Permalänk
Medlem

8 eller 16 GB ram?

Hejsan,

Håller på att köpa en ny dator och sitter nu och kollar på hur mkt ram man borde ha, 8 eller 16GB?
Det är ju väldigt billigt nu för tiden men kommer man märka nån skillnad?
Jag kommer att använda den till max, photoshop, premiere och lite mutlitasking (använder mig av tre skärmar så kommer ha en heldel fönster öppna)

Tacksam för all hjälp!

Permalänk

har du råd med 16 GB, köp 16 GB. RAM kan man aldrig ha för mycket av.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hejsan,

Håller på att köpa en ny dator och sitter nu och kollar på hur mkt ram man borde ha, 8 eller 16GB?
Det är ju väldigt billigt nu för tiden men kommer man märka nån skillnad?
Jag kommer att använda den till max, photoshop, premiere och lite mutlitasking (använder mig av tre skärmar så kommer ha en heldel fönster öppna)

Tacksam för all hjälp!

Vad för grafikkort använder du? Kör på 16GB!!! RAM är så sjukt billigt nu ändå:)

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svaren!
Det är det enda jag inte bestämt men nån variant av SLI blir det.
Fick höra på håll att 4 minnesstickor kan göra datorn instabil men det kan väl inte stämma för då skulle inte möjligheten finnas?

Permalänk

Det som kan hända är att det kan bli lite jobbigare att clocka med 4st RAM, men att använda 4st RAM funkar utan några som helst problem, har iaf gjort det i alla burkar jag har haft.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Okok, gött det är inget jag ska göra ändå, får bli 16gb helt enkelt

Permalänk

Det är guld att ha. jag har alltid haft 8GB nu på senaste tiden, men denna gång blev det en kaptop och då fick det bli en med 16GB minne och en SB i7a och minne är något som aldrig tar slut nu iaf så kör på 16GB och du kommer inte att ångra dig

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av X-ZoRe:

Tack för de snabba svaren!
Det är det enda jag inte bestämt men nån variant av SLI blir det.
Fick höra på håll att 4 minnesstickor kan göra datorn instabil men det kan väl inte stämma för då skulle inte möjligheten finnas?

På den tiden man bussklockade stämde det, och även så på Phenom. På Sandy Bridge-plattformen gör det noll skillnad, men du bör titta på 1,5V-kretsar om du ska köra fyra då risken annars finns att man skadar processorn efter en tids drift.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Köp för att gallra dig inför framtiden om inget annat, i och med att det är så billigt. (och priserna lär inte sjunka så mycket mer.)

Dock lär du inte ha nytta av 16gb förrän om något år, då 8 räcker och blir över för det mesta man gör idag.
(Iallafall innom spelvärlden.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Kör på 16gb, eller kör du på ett par riktigt supersnabba 4gb x2 stickor om det ens behövs för det du håller på med?
Men angående gkort, vad är din budget för singelkort är bättre på allt jämfört med två sämre i sli/Cf.:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
99:e percentilen

Har varit sugen på att lägga till 8 GB till min nya dator sen jag köpte den i julas. De minnena jag har är Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE. Tror ni de kommer höja priset snart eller kommer det ligga på 349:-?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Har varit sugen på att lägga till 8 GB till min nya dator sen jag köpte den i julas. De minnena jag har är Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE. Tror ni de kommer höja priset snart eller kommer det ligga på 349:-?

Köp nu, då det sägs att priserna på ram kommer gå upp ingen då hårddiskarna sjunker i pris redan, men vet inte hur länge priserna dröjer men billigare än såhär blir dom nog inte;)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

På den tiden man bussklockade stämde det, och även så på Phenom. På Sandy Bridge-plattformen gör det noll skillnad, men du bör titta på 1,5V-kretsar om du ska köra fyra då risken annars finns att man skadar processorn efter en tids drift.

På Min SB gjorde det skillnad. Kkan inte klocka över 4Ghz sen jag fyllde alla ramslots.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Antielefant
Skrivet av zachie:

På Min SB gjorde det skillnad. Kkan inte klocka över 4Ghz sen jag fyllde alla ramslots.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket låter smått otroligt med tanke på att klockningen inte påverkar RAM alls. Är det undervoltade XMS3 eller Dominator 1,65V-minnen du kör då eller faktiska Vengeance-kretsar?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Vilket låter smått otroligt med tanke på att klockningen inte påverkar RAM alls. Är det undervoltade XMS3 eller Dominator 1,65V-minnen du kör då eller faktiska Vengeance-kretsar?

Det är ju då iofs XMS3 1,5V (ej undervoltat 1,65V) Dock var jag tvungen att höja just Ramvolten till 1,51 eller så för att det skulle bli stabilt, med 2x2Gb funkade det fint med endast 1,41V ungefär. Dock skall det erkännas att jag kör OC CPU med så låg möjlig volt som möjligt, har inte velat dra upp volten på cpu för att pressa till max då jag tycker värmen ökar såpass dramatiskt för mig på en gång.
Men faktum kvarstår att jag inte kunnat fortsätta köra på tidigare 4,3Ghz på samma 1,18V (eller några snäpp högre) sedan jag lade till ytterligare 2x2Gb ram. (som körs i 1333Mhz nu eftersom det inte märks nån verklig skillnad mellan det och 1600Mhz) utan måste hålla mig på ~4,0Ghz.

Men hur det är med Vengeance eller andra Ramminnen vet jag ju inte då jag ej testat det

OnTopic: Jag skulle i dagsläget i alla fall köpt 16Gb om ekonomin tillät det. annars är ju trots allt 8Gb billigare och det räcker långt än så länge.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachie:

Det är ju då iofs XMS3 1,5V (ej undervoltat 1,65V) Dock var jag tvungen att höja just Ramvolten till 1,51 eller så för att det skulle bli stabilt, med 2x2Gb funkade det fint med endast 1,41V ungefär. Dock skall det erkännas att jag kör OC CPU med så låg möjlig volt som möjligt, har inte velat dra upp volten på cpu för att pressa till max då jag tycker värmen ökar såpass dramatiskt för mig på en gång.
Men faktum kvarstår att jag inte kunnat fortsätta köra på tidigare 4,3Ghz på samma 1,18V (eller några snäpp högre) sedan jag lade till ytterligare 2x2Gb ram. (som körs i 1333Mhz nu eftersom det inte märks nån verklig skillnad mellan det och 1600Mhz) utan måste hålla mig på ~4,0Ghz.

Men hur det är med Vengeance eller andra Ramminnen vet jag ju inte då jag ej testat det

OnTopic: Jag skulle i dagsläget i alla fall köpt 16Gb om ekonomin tillät det. annars är ju trots allt 8Gb billigare och det räcker långt än så länge.

prova att öka volten till pch:n har för mig att den har med styrningen av bland annat ramminnet och kan behöva ökas när man har fler ramminnen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mattoys:

prova att öka volten till pch:n har för mig att den har med styrningen av bland annat ramminnet och kan behöva ökas när man har fler ramminnen.

Jupp, speciellt när man kör CPU med i övrigt låg spänning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av X-ZoRe:

Hejsan,

Håller på att köpa en ny dator och sitter nu och kollar på hur mkt ram man borde ha, 8 eller 16GB?
Det är ju väldigt billigt nu för tiden men kommer man märka nån skillnad?
Jag kommer att använda den till max, photoshop, premiere och lite mutlitasking (använder mig av tre skärmar så kommer ha en heldel fönster öppna)

Tacksam för all hjälp!

Vad kör du för processor?
Jag har en i7 2600K, och kör jag After Effects med alla 8 trådar aktiverade slukar den lätt mina 16GB ram.

I efterhand ångrar jag att jag inte nöjde mig med 2x4Gb, fram tills nu när stickor på 8Gb styck finns, för jag kommer snart slänga ut mina 4gb-stickor och ersätta med större.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

prova att öka volten till pch:n har för mig att den har med styrningen av bland annat ramminnet och kan behöva ökas när man har fler ramminnen.

Skrivet av Zcenicx:

Jupp, speciellt när man kör CPU med i övrigt låg spänning.

Problemet med att öka volten till PCB är att jag verkligen inte hittat var i UEFI jag gör detta. Vill ju inte chansa och öka volttal på massa olika platser där. men det kanske är värt att kontrollera lite mera, laddar hem manualen till moderkortet just nu. Jag får se om det ger något.
Men jag har hittils inte sett något som verkade heta just PCB i UEFI iaf.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Antielefant

Det heter VTT voltage på MSI-kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Man kan visst få problem med fyra stickor på sandybridge, är det snabba minnen så kan det bli tungt med fyra stickor. Min dator bootar inte äns när mina 4stickor är i speceficierad hastighet. Men med hastigheten jag kör dem i nu är det inga problem, även fast att alla spänningar på moderkortet är nerdragna till det lägsta värdet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att köpa 16 GB ram redan nu. Om du inte gör det så kommer du om några år behöva köpa mer ram. Då kommer det troligen bli dyrare eftersom att priserna gått upp i kombination med att en ny standard troligen införts vilket gjort att de gamla ddr3 minnerna inte säljs i lika stor mängd och därav är mycket dyrare. Då ska du även notera att om du köper 16GB ram redan nu så har du ju en dator som är overkill, till skillnad från om du är dum snål och väntar med att uppgradera mittet till när det verkligen behövs!

Permalänk

Om du ska köpa 16gb så kolla upp qualified vendors list för ditt moderkort också för att slippa problem.

Permalänk
Medlem

Jag har en phenom 965 och 5850. Kommer det verkligen göra någon skillnad 8 vs 16 gb i spel (bf3)?

Permalänk
Skrivet av MooD:

Jag har en phenom 965 och 5850. Kommer det verkligen göra någon skillnad 8 vs 16 gb i spel (bf3)?

I spel får man väl aningen bättre prestanda när man går från 4 till 8. 16 lär du inte vinna nåt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

I spel får man väl aningen bättre prestanda när man går från 4 till 8. 16 lär du inte vinna nåt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej tack så mycket Då köper jag 8 gb och låter resten användas som sparande för ny ssd