Permalänk
Medlem

Skärmproblem Samsung 2443BW

Tjena Sweclockare

Köpte en Samsung 2443BW begagnat från en annons här på sidan i söndas. Skärmen har fungerat bra och där har inte varit något problem med den, tills idag :/ Skärmen har tidigare klarat av att stå igång hela dagen, precis som en skärm ska. Kör skärmen via DVI.

Men idag så efter att ha haft igång skärmen ett tag och startat MW3 så började pixlarna spöka rundor på olika ställen av skärmen och den betedde sig allmänt konstigt där pixlarna fick helt andra färger och blinkade.
Efter en omstart så löste dig problemet och pixlarna rättade sig automatiskt efter hand, så jag antog att problemet var över.
Efter en del spelande så hände samma sak igen, fast skärmen ville och vill inte ändra tillbaka pixlarna. Har starta om datorn utan att hjälpa.

Har även testat äldre grafikdrivrutiner, kört skärmen via VGA, bytat grafikkortsutgång, ändrat inställningar på skärmen, ändrat inställningar i drivrutinen, sett till så inget glappar, kylt skärmen, testat på annan drator och även testat annan strömkabel. Så jag tror det mesta är testat
Det leder ju i alla fall till att det är skärmen det är fel på.

Min fråga är om det här är något man kan fixa själv, dvs om där finns någon tips och trix för ett sådant här problem. Även också om det är ett hårdvarufel som går att fixa själv. Annars lär jag höra av mig till Samsung nu i veckoslutet så att de får ta hand om det.

Skickar även med bilder så att ni kan se problemet, ursäkta kvalitén:

Tack på förhand

Permalänk

testa skärmen på annan dator? då vet du ju direkt om det är skärmen eller grafikkortet som är felet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

testa skärmen på annan dator? då vet du ju direkt om det är skärmen eller grafikkortet som är felet.

Hoppas att drator kan räknas som dator Nämnde det ifall du kollar igen. Så jupp grafikkortet är ute ur leken

Permalänk
Medlem

Problemet löst tillfälligt Slå på skärmen lite

Permalänk
Medlem

Har en exakt likadan skärm till min "brevid-dator".
Den får ibland en rosa rand rakt över sig, men den försvinner om man ger den en smäll på sidan.
Kan inte direkt säga att jag är imponerad av den, vare sig byggkvalite eller bildkvalite.
Sämsta betraktningsvinklarna jag nånsin sett på en skärm, så illa att bilden ändras när man andas och huvet rör sig 2 mm.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har en exakt likadan skärm till min "brevid-dator".
Den får ibland en rosa rand rakt över sig, men den försvinner om man ger den en smäll på sidan.
Kan inte direkt säga att jag är imponerad av den, vare sig byggkvalite eller bildkvalite.
Sämsta betraktningsvinklarna jag nånsin sett på en skärm, så illa att bilden ändras när man andas och huvet rör sig 2 mm.....

Aha ok Själv tycker jag att den fungerat bra, men har också gått från en tradig 19" Hyundai-skärm
Betraktiningsvinklarna är inte helt 100 kan jag hålla med dig om.

Har forskat lite mer angående vad som fått min skärm att balla ur. Fick nämligen samma problem efter ett tag igen och var mer svårlöst än att bara kunna banka lite på den.
Har kört den tillsammans med min tradiga 19" skärm och drivna av ett HD5770, och just HD5770 har en del problem med sin idlefrekvens när man kör två eller fler skärmar så att hela skämen rycker till när man går från idle (2d läget 157 corefrekvens) till medium läget (flash player och film 400 corefrekvens) så att bilden slitits till varje gång man har startat en youtubefilm eller liknande.
Antar att just det är det som har triggat igång pixlarna att börja hoppa rundor och leva egna liv För att det krävs en del användning för att det ska hända.
Senast kopplade jag in skärmen till skollaptopen och lät den stå och mata på lite signaler till skärmen och efter att ha stått där ett tag så blev pixlarna som vanligt och tappade nästan hakan.