Permalänk
Medlem

För hög Vcore?

Hej!

Normalt sett har jag ungefär 1.22 - 1.43 v på Vcore enligt programet PC probe II, men nu när jag satt och surfade började det tjuta och programet varnade för hög Vcore och om jag minns rätt så var den uppe i något runt 1.50 v. Tempen låg inte mer än i 40 grader då detta hända. Är detta något som man bör ordna till och isf hur jag gör det?

Har INTE clockat min CPU.

Jag har denna CPUn http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617631

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har inte stenkoll på 1100t men 1.5 låter mycket @stock. ställ in volten manuellt i bios så slipper du det problemet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Troligtvis programmet som visar fel. Kolla vad HWMonitor och CPU-Z visar för värden.

Permalänk
Medlem

Min 1090T @ 3.8 GHz är inställd på 1.34 så ja 1.43 är ganska högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Troligtvis programmet som visar fel. Kolla vad HWMonitor och CPU-Z visar för värden.

HVmonitor visar likadana värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Min 1090T @ 3.8 GHz är inställd på 1.34 så ja 1.43 är ganska högt.

Okej, tycker du att man bör ställa in detta? isf hur många v ska den stå på?

Permalänk
Skrivet av KazzaN:

Okej, tycker du att man bör ställa in detta? isf hur många v ska den stå på?

Testa dig fram Skulle tro att runt 1.3 om inte lägre är möjligt utan OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Testa dig fram Skulle tro att runt 1.3 om inte lägre är möjligt utan OC.

Tack för svaret Den stod på "auto" så jag ändra till manuell och ändra V till 1.3 så nu visar mätaren mellan 1.15 V till 1.39 V. Vad händer om man har för låg V? Får man inte ut CPUn fulla kapacitet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KazzaN:

Tack för svaret Den stod på "auto" så jag ändra till manuell och ändra V till 1.3 så nu visar mätaren mellan 1.15 V till 1.39 V. Vad händer om man har för låg V? Får man inte ut CPUn fulla kapacitet då?

Blåskärm är vad du får. Inget farligt att köra på för låg volt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Blåskärm är vad du får. Inget farligt att köra på för låg volt.

Okej, tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av KazzaN:

Tack för svaret Den stod på "auto" så jag ändra till manuell och ändra V till 1.3 så nu visar mätaren mellan 1.15 V till 1.39 V. Vad händer om man har för låg V? Får man inte ut CPUn fulla kapacitet då?

Den kan dra mer när den kickar igång turbon, då kan de tre kärnorna som jobbar dra lite mer spänning och auto går upp onödigt högt som du märkte. 1,3V borde räcka till standard och turbo, särskilt som det kan variera lite som du märker.

Därför stänger man av turbo och sätter manuell spänning när man överklockar eller om man helt enkelt vill ha mer jämn temperatur.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Den kan dra mer när den kickar igång turbon, då kan de tre kärnorna som jobbar dra lite mer spänning och auto går upp onödigt högt som du märkte. 1,3V borde räcka till standard och turbo, särskilt som det kan variera lite som du märker.

Därför stänger man av turbo och sätter manuell spänning när man överklockar eller om man helt enkelt vill ha mer jämn temperatur.

ah okej. efter en stund att jag ändrat till 1.3 V började PC probe II larma och visa 1.02 V och sedan efter 5 sec 3.01 V typ, sedan var jag tvungen att lämna dator och när jag kom tillbaks 20 min senare var den avstängd, hade fått bluescreen....Tänker ändra till Auto igen...Sammanträffande att datorn hade gått felfritt i 30 hrs sedan när jag ändra Vcoren så händer detta....aja hoppas det hjälper iaf.