Permalänk
Medlem

Resultat av 960T klockning!

Efter att ha benchat hela gårdagen med min ny processor så är jag nu väldigt nöjd, kanske lite för nöjd.

Köpte en 960T x4 3.0GHz, och låste upp. Just nu rullar den i 4017mhz, med en Vcore på 1.475. Jag låste ner den till 4 kärnor igen, för att kunna kolla prime95, och temperaturerna med den nya klocken och spänningshöjningen. Den peakade 37C i prime, vilket känns lite väl lågt? Tempen uppmättes med HWmonitor, Coretemp och speedfan, och alla visade samma. Jag har en Noctua NH-U12P SE2, som jag kör i PnP konfig med en 140mm i taket på mitt chassi. Dock så känns temperaturen lite låg, med en spänningshöjning på 1.475Vcore?

Fråga 1: Får jag lyckotemperaturer? Alltså felaktiga eller har jag bara en grym kylare? :S

Fråga 2: Vågar man gå högre med spänningen om temperaturerna nu skulle stämma? Eller blir volten för skadlig sen?

//Brusarn

Permalänk
Medlem

Jag har problem med stabiliteten över 3,8ghz, kan du visa en bild på dina bios settings(om du klockat i bios det vill säga)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Jag har problem med stabiliteten över 3,8ghz, kan du visa en bild på dina bios settings(om du klockat i bios det vill säga)

Skickades från m.sweclockers.com

Är det okej om jag skriver istället? Har ingen kamera att tillgå för tillfället.

Kör kör CPU Voltage på 1.475Vcore, multipel på 20x och FSB på 200.

Jag hade också lite stabilitetsproblem när jag närmade mig 4Ghz, en kärna ville inte vara med längre, men efter en höjning "1 hack" på NB Voltage (tror det är 0.125+?) så funkade det.

Bara skriv om du vill veta mera!

Permalänk
Medlem

Temperaturen undrar jag också över, har en polare som skaffade en 960T och den rullar i vansinnigt låga temps enligt flera mjukvaror. Man blev dessutom extra fundersam då idle-temps låg under rumstemperaturen vilket inte riktigt är korrekt. Har du kollat vad BIOS säger om dina temperaturer?

Permalänk
Medlem

Kan jag låna tråden lite?

Min spec i sign, Jag har överclockat cpu till 3,6Ghz med Vcore på 1.344v. Jag har haft den uppe i 3,8Ghz men då blev det ostabilt!

Ska jag göra som dig att öka NB och sedan åka Vcore så mycket som behövs? Btw vad är NB? North Bridge?
Jag har även 1600Mhz ramminne som körs i 1333Mhz, hur kör jag de i 1600Mhz? Och vad blir fördelarna?

OBS: Den peakar ca 51c, då går Stock kylaren i ~4200rpm och jag har två fläktar som insug samt en snabb fläkt som utsug.
Stämmer detta? När jag kollar bios ligger CPU'n på 49c ? Fast den kanske mäter sockeln eller liknande?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av msl:

Temperaturen undrar jag också över, har en polare som skaffade en 960T och den rullar i vansinnigt låga temps enligt flera mjukvaror. Man blev dessutom extra fundersam då idle-temps låg under rumstemperaturen vilket inte riktigt är korrekt. Har du kollat vad BIOS säger om dina temperaturer?

Min 960T utan klock på standard volten låg ca 21C, dock så hade jag väldigt kallt i rummet.. Vilken kylare har du?

Skrivet av emilgf:

Kan jag låna tråden lite?

Min spec i sign, Jag har överclockat cpu till 3,6Ghz med Vcore på 1.344v. Jag har haft den uppe i 3,8Ghz men då blev det ostabilt!

Ska jag göra som dig att öka NB och sedan åka Vcore så mycket som behövs? Btw vad är NB? North Bridge?

Vad har du för kylare? Du kan pröva höja NB voltage lite, men inte för mycket. När jag höjde flera steg så började den blåskärma ganska hårt. Det behövdes i stort sett inte så mycket Vcore ökning upp till 3.6Ghz, men sen behövdes det mera. Men öka volten lite eftersom och håll koll på tempsen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Min 960T utan klock på standard volten låg ca 21C, dock så hade jag väldigt kallt i rummet.. Vilken kylare har du?

Vad har du för kylare? Du kan pröva höja NB voltage lite, men inte för mycket. När jag höjde flera steg så började den blåskärma ganska hårt. Det behövdes i stort sett inte så mycket Vcore ökning upp till 3.6Ghz, men sen behövdes det mera. Men öka volten lite eftersom och håll koll på tempsen..

Alltså, jag har har den just nu i 3,6Ghz, jag har Stockkylare men eftersom jag peakar ~53c i 3,8Ghz med Vcore på ~1.4 så borde jag väl kunna öka upp den till 4.0Ghz med högre Vcore samt öka NB ett steg?

