det verkligen inte. I scenariot att köpa en tomt på Jorden så finns det faktiska ägare som du avtalar med. I fallet Solen eller Månen så saknas verkliga ägare i den bemärkelsen. Det går alltså för närvarande inte att köpa mark på dessa ställen. Eftersom det ena scenariot i dagsläget är en omöjlighet så kan det heller inte vara likvärdigt med det andra.

Okej och skillnaden är? på samma sätt de gör anspråk på planeter gjorde vissa på jorden vilket skapade tomtar som idag säljs. hur tycker du att vi ska göra upp när vi flyttar till mars?

EDIT: med allt som finns utan ägare är det likadant, den som är först får "patent".
vare sig det är imaginärt, abstrakt eller långt före ens tid så gäller ju dessa regler.
Vem ger någon annan rätt att sälja mark på andra planeter? eller ska vi döda varann för den?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Brusa inte upp nu, det var ju bara en jämförelse
Caterpillar är väl tusenfoting på nått språk? ingen stämmning där?
Bulldoozer har ju nästan 1000 ben typ 9xxst
Det är löjligt att stämma varann hela tiden.
Men det har ju blivit poppulärt.

Hehehe nejdå
Jag tror faktiskt caterpillar stämmer alla som använder det som namn oavsett var ordet kom ifrån.
haha men bulldoozer är ju ett namn på ett fordon ex. traktorgrävare eller lastbil etc. sen kanske det stavas annorlunda.
Hoppas du fattar min poäng
Javisst är det tråkigt men man blir ju sur på alla som plötsligt hatar Arctic för att de gör samma sak som alla(ALLA) andra inom marknaden INKL AMD.
Man får ju faktiskt se saken ur ett ärligt perspektiv, jag köper inte Arctic grejer (utom deras gamla ceramic kylpasta som blev swec rekommenderad runt -06) däremot köper jag AMD grafikkort men jag vet att det är företag som svävar runt i stämnings djungeln och därför kunde man förvänta sig detta av vilket företag som helst.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av yroll:

Varför skulle CAT ha rätten till bulldozer?

EDIT: Jag tror förresten att CAT har rätten på namnet caterpillar, så vad gnäller du om?

Nej, insektsbarnen har rätten till namnet på Caterpillar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Hehehe nejdå
Jag tror faktiskt caterpillar stämmer alla som använder det som namn oavsett var ordet kom ifrån.
haha men bulldoozer är ju ett namn på ett fordon ex. traktorgrävare eller lastbil etc. sen kanske det stavas annorlunda.
Hoppas du fattar min poäng
Javisst är det tråkigt men man blir ju sur på alla som plötsligt hatar Arctic för att de gör samma sak som alla(ALLA) andra inom marknaden INKL AMD.
Man får ju faktiskt se saken ur ett ärligt perspektiv, jag köper inte Arctic grejer (utom deras gamla ceramic kylpasta som blev swec rekommenderad runt -06) däremot köper jag AMD grafikkort men jag vet att det är företag som svävar runt i stämnings djungeln och därför kunde man förvänta sig detta av vilket företag som helst.

JaJa jag har alldrig gillat Artics produkter iallafall, liknar intels stockkylare allt för mycket
Jag har nog några grafikkort med symbolen AC, det är väl dom?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej, insektsbarnen har rätten till namnet på Caterpillar.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRx_FRthw9SihtF9G1dPz...

Haha

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

JaJa jag har alldrig gillat Artics produkter iallafall, liknar intels stockkylare allt för mycket
Jag har nog några grafikkort med symbolen AC, det är väl dom?

Ingen aning om hur de ser ut.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Ingen aning om hur de ser ut.

Logga: http://www.tweaknews.net/reviews/arctic_cooling_silentium_t2/...
Intel: http://www.gttkc.com/shop/images/FAN-LGA775_LG.gif
AC: http://p.gzhls.at/189692.jpg
#11882833

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Okej och skillnaden är? på samma sätt de gör anspråk på planeter gjorde vissa på jorden vilket skapade tomtar som idag säljs. hur tycker du att vi ska göra upp när vi flyttar till mars?

Det är en stor skillnad mellan att göra anspråk på en fysiskt åtkomlig och oägd landplätt, och sedan försvara den med nävarna eller dokument, än att med ren viljekraft försöka göra anspråk på outkomliga landytor ute i rymden. Människor koloniserade som bekant inte Jordens ytor genom att titta i kikaren och drömma sig bort.

Skrivet av yroll:

EDIT: med allt som finns utan ägare är det likadant, den som är först får "patent".
vare sig det är imaginärt, abstrakt eller långt före ens tid så gäller ju dessa regler.

Immateriallrätt och äganderätt är två vitt skilda begrepp.

Skrivet av yroll:

Vem ger någon annan rätt att sälja mark på andra planeter? eller ska vi döda varann för den?

Det är en fråga för väldens länder att komma överens om när det blir aktuellt. Faktum kvarstår dock, det finns inga ägare av t.ex. Månen och därmed går det heller för närvarande inte att sälja mark där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det är en stor skillnad mellan att göra anspråk på en fysiskt åtkomlig och oägd landplätt, och sedan försvara den med nävarna eller dokument, än att med ren viljekraft försöka göra anspråk på outkomliga landytor ute i rymden. Människor koloniserade som bekant inte Jordens ytor genom att titta i kikaren och drömma sig bort.

Immateriallrätt och äganderätt är två vitt skilda begrepp.

Det är en fråga för väldens länder att komma överens om när det blir aktuellt. Faktum kvarstår dock, det finns inga ägare av t.ex. Månen och därmed går det heller för närvarande inte att sälja mark där.

1. nehe så Colombus såg aldrig i kikaren innan han koloniserad America? jag antar att du vet exakt hur människan kom till t.e x Sverige eftersom du drar sådana slutsatser.

2. möjligt men jag ser ingen skillnad har dessutom ingen aning vad begreppen betyder, jag vet dock att man har ägande rätt på alla de tre sorterna.

3. det är redan löst? hon har väl bevisat att hon äger solen osv.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Inaktiv

Arctic borde kanske fundera mindre på om ett ord kan vara likadant på en annan produkt och istället markandsföra deras egna produkt. Första gången jag fick veta att Arctic har nätdelar (vilka heter Fusion av någon obegriplig anledning) är när jag såg nyheten om detta.

Sanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

1. nehe så Colombus såg aldrig i kikaren innan han koloniserad America? jag antar att du vet exakt hur människan kom till t.e x Sverige eftersom du drar sådana slutsatser.

Det är fullkomligt irrelevant huruvida Colombus såg Amerika i kikaren, eftersom han omöjligen kunde göra några anspråk på Amerika med den metoden. Inte heller hade han möjligheten att kolonisera Amerika genom att enbart titta i kikaren.

Skrivet av yroll:

2. möjligt men jag ser ingen skillnad har dessutom ingen aning vad begreppen betyder, jag vet dock att man har ägande rätt på alla de tre sorterna.

Immaterialrätt rör immateriella ting och är där du återfinner upphovsrättslagarna och patentlagarna. Äganderätt reglerar ägande av fysiska ting, de enda tingen i sammanhanget som går att ägas. Immaterialrätten går istället ut på att privilegiera enskilda individer genom att begränsa övriga människors friheter och äganderätter. Immaterialrätt blir därmed i princip motsatsen till äganderätt.

Skrivet av yroll:

3. det är redan löst? hon har väl bevisat att hon äger solen osv.

Nej. Hon äger inte solen.

Betänk även att världens alla länder, istället för att göra anspråk på världshaven, Jordens poler, rymden, och alla rymdkroppar har enats om att inga kan göra anspråk på ägarskap av dessa upplistade ting. Dessa ting räknas som ett arv till hela mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det är fullkomligt irrelevant huruvida Colombus såg Amerika i kikaren, eftersom han omöjligen kunde göra några anspråk på Amerika med den metoden. Inte heller hade han möjligheten att kolonisera Amerika genom att enbart titta i kikaren.

*inlägget är nerkortat*

Columbus (eller Cristobal Colón på spanska) upptäckte Cuba, dog i tron att han hittat den västra sjövägen till Indien och var aldrig iland på det amerikanska fastlandet. i övrigt var allt rätt(syftar på de andra punkterna i ditt inlägg).
Påstå sig äga solen är ju storhetsvansinne så in i helvete i övrigt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

*inlägget är nerkortat*

Columbus (eller Cristobal Colón på spanska) upptäckte Cuba, dog i tron att han hittat den västra sjövägen till Indien och var aldrig iland på det amerikanska fastlandet. i övrigt var allt rätt(syftar på de andra punkterna i ditt inlägg).
Påstå sig äga solen är ju storhetsvansinne så in i helvete i övrigt.

Javisst är det så, men äger hon inte enligt lagen solen? fick för mig att det var det som stod men det kanske hävdes?
jag säger inte att det är rätt men på något sätt måste det ju delas upp och det har alltid varit ungefär så att den som är först (eller starkast) har fått det som man "upptäckt" trots att andra kanske tillochmed redan bor/ nyttjar objektet/resursen.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Javisst är det så, men äger hon inte enligt lagen solen? fick för mig att det var det som stod men det kanske hävdes?
jag säger inte att det är rätt men på något sätt måste det ju delas upp och det har alltid varit ungefär så att den som är först (eller starkast) har fått det som man "upptäckt" trots att andra kanske tillochmed redan bor/ nyttjar objektet/resursen.

Hon är ju varken upptäckare eller först där. ser inte hur hon på något sett kan göra anspråk. eller vad hon vill få av att äga den. Jag hade lätt stämt henne varje gång jag brände mig i solen

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Javisst är det så, men äger hon inte enligt lagen solen? fick för mig att det var det som stod men det kanske hävdes?
jag säger inte att det är rätt men på något sätt måste det ju delas upp och det har alltid varit ungefär så att den som är först (eller starkast) har fått det som man "upptäckt" trots att andra kanske tillochmed redan bor/ nyttjar objektet/resursen.

Jag citerar mig själv:

"Betänk även att världens alla länder, istället för att göra anspråk på världshaven, Jordens poler, rymden, och alla rymdkroppar har enats om att inga kan göra anspråk på ägarskap av dessa upplistade ting. Dessa ting räknas som ett arv till hela mänskligheten."

Även ifall privatpersoner inte specifikt skulle nämnas i de internationella bestämmelserna så spelar det mindre roll, eftersom inget land skulle erkänna ett sådant anspråk i vilket fall. De skulle på inget sätt erkänna en enskild medborgares anspråk på vad som redan av internationella bestämmelser är beslutat vara ett gemensamt arv till hela mänskligheten.