Hur är det nu med detta, är glykol verkligen bra att ha i vattenkylningen?

Permalänk

Hur är det nu med detta, är glykol verkligen bra att ha i vattenkylningen?

Har nu satt igång systemet för läcktest i datorn. Blandade i ca 6-9% koncentrerad glykol(grön, miljövänlig) i vattnet som jag läst att man ska göra för att undvika korrosion samt algbildning.

Dock tycker jag vattnet är lite väl kladdigt. Är detta verkligen bra att ha i systemet?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Glykol (sockerlösning) är bra för att förhindra att vattnet fryser till is i kallt klimat. Om det handlar om vattenkylning i datorer så är man främst ute efter att förhindra påverkan av metallerna (aluminium) i kylsystemet. För detta finns speciella kylvätskor att köpa.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Glykol (sockerlösning) är bra för att förhindra att vattnet fryser till is i kallt klimat. Om det handlar om vattenkylning i datorer så är man främst ute efter att förhindra påverkan av metallerna (aluminium) i kylsystemet. För detta finns speciella kylvätskor att köpa.

Så den har alltså ingen hämmande effekt på algbildning i systemet?

Jag tror nog att jag enbart har koppar i mitt system, vet ej iof hur det är med kopplingarna.

Gjorde jag en tabbe nu som hade i glykol i systemet?

Jag har alltså Batterivatten med ca 6-9% glykol i.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag kan sälja dig det lite billigt.. jobbar i resturangbranchen där använder vi det i sockerlag för drinkarna

Permalänk

Algbilldning förutsätter (orenat) kranvatten och fullt solljus. Destillerat vatten med eventuellt tillsatt antioxidant medel fungerar fint. Jag körde vanligt kranvatten i flera år utan problem. Glykolen gör ingen skada ELLER nytta...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Algbilldning förutsätter (orenat) kranvatten och fullt solljus. Destillerat vatten med eventuellt tillsatt antioxidant medel fungerar fint. Jag körde vanligt kranvatten i flera år utan problem. Glykolen gör ingen skada ELLER nytta...

Okej, vid nästa vattenbyte blir det enbart destillerat vatten, men det får vara sålänge som det är då. Dock kanske det kan göra lite nytta nu ifall jag ska dra iväg med datorn till någon vän och det blir lite kallt i bilen.

Dock gav ju glykolen vattnet en rätt tjusig grön färg tycker jag!

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Men herregud! Glykol är ju alkohol för fan GlyKOS är socker. Om du kört glykos i systemet skulle jag rengöra det, kan inte vara bra med socker i datorn. Men är det alkohol så tror jag att det kvittar

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av kvicksilv3r:

Men herregud! Glykol är ju alkohol för fan GlyKOS är socker. Om du kört glykos i systemet skulle jag rengöra det, kan inte vara bra med socker i datorn. Men är det alkohol så tror jag att det kvittar

Jag vet inte hur det är med det, brukar inte alkohol innehålla en hel del socker? Men kanske inte sådan här alkohol...

Hur som är det miljö-glykol jag köpt på OK då biltema inte hade något, dock såg jag nyss att jula hade för halva priset. Den är grön, och gör vattnet lite kladdigt så något sockerliknande verkar det ju vara där i?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av kvicksilv3r:

Men herregud! Glykol är ju alkohol för fan GlyKOS är socker. Om du kört glykos i systemet skulle jag rengöra det, kan inte vara bra med socker i datorn. Men är det alkohol så tror jag att det kvittar

Jag tror banne mig att du har rätt... Glykol används av vissa vinproducenter för att söta viner.
http://www.alandstidningen.ax/matvinarticle.con?iPage=59&id=8...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitoc:

Jag kan sälja dig det lite billigt.. jobbar i resturangbranchen där använder vi det i sockerlag för drinkarna

Jag hoppas verkligen inte ni använder glykol i drinkar? Glykol är giftigt.

Permalänk
Medlem

Vanlig kylarglykol innehåller såväl antikorrosiva medel samt alg- och bakteriedödande medel. Precis som vilken dyr och häftig specialvätska som helst. Skillnaden är väl just glykolet i sig eftersom vattenkylning i datorer normalt inte kräver frostskydd. Det fungerar utmärkt med en låg halt kylarglykol istället för specialmedel och gör ingen skada. Enda som händer om man har för mycket är att det kyler lite sämre då glykol har lägre värmekapacitet än rent vatten.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Jag hoppas verkligen inte ni använder glykol i drinkar? Glykol är giftigt.

