Fredagspanelen 29: Nytt från testlabbet, Råd & Rön och IT-politik

Permalänk
Medlem

Gjort sammanlagt 7 försök att se en fredagspanelen de senaste året då ämnena de tar upp är intressant... men jag klarar av en 20 min max. Lite väl mycket allmänt tjatter för min smak. Och att se en hel timme har jag varken tid, lust eller energi till.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av simowewe:

De nämnde snabbt om Samsungs 830 serie, är det någon som har mer koll på vad det var som var fel där och hur man kan åtgärda det om man stöter på ett problem, jag har precis beställt en sådan och kan ju vara bra att ha koll på det om det skulle bli problem!

MVH Simon

Problemet med 830-serien handlar främst om själva uppdateringsverktyget, med mjukvaran väl på plats ska allt fungera prima.. vad vi vet än så länge.

Skrivet av Yoshman:

Finns väl minst två SSD serier som (ännu?) inte råkat ut för något form av missöde, Intel X25 samt Intel 510. Har själv tre st SSD-diskar, en X25-M, en 320 samt en OCZ (Sandforce 3 baserad) och har inte råkat ut för något missöde på någon, men 320 och OCZ disken är i.o.f.s. uppdaterade med senaste firmware.

Av dessa tre skulle jag fortfarande hävda att X25-M står sig extremt bra för normal bruk än idag. Visst, den har väldigt dålig skrivprestanda jämfört med de andra, men vad spelar det för roll i praktiken? Det absolut viktigaste är att datorn känns snabb och att disken fungerar, för att dator ska kännas snabb i vardagligt bruk så är det viktig med bra läsprestanda (för att snabbt starta program).

Vet inte om det är inbillning eller inte, men tycker det känns som X25-M är den disk som har mest konsekvent prestanda. De andra är nästan alltid blixtsnabba, men rätt var det är så tar något märkbart längre tid än normal...

Skrivet av MB76:

Intel X25 hade ett fel med en firmware uppdatering som snabbt drogs tillbaka och rättades till (tror den gjorde disken obrukbar tills en rätt firmware lades in igen).
Är själv ägare till 7-8 Intel SSD'er (G2, V och 320) och är extremt nöjd och har inte råkat ut för några missöden.

X25-M hade som sagt en hel del problem i början innan de första 2-3 uppdateringarna var på plats, sedan blev det en extremt stabil serie. Intel 510 ska väl ha "clean sheet" än så länge vad jag minns på rak arm.

Skrivet av twonkey:

bara jag som tycker att det är osynk? (lite ot)

Ibland kan det bli så om man kollar direkt på siten. Testa hoppa över till Youtube!

Skrivet av theWeasel:

Nu vill jag se bilden på Emil med hår på huvudet...

Skrivet av morxy49:
Skrivet av xigmatek asgard:

om jag ser rätt så hade han krulligt hår, ser lite roligt ut men det kanske e för att man e van vid "munkkransen"

Skrivet av theWeasel:

Tack.
Made my day.

Jag bjuder på den, tror bilden är från 2005 eller 2006. Observera även att håret är lätt orange, resterna efter en fest modell vildare.

Skrivet av f0kkeriet:

Varför har ni aldrig berättat om denna youtube kanalen? http://www.youtube.com/user/swecextra Möjligtvis på facebook kanske?

Det har vi gjort, både i tidigare paneler och på Facebook.

Skrivet av Buzz996:

Var är skjortorna? xD

I tvätten, alla 45.

Skrivet av Jonathanknet:

Jag vill minnas att ni visade upp en eyefinity rigg som ni fick låna utav amd. Har även för mig att ni nämnde att ni skulle testa nästa generations gpuer i eyefinity/surround. Kommer ni att göra detta eller? Ni testade ju inte det på 7970... Skulle vara intressant o se hur pass bra dom klarar sig i så höga upplösningar.

Vi har som mål att göra något med Eyefinity framöver, men schemat just nu är fulltecknat många veckor.

Skrivet av ottoagda:

Herregud vad mycket svammel och babbel. Över en timme nu som skulle kunna dras ner till hälften. Synd att man hinner tröttna i halvlek eftersom innehållet egentligen är mycket bra, intressant och givande.

Skrivet av Sideburns:

Gjort sammanlagt 7 försök att se en fredagspanelen de senaste året då ämnena de tar upp är intressant... men jag klarar av en 20 min max. Lite väl mycket allmänt tjatter för min smak. Och att se en hel timme har jag varken tid, lust eller energi till.

Well, jag är rädd att det inte är så mycket vi kan göra åt saken. Vi kör Panelen i ett format vi trivs med, och har inga ambitioner att ha det som "nyhetsuppläsning". Det enda tipset jag kan ge är att hoppa över delar ni inte gillar, annars får ni helt enkelt låta bli att titta. Allt viktigt dyker ju även upp i nyhetsflödet på sidan.

Skrivet av mhenriday:

Bra att se Jonas och Emil i en äkta fredagspanel igen, även om det kändes lite rörigt och strukturlöst i vissa delar. Och det var också bra att Ni tog upp SOPA och PIPA (men mindre bra att Ni inte kunde komma ihåg vad förkortningarna står för), men underligt att inte ACTA, som den svenska regeringens representant, föga förvånande, skrev under i förrgår vid ett ceremoni i Tokyo och som av många uppfattas som SOPA/PIPA i kvadrat, nämndes med ett ord i sammanhänget. Speciellt konstigt var det eftersom ett kortfattad referat om detta faktiskt publicerades på SweClockers webbplats igår....

Skrivet av Aqualize:

Som jag minns det så spelas fredagspanelen in på torsdagar och den här nyheten om ACTA-undersskriften verkar ha kommit ut i fredags...

Jag vill också ha aningen mer struktur i panelen och förkortningarna får ni väl skriva på fusklapp (ovanför kameran?) om så vill, bättre det än att säga att man inte vet.

Skrivet av Teddis:

De snackar ju om att de just håller på att ladda upp Cosmos II recensionen så det tror jag inte. Tror det har skett någon gång att de spelat in på torsdagen och då nämnt det.

Panelen spelas in på fredag förmiddag, alla förberedelser görs dock på torsdag eftermiddag (i bästa fall), sedan går resten av dagen åt till klippning, rendering, uppladning och Youtube.magi. I det här fallet var allt redan klappat och klart innan vi snubblade över ACTA, därför kom det inte med. Ser dock inte någon jätteanledning att bli upprörd över det, vi belyste både SOPA och PIPA samtidigt som ACTA är väldiskuterat på sidan. Folk borde knappast missa.

Angående att vi inte minns saker, well.. Vi har normalt ett eller två papper med stolpar och trycker in så mycket vi kan, men för mycket blir bara liten font och mer "läsa innantill". Att vi ibland glömmer detaljer eller siffror, sådant händer när man sitter över en timme i sträck framför kameran och pratar (för undertecknad kryddat med bihåleinflammation dagen till ära), och det är alltid någon som blir upprörd när det handlar om just deras "hjärtefråga". Om ingen kan teleportera över bättre närminne är jag rädd att ni får stå ut.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ang råd och rön där servicen testades hos olika datorbutiker så snackade ni om ett annat liknande test som hade gjorts tidigare, ni kom inte på namnet på den tv-kanalen, vill bara meddela er om att jag tror att ni menade Insider med Robert Aschberg, den handlade om att se hur datorbutikerna lurar kunderna med servicen när felen enkelt kan åtgärdas.

Visa signatur

Shuttle SP35P2 | Intel Q9300 | 4GB Dual DDR 800mhz OCZ PlatinumXTC | Intel 320 120GB SSD | WD Extern MyPassport Essential 320GB |
Geforce GT220 1GB | LG 32` Full HD 32LS5600 | Logitech MX518 + Steelseries QcK | Windows 7 64bit Ultimate svensk

Permalänk

Alltså varför slutade ni med att lägga upp videos på youtube?? tröttsamt med att se bilden antingen liten och otydlig eller stor och suddig. greedy biitches som får reklam pengar från cdon

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Alltså varför slutade ni med att lägga upp videos på youtube?? tröttsamt med att se bilden antingen liten och otydlig eller stor och suddig. greedy biitches som får reklam pengar från cdon

Läggs upp på youtube också. Du får klicka dig dit, bara.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kaffet blir kallt jö!

Permalänk
Medlem

Man kan bara älska fredagspanelen

Visa signatur

Chassi: Antec P280 | Moderkort: Asus Rampage IV Formula | CPU: i7 3930K @ 4,2GHz (Corsair H100) | RAM: Corsair 16GB CL8 1600Mhz Vengeance LP Quad Channel | GPU: HD7970 OC | SSD: Corsair Force GT 120GB | Lagring: 1x Samsung SpinPoint F1 @ 1TB + 2x WD Caviar Green 2TB | PSU: NZXT HALE90 1000W 80+ Gold | Skärm: BenQ 24" XL2410T 120Hz

Permalänk

kan det inte vara fredag oftare?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Jag har en 5-portars gigabitswitch från Netgear från routern som jag kopplat mina två stationära till. 10mbit/s mellan routern och nätverksuttaget och 100mbit/s mellan routern och switchen.
Angående IPv6 så är det väl bara att ändra lite inställningar om man blir tvungen att byta router. Läste på D-Links sida att deras DIR-300 ska klara IPv6. Någon som vet om det även gäller för DIR-301?

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DL...

http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Page&childpagename=DLinkEu...