Sen undrar jag också, hur får jag mina ramminnen att gå i 1600Mhz?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Alltså, jag har har den just nu i 3,6Ghz, jag har Stockkylare men eftersom jag peakar ~53c i 3,8Ghz med Vcore på ~1.4 så borde jag väl kunna öka upp den till 4.0Ghz med högre Vcore samt öka NB ett steg?

Sen undrar jag också, hur får jag mina ramminnen att gå i 1600Mhz?

Pröva öka Vcore ett steg till, och dra upp den till 3.8Ghz. Är det inte stabilt så pröva höj NB volten lite. Dock så bör du nog inte höja Vcore till mer än 1.45V, då kommer nog tempsen börja gå över 60C, vilket kanske inte är alltför kul som 24/7 klock.

Du har inte ändrat FSB:n? Spelar egentligen ingen roll om minnena går på 1333mhz eller 1600mhz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Pröva öka Vcore ett steg till, och dra upp den till 3.8Ghz. Är det inte stabilt så pröva höj NB volten lite. Dock så bör du nog inte höja Vcore till mer än 1.45V, då kommer nog tempsen börja gå över 60C, vilket kanske inte är alltför kul som 24/7 klock.

Du har inte ändrat FSB:n? Spelar egentligen ingen roll om minnena går på 1333mhz eller 1600mhz..

Ok, tack så mycket! Är det alltså ingen prestanda skillnad på 1333Mhz och 1600Mhz?
Jag kan även låsa upp min CPU till 6kärnor men jag kan ju inte se tempen så jag vågar inte ha de upplåsta

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Ok, tack så mycket! Är det alltså ingen prestanda skillnad på 1333Mhz och 1600Mhz?
Jag kan även låsa upp min CPU till 6kärnor men jag kan ju inte se tempen så jag vågar inte ha de upplåsta

Kör Prime95 med 4 kärnor, så kollar du hur varma kärnorna blir. Sen kan du låsa upp och vara säker, de kommer inte bli varmare...

Nej, i stort sett ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Det brukar ibland bli fel med tempsensorn vid upplåsning. Antingen visar den fel temperaturer eller noll grader. Det hände samma sak med min gamla X3 720 som jag låste upp till fyra kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det brukar ibland bli fel med tempsensorn vid upplåsning. Antingen visar den fel temperaturer eller noll grader. Det hände samma sak med min gamla X3 720 som jag låste upp till fyra kärnor.

Tempsen kollar jag när den ligger på fyra kärnor, så det ska inte vara fallet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Kör Prime95 med 4 kärnor, så kollar du hur varma kärnorna blir. Sen kan du låsa upp och vara säker, de kommer inte bli varmare...

Nej, i stort sett ingen skillnad.

Menar du att det inte är någon temp skillnad mellan 4kärnor och 6kärnor? Om de går på fullbelastning måste de väl bli varmare eftersom det är 2kärnor extra som alstrar värme?

Rätta mig om jag har fel! Kör nu min cpu i 3,8Ghz med 1.36Vcore ( 1.35 Vcore i bios ) och den 35c i idle, ska starta Prime95 nu. Återkommer!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Menar du att det inte är någon temp skillnad mellan 4kärnor och 6kärnor? Om de går på fullbelastning måste de väl bli varmare eftersom det är 2kärnor extra som alstrar värme?

Rätta mig om jag har fel! Kör nu min cpu i 3,8Ghz med 1.36Vcore ( 1.35 Vcore i bios ) och den 35c i idle, ska starta Prime95 nu. Återkommer!

Nej, det är väldigt marginellt i sådana fall. Eftersom spänningen är densamma, så borde det inte spela alltför mycket roll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Nej, det är väldigt marginellt i sådana fall. Eftersom spänningen är densamma, så borde det inte spela alltför mycket roll..

Aa ok, det var nämnligen så att när jag låste upp, då kollade jag temp i AIDA64 men den läste temps från sockeln tror jag eftersom det var samma temp som TMPIN0. TMPIN0 ligger nu på 42c medans cpu ligger 34-35c idle. Så den tempen stämmer ju inte ( TMPIN0 alltså ).

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Min 960T utan klock på standard volten låg ca 21C, dock så hade jag väldigt kallt i rummet.. Vilken kylare har du?

Sitter en Cooler Master Hyper 212 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829) på den med två Arctic Cooling F12 120mm (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539165) i push/pull konfiguration. Så långt ifrån ett monster som kyler detta, minns jag inte fel så sa han att han hade 18 grader idle med en rumstemp på kanske 21-22 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Aa ok, det var nämnligen så att när jag låste upp, då kollade jag temp i AIDA64 men den läste temps från sockeln tror jag eftersom det var samma temp som TMPIN0. TMPIN0 ligger nu på 42c medans cpu ligger 34-35c idle. Så den tempen stämmer ju inte ( TMPIN0 alltså ).

Nej, man för felaktiga siffror när man låst upp, sen kan man väl aldrig riktigt lita på siffror från ett program. Bra att dubbelkolla med lite olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av msl:

Sitter en Cooler Master Hyper 212 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829) på den med två Arctic Cooling F12 120mm (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539165) i push/pull konfiguration. Så långt ifrån ett monster som kyler detta, minns jag inte fel så sa han att han hade 18 grader idle med en rumstemp på kanske 21-22 grader.

ja, under rumstemp med en luftkylare är ju faktiskt omöjligt, så låter lite konstigt. be honom kolla med lite olika program, typ HWmonitor/Coretemp

Permalänk
Medlem

Min går i 3,9Ghz x5, men är sugen på att köpa en till, för att se om det går att få upp den sista kärnan oxå
jJg har varit uppe på 4,1Ghz vid olika test, men vill ha energispar igång då den idlar.
Klockar jag för högt vill den inte klocka ner i idle.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

vad har du för NB frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Nej, man för felaktiga siffror när man låst upp, sen kan man väl aldrig riktigt lita på siffror från ett program. Bra att dubbelkolla med lite olika!

Aa jag kollade Speedfan, AIDA64 och HWmonitor. Men om min cpu ligger full load på 51c i 3,6Ghz 4core, är det säkert att låsa upp den då?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Min går i 3,9Ghz x5, men är sugen på att köpa en till, för att se om det går att få upp den sista kärnan oxå
jJg har varit uppe på 4,1Ghz vid olika test, men vill ha energispar igång då den idlar.
Klockar jag för högt vill den inte klocka ner i idle.

Okej, låter ju faktiskt bra, tror jag har haft tur Jo, de är fett prisvärda. Köpte min för 900:-, och den rullar på kanon, inget att klaga på direkt

Skrivet av LTsm:

vad har du för NB frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Ehm, är inte på min dator nu, men den är ett snäpp över standard. Kan kolla ikväll..

Skrivet av emilgf:

Aa jag kollade Speedfan, AIDA64 och HWmonitor. Men om min cpu ligger full load på 51c i 3,6Ghz 4core, är det säkert att låsa upp den då?

Jadå, bara att köra på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Okej, låter ju faktiskt bra, tror jag har haft tur Jo, de är fett prisvärda. Köpte min för 900:-, och den rullar på kanon, inget att klaga på direkt

Ehm, är inte på min dator nu, men den är ett snäpp över standard. Kan kolla ikväll..

Jadå, bara att köra på!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Tack för hjälpen!

Ingen orsak! Hör av dig vart du landar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Ingen orsak! Hör av dig vart du landar

Har låst upp den till 6 kärnor och 3,6Ghz. Den låg på 50c i prime95 på 4 kärnor så jag borde klara mig eller?

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Har låst upp den till 6 kärnor och 3,6Ghz. Den låg på 50c i prime95 på 4 kärnor så jag borde klara mig eller?

Japp, det låter kanon. Du kan säkert trycka ut lite mera, men om du inte är världens prestanda-hora som ska ha ett absolut bästa så verkar det vara en perfekt 24/7 klock

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Har låst upp den till 6 kärnor och 3,6Ghz. Den låg på 50c i prime95 på 4 kärnor så jag borde klara mig eller?

Kör den i ett par timmar i Prime95.
Du kan alltid surfa och göra lite annat medans.
Prine95 bör köras en 12-15 timmar innan man är 100% säker.
Ta några vändor i OCCT 4.0 oxå
Hitta på allt du kan komma på att stressa med.
Då jag har TurboV Evo på mina datorer så kan jag höjja lite i taget på det mesta, samtidigt som jag kör stresstest, Mycket bekvämt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

lite offtopic bara, men, skulle en 960t upplåst till x6( om man lyckas låsa upp alla cores), prestera ¨lika¨ bra som en AMD Phenom II X6 1075T ? eftersom, de är väl olika utformade arkitekturellt?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

lite offtopic bara, men, skulle en 960t upplåst till x6( om man lyckas låsa upp alla cores), prestera ¨lika¨ bra som en AMD Phenom II X6 1075T ? eftersom, de är väl olika utformade arkitekturellt?

Nej, båda har samma arkitektur.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite för låga vad jag tycker.. låter orealistiskt, men helt klar möjligt. Men riktigt nice prolle för det priset och att man kan låsa upp och klocka så pass mycket.

jag är lite orolig för mina temps.. har en 2600k och en noctua NH-U12P se2. har ej klockat eller ändrat något.
har motstånd på kylaren kan jag till lägga (U.L.N.A 900rpm)
Idle: 30c
Load: 55-60c
är det mycket? tyckte att installationen av kylaren gick perfekt..

Visa signatur

CPU:i7 2600k GPU:ASUS GTX570 DCII Mobo:Asus p8p67LE HDD:WD 2TB
Nätagg:Corsair GS 700w Chassi:FractalDesign core3000 RAM:Corsair 8GB 1333Mhz XMS3
CPU Kylare:Noctua NH-U12P se2
Framtida köp: Fractal desing ARC och Corsair force3 120gb
3Dmark 11: P5860 3DMarks