Tror nog han snackar om glykoS(Glukos), hoppas det iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag tror banne mig att du har rätt... Glykol används av vissa vinproducenter för att söta viner.
http://www.alandstidningen.ax/matvinarticle.con?iPage=59&id=8...

Glykol är ju så hälsofarligt att man inte ens för tömma det i en vatten/(smuts?)avskiljare. Så i vin kan ju fan inte vara en hit!

Skickades från m.sweclockers.com

edit. HAHAHA Nä och de Va de inte iheller såg jag när jag läste artiklen! ironiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Jag vet inte hur det är med det, brukar inte alkohol innehålla en hel del socker? Men kanske inte sådan här alkohol...

Socker: Kolhydrater
Alkohol: Kolhydrater

Socker ≠ Alkohol

Däremot kan vissa spritsorter innehålla socker, framförallt likörer.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kabex:

Socker: Kolhydrater
Alkohol: Kolhydrater

Socker ≠ Alkohol

Däremot kan vissa spritsorter innehålla socker, framförallt likörer.

Mjaa. Vettigt sagt att socker inte är det samma som alkohol, men alkoholer tillhör inte den kemiska gruppen kolhydrater utan alkoholer tillhör gruppen alkoholer ;). Alkohol är alltså en kemisk grupp och kolhydrater är en annan.
Skillnaden är dock liten. Alkohol innehåller OH i något led och är i övrigt byggd som kolhydrater. Om jag inte missminner mig bryts etanolen i vår sprit ner i levern till kortare kolhydratmolekyler vilket gör att kroppen kan använda sig av energin i etanol.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hoppas verkligen inte ni använder glykol i drinkar? Glykol är giftigt.

Etylenglykol är giftigt. Dock finns det också propylenglykol som inte är giftig, den har till och med ett eget E-nummer. (Nummer för livsmedelstillsatser.)

Vad jag har hört så är en av riskerna med etylenglykol att den är söt. Detta ska göra att barn och djur får i sig det om de hittar en läcka för att de gillar smaken. Dock är det bara vad jag hört, jag har inte provat själv... Om det stämmer så kanske man kan anta att propylenglykol också är söt? I så fall kan det ju vara att det används som sötningsmedel.

Dock, hos livsmedelsverket, så står propylenglykol inte med under "Sötningsmedel" utan under "Övriga tillsatser" så att det används som sötningsmedel är mindre troligt oavsett om det äör söt eller inte.

Alternativet är väl som tidigare nämnt, att han tar miste på glykos och glykol.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Waxinator:

Algbilldning förutsätter (orenat) kranvatten och fullt solljus. Destillerat vatten med eventuellt tillsatt antioxidant medel fungerar fint. Jag körde vanligt kranvatten i flera år utan problem. Glykolen gör ingen skada ELLER nytta...

Inte helt sant. Det kan mycket väl börja växa alger i destillerat vatten som inte får något solljus. Hur algerna kommer in är alltid märkligt, men de får sin energi genom värmen i vattnet och sin näring från utfällningarna av materialet i kylsystemet samt de kemikalier man tillsatt för att förhindra oxidation. Mitt påstående är inte taget ur luften utan jag hämtar dessa påståenden från min sjöingenjörsutbildning och praktik där det är en hel vetenskap att hålla slutna kylsystem med destvatten (bland annat för kylning av skeppets motorer) rena från algtillväxt trots att vattentemperaturen i dessa system kan ligga runt 100 grader.
Men algtillväxt drabbar inte alla så skall man bara skydda sig mot en sak så är självfallet antioxidationsmedlet det viktigaste.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Vanlig kylarglykol innehåller såväl antikorrosiva medel samt alg- och bakteriedödande medel. Precis som vilken dyr och häftig specialvätska som helst. Skillnaden är väl just glykolet i sig eftersom vattenkylning i datorer normalt inte kräver frostskydd. Det fungerar utmärkt med en låg halt kylarglykol istället för specialmedel och gör ingen skada. Enda som händer om man har för mycket är att det kyler lite sämre då glykol har lägre värmekapacitet än rent vatten.

Okej tack för det. Så då bör glykolen i min blandning motverka eventuell (väldigt liten risk för det vad jag förstår) korrosion, algbildning samt att vätskan fryser.
Jag hoppas att 6-9% inte var för mycket.

Skrivet av kabex:

Socker: Kolhydrater
Alkohol: Kolhydrater

Socker ≠ Alkohol

Däremot kan vissa spritsorter innehålla socker, framförallt likörer.

Aha, så det är så det är. Ja, när den tillverkas används ju en massa socker, men det följer väl såklart inte med i destilleringen.

Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Vettigt sagt att socker inte är det samma som alkohol, men alkoholer tillhör inte den kemiska gruppen kolhydrater utan alkoholer tillhör gruppen alkoholer ;). Alkohol är alltså en kemisk grupp och kolhydrater är en annan.
Skillnaden är dock liten. Alkohol innehåller OH i något led och är i övrigt byggd som kolhydrater. Om jag inte missminner mig bryts etanolen i vår sprit ner i levern till kortare kolhydratmolekyler.

Okej, det där är jag inte hemma på men det lät vettigt!

Skrivet av bjjb:

Etylenglykol är giftigt. Dock finns det också propylenglykol som inte är giftig, den har till och med ett eget E-nummer. (Nummer för livsmedelstillsatser.)

Vad jag har hört så är en av riskerna med etylenglykol att den är söt. Detta ska göra att barn och djur får i sig det om de hittar en läcka för att de gillar smaken. Dock är det bara vad jag hört, jag har inte provat själv... Om det stämmer så kanske man kan anta att propylenglykol också är söt? I så fall kan det ju vara att det används som sötningsmedel.

Dock, hos livsmedelsverket, så står propylenglykol inte med under "Sötningsmedel" utan under "Övriga tillsatser" så att det används som sötningsmedel är mindre troligt oavsett om det äör söt eller inte.

Alternativet är väl som tidigare nämnt, att han tar miste på glykos och glykol.

Jo, har både en galen hundvalp (schäfer) samt två katter här hemma så att kylmedlet inte är giftigt är mycket viktigt för mig då jag älskar mina djur. Så därför kör jag med propylenglykol. I och med att denna inte har någon som helst varningscymbol på flaskan med koncentrerad glykol så antar jag att den skall vara säker. Då jag också ju använder en väldigt låg % glykol i mitt vatten så bör det väl vara lugnt hoppas jag.
I bilen blandas det ju med det fyrdubbla.

Någon som har koll på om glykolen gör batterivattnet mer ledande? Det hade ju inte varit särskilt bra.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

... Någon som har koll på om glykolen gör batterivattnet mer ledande? Det hade ju inte varit särskilt bra.

Varför skulle det i så fall vara till någon nackdel ?(eller menar du elektriskt ledande ?)
Det heter ju vatten-LEDNINGS-rör... (sorry... den kommentaren LEDER ingenstans)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Varför skulle det i så fall vara till någon nackdel ?(eller menar du elektriskt ledande ?)
Det heter ju vatten-LEDNINGS-rör... (sorry... den kommentaren LEDER ingenstans)

Hohojaja

Skämt åsido, det jag tänkte på var elektriskt ledande, eller hur det nu ska uttryckas på ett korrekt sett.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag hoppas verkligen inte ni använder glykol i drinkar? Glykol är giftigt.

haha nejdå.. läste glykos.. tänkte va fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Vettigt sagt att socker inte är det samma som alkohol, men alkoholer tillhör inte den kemiska gruppen kolhydrater utan alkoholer tillhör gruppen alkoholer ;). Alkohol är alltså en kemisk grupp och kolhydrater är en annan.
Skillnaden är dock liten. Alkohol innehåller OH i något led och är i övrigt byggd som kolhydrater. Om jag inte missminner mig bryts etanolen i vår sprit ner i levern till kortare kolhydratmolekyler vilket gör att kroppen kan använda sig av energin i etanol.

Sant. Etanolen bryts som sagt ner till socker (i princip), vilket är extremt irriterande för mig som diabetiker.

Någonting som kan vara värt att nämna vad gäller att använda kranvatten är att det ofta kan finns föroreningar/mikropartiklar i det vattnet (Jag har gjort rent vattenmätare, och de är sällan mysiga inuti). Sen ska man akta sig för kalkavlagringar, speciellt om man bor någonstans i landet med hårdare vatten.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Hohojaja

Skämt åsido, det jag tänkte på var elektriskt ledande, eller hur det nu ska uttryckas på ett korrekt sett.

Så länge vattnet inte rinner ut på moderkortet så spelar det ingen roll.
Om det läcker ut så är riktigt rent vatten minst skadligt för elektroniken
och lämnar minimalt med rester efter sig sedan det torkat upp.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Så länge vattnet inte rinner ut på moderkortet så spelar det ingen roll.
Om det läcker ut så är riktigt rent vatten minst skadligt för elektroniken
och lämnar minimalt med rester efter sig sedan det torkat upp.

Det är inte riktigt sant då det kan göra att nickelplättering släpper om du även har koppardetaljer i lopen (insidan på radiatorn?) och de metalljoner som gör vattnet mer ledande är någon mer ädel metall än nickel (ganska många).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Du ska ha glykol i, håller vattnet rent, förhindrar korrosion (som många skrivit) är nästan helt säker på att värmetransportförmågan ökar en del också. Du får googla om du är intresserad av det. HardOCP hade gjort något test om det för massa år sedan.

Alkohol innehåller inte socker. Alkohol är produkten som uppstår när jästceller äter socker utan att ha tillgång till syre. Får de syre bildas ättika.

Permalänk

Du måste inte ha glykol i om du har annat algdödande.

Glykol gör att vätskan transporterar mindre värme men det är inte mycket det skiljer

Korrosion händer inte i ett modernt system, det finns ingen som gör aluminiumblock längre förutom Zalman men varför skulle du vilja ha ett av de blocken oavsett?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av HELIX:

Du ska ha glykol i, håller vattnet rent, förhindrar korrosion (som många skrivit) är nästan helt säker på att värmetransportförmågan ökar en del också. Du får googla om du är intresserad av det. HardOCP hade gjort något test om det för massa år sedan.

Alkohol innehåller inte socker. Alkohol är produkten som uppstår när jästceller äter socker utan att ha tillgång till syre. Får de syre bildas ättika.

Vänligen blanda inte ihop alkoholerna. Det som bildas av jäst (Saccharomyces cerevisiae) är etanol. Denna får aldrig blandas i ett system med klar akrylplast då denna kan spricka sönder av etanol. Etylengglykol (etandiol) och propylenglykol (1,2-propandiol) är de som används som kylarvätska i bilar, ofta med andra tillsatser. I ett hem är ofta propylenklykol att föredra då den är mycket mindre giftig (alla ämnen är giftiga i tillräckligt stor mängd även vatten).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Zitoc:

Jag kan sälja dig det lite billigt.. jobbar i resturangbranchen där använder vi det i sockerlag för drinkarna

Skrivet av Waxinator:

Jag tror banne mig att du har rätt... Glykol används av vissa vinproducenter för att söta viner.
http://www.alandstidningen.ax/matvinarticle.con?iPage=59&id=8...

Vad ni än gör, söta inga av era drycker med glykol! Det är dödligt giftigt, även i små mängder. Iaf vad gällar etylenglykol. Hur giftigt propylenglykol är för människor och djur har diskuterats, men inte i närheten så giftigt som etylenglykol då propylenglykolen används i livsmedel, i små mängder. T.ex. som fuktbevarare i snus. Akut giftigt blir det vid ca 1 liter.

Dock är de båda giftigt för svampar, bakterier och andra mindre organismer, vilket bör förebygger algbildning.

Visa signatur

Desktop: Chassi: NZXT H2(4+2 fläktar), Nätagg: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär, Moderkort: ASROCK Z68 Extreme4 GEN3, CPU: Intel Core I5 2500k, CPU-kylare: Corsair Hydro H80, Internminne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE, Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti TF III 448 Core OC PE, SSD: Intel SSD 320 120GB, Hårdiskar: 1st Seagate Barracuda 7200rpm 120GB(Gammal), 1st Extern WD 1TB, Monitor: BenQ TFT 24" XL2420T 120Hz.

Permalänk
Medlem

Etanol i vatten höjer densiteten vad jag vet, etandiol gör då möjligtvis detsamma. Förhöjd densitet leder till förbättrad förmåga att transportera värme vilket är en eftersökt egenskap.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Etanol i vatten höjer densiteten vad jag vet, etandiol gör då möjligtvis detsamma. Förhöjd densitet leder till förbättrad förmåga att transportera värme vilket är en eftersökt egenskap.

Det ska vara en mycket liten mängd etanol som höjer densiteten (spekulationer), med större mängd så minskar densiteten, tänk alkomätare modell glasrörmedblyhagelochpappersskala.
Glykol är tyngre än vatten så den höjder densiteten.

Visste ni att en liter etanol och en liter vatten tillsammans inte blir två liter vätska.....?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"