Permalänk
Medlem

Vattenkylning, köpråd? :D

Hejsaan, blir att köpa vattenkylning nu
3 stycken radiatorer (360)
2 stycken pumpar
1 RES (Dual-Loop)
1 vattenblock till 1155-sockel
3m slangar
9 fläktar
Anslutningar
Kylpasta

Budget: 6k borde väl räcka?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Hejsaan, blir att köpa vattenkylning nu
3 stycken radiatorer (360)
2 stycken pumpar
1 RES (Dual-Loop)
1 vattenblock till 1155-sockel
3m slangar
9 fläktar
Anslutningar
Kylpasta

Budget: 6k borde väl räcka?..

Har du redan andra vattenblock eller kommer du bara kyla processorn? Du behöver verkligen inte 2 pumpar och 3 radiatorer till bara en CPU. Vad hade du tänkt kyla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har du redan andra vattenblock eller kommer du bara kyla processorn? Du behöver verkligen inte 2 pumpar och 3 radiatorer till bara en CPU. Vad hade du tänkt kyla?

Självklart så har jag vattenblock till resten av komponenterna, vad dum jag är xD.
Jag ska ha 3 stycken 7970 också
Och ska kyla HDD och Moderkortet!

Permalänk
Medlem

Skippa dual-loop! skippa även kylning av hårddiskarna. Jag har testat med dual och singel loop och det är ingen skillnad. Jag hade personligen köpt detta paketet hos coolingstuff.se om jag hade en budget på 6k

Uploaded with ImageShack.us

Skippa fläktkonstrollern om du har en givetvis!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Skippa dual-loop! skippa även kylning av hårddiskarna. Jag har testat med dual och singel och det är ingen skillnad. Jag hade personligen köpt detta paketet hos coolingstuff.se om jag hade en budget på 6k

http://img88.imageshack.us/img88/1927/kylning.th.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Tror jag kör med Dual Loop iaf.. Minskar tempen..
Då jag ska överklocka mina grafikkort kraftigt och processorn.
Blir nog 4-Loop..

Permalänk
Medlem

Ingen vill tydligen hjälpa..
Kan ändra min budget till:
8000kr

Man vill ju ha kvalitet

Schysst om ni hjälper en förvirrad kille hehe

Permalänk

Med en budget på 8' hade jag satsat på XSPC RX360rads, Alphacool 655 pumpar med EK topp, eller om du vill ha combo så finns det en sån för 655 pumparna.
Valfritt EK block till CPU och EK fittings, så många som du behöver, beroende på hur du vill dra loopen... 9st GT1450 rpm fläktar borde kyla det fint, glöm inte ha nån fläkt som drar in lite luft också

Vad ska du ha för chassi?

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Med en budget på 8' hade jag satsat på XSPC RX360rads, Alphacool 655 pumpar med EK topp, eller om du vill ha combo så finns det en sån för 655 pumparna.
Valfritt EK block till CPU och EK fittings, så många som du behöver, beroende på hur du vill dra loopen... 9st GT1450 rpm fläktar borde kyla det fint, glöm inte ha nån fläkt som drar in lite luft också

Vad ska du ha för chassi?

MountainMods Extended u2-ufo cyo

Permalänk

Ja då hade jag inte snålat med nåt
XSPC RX radiatorerna är dom bästa. 19/13 slang blir perfekt

Det jag skrev är det bästa råd jag kan ge dig

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Ja då hade jag inte snålat med nåt
XSPC RX radiatorerna är dom bästa. 19/13 slang blir perfekt

Det jag skrev är det bästa råd jag kan ge dig

Tackar!
Har du några planer på loops?. (Hur jag ska dra slangarna).
Jag frågar för jag är okunnig, inte för att jag är lat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Självklart så har jag vattenblock till resten av komponenterna, vad dum jag är xD.
Jag ska ha 3 stycken 7970 också
Och ska kyla HDD och Moderkortet!

din processor kommer flaskhalsa även vid överklockning

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Det har mindre betydelse, viktigt är att reservoar sitter något högre än pumparna, om du nu inte kör på combon för då kvittar det, för att inte pumparna ska gå torrt.

En idé:
Loop 1: Res - pump - gpu - gpu - gpu - Rad1 - Rad2 - Res
Loop 2: Res - pump - cpu - Rad3 - Res

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Det har mindre betydelse, viktigt är att reservoar sitter något högre än pumparna, om du nu inte kör på combon för då kvittar det, för att inte pumparna ska gå torrt.

En idé:
Loop 1: Res - pump - gpu - gpu - gpu - Rad1 - Rad2 - Res
Loop 2: Res - pump - cpu - Rad3 - Res

Tack!
Men går det att köra CPU på två loops?
Och blir det bättre temps då?

Permalänk
Skrivet av E-Trojan:

Tack!
Men går det att köra CPU på två loops?
Och blir det bättre temps då?

CPU finns bara med i loop 2.
Om det blir bättre temps vet jag inte, men den uppsättningen blir nog smidigast.

Skulle du uppgradera MB och processor? Risken är ju annars som b3h4ppyn0w skrev att din processor kommer flaska och då är tre 7970 bortkastade pengar

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

CPU finns bara med i loop 2.
Om det blir bättre temps vet jag inte, men den uppsättningen blir nog smidigast.

Skulle du uppgradera MB och processor? Risken är ju annars som b3h4ppyn0w skrev att din processor kommer flaska och då är tre 7970 bortkastade pengar

Har inte råd just nu att uppgradera, men vid tillfälle kommer jag göra det
Så det blir att vattenkyla cpun nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Tror jag kör med Dual Loop iaf.. Minskar tempen..
Då jag ska överklocka mina grafikkort kraftigt och processorn.
Blir nog 4-Loop..

Du får mer radiator yta med singel loop. Det blir alltså ingen skillnad, har testat det själv. Finns även att läsa här http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?254683-Dua...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kanske blir den.. Fast inte res, köper dual-loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Du får mer radiator yta med singel loop. Det blir alltså ingen skillnad, har testat det själv. Finns även att läsa här http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?254683-Dua...

Radiator yta?, vad pratar du om pojk?...
Jag ska köpa ett extended mountainmods chassi. Tror jag får över yta tillochmed..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Du får mer radiator yta med singel loop. Det blir alltså ingen skillnad, har testat det själv. Finns även att läsa här http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?254683-Dua...

Med dual loop får processorn en dedikerad loop = lägre CPU temp, och pumparna får mindre block att pumpa igenom.

Han borde skaffa några 45 och 90 graders adaptrar också, annars kan det bli svårt att dra slangarna.