klarar denna 100hz tv att visa film i 24hz?

Permalänk
Medlem

klarar denna 100hz tv att visa film i 24hz?

Hej om någon vecka ska jag köpa en ny tv.

Jag har siktat in mig på denna http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40PFL5606H/phil... då jag vill ha en 40-42 tums tv i 4000kr klassen och denna har 3 hdmi anslutningar som jag behöver.
Att tv:n är led är ju inte heller någon nackdel :).

Det jag undrar är tv:n är 100hz men när jag spelar xbox är det i 60hz och när jag ska se på film är det ju i 24hz så då blir ju bilden ryckig om tv:n går i 100hz så går det att andra hz på tv:n?

Tacksam för svar

Permalänk

Borde nog inte vara några problem eftersom en TV som går i 100Hz KLARAR AV 100hz, men kan självklart gå lägre. En vanlig TV som går på 60Hz klarar av 60Hz men om kollar på film i 24 så visar den bara vad som är nödvändig (24Hz).

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

okej så om ja har t.e.x 60hz på xboxet visar tv:n 60hz då?

hur är det med inställningar på tvn då? är det nåt man ska stänga av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så är 100Hz är endast ngt tvn använder när du tittar på PAL-material.
Kollar du Bluray eller NTSC så visas det i 24 respektive 60Hz. Spelkonsoller kör normalt i 60Hz.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

okej så om ja har t.e.x 60hz på xboxet visar tv:n 60hz då?

hur är det med inställningar på tvn då? är det nåt man ska stänga av?

Skickades från m.sweclockers.com

När du spelar kan det vara värt att stänga av 100hz läget. ("natural motion" eller vad nu philips brukar kalla det)
Finns det något gaming läge, så kan det vara värt att testa det också! Anledningen är input-lag: 100hz lägen går ut på att skärmen tittar på de frames som skapats och gissar fram "mellanframesen", och detta skapar automatiskt visst input-lag. Philipsar har en tendens att lagga brutalt med alla "bildförbättrare" aktiverade, men kan ev faktiskt funka OK som spelskärm om du lyckas stänga ner allting.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Men ögat får samma uppfattning som om det vore 100hz, dessutom en bild på ca 30hz upplevs som flytande.
på bio har man 24hz med motion blur. Så egentligen spelar det inte så stor roll

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

på bio har man 24hz med motion blur. Så egentligen spelar det inte så stor roll

Har du källa, eller har du lust att utveckla ditt påstående lite sakligare? Det låter bara helt galet i mina öron, i alla fall som du formulerar dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Men ögat får samma uppfattning som om det vore 100hz, dessutom en bild på ca 30hz upplevs som flytande.
på bio har man 24hz med motion blur. Så egentligen spelar det inte så stor roll

Nej, verkligen inte.

100hz ska vara av vid spel. Du får aldrig över 60 riktiga hz på dagens tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du källa, eller har du lust att utveckla ditt påstående lite sakligare? Det låter bara helt galet i mina öron, i alla fall som du formulerar dig.

Film spelas in i 24 bildrutor per sekund så det stämmer bra. Sen är det svårt att svara på om alla biografer visar i 24Hz eller inte. Mest troligt används en multipel av 24. Tex så kör min TV bluray i 24x3 = 72Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Film spelas in i 24 bildrutor per sekund så det stämmer bra. Sen är det svårt att svara på om alla biografer visar i 24Hz eller inte. Mest troligt används en multipel av 24. Tex så kör min TV bluray i 24x3 = 72Hz.

Syftade på följande: "på bio har man 24hz med motion blur". Formuleringen antyder bildbehandling i realtid. Lite svårt att generalisera när inte alla biografer är helt digitala ännu. Och varför skall man tillföra motion blur när man kan få det naturligt genom anpassad slutartid vid själva filminspelningen?
Biografer visar filmer i 50Hz. Varje bildruta visas två gånger.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Syftade på följande: "på bio har man 24hz med motion blur". Formuleringen antyder bildbehandling i realtid. Lite svårt att generalisera när inte alla biografer är helt digitala ännu. Och varför skall man tillföra motion blur när man kan få det naturligt genom anpassad slutartid vid själva filminspelningen?
Biografer visar filmer i 50Hz. Varje bildruta visas två gånger.

Film har dock naturligt motionblur redan vid inspelningen, beroende på vilka slutartider som används... Kolla tex på Omaha beach ifrån Rädda menige Ryan för ett exempel på vad som händer med korta slutartider: Bilden blir ryckigare och man ser frameraten tydligare, men varje bild blir också skarpare.
Men normalt sett så klarar sig film alltså lite bättre än spel när det gäller att visa 24p... Men det är ändå en väldigt låg framerate som hängt med nästan bisarrt länge. Det är väl inte förrän nu som Avatar 2 och the Hobbit som det börjar spelas in biofilmer med högre frekvens? (48 och 60hz om jag minns rätt)

(Och biografen visar förstås i 48hz (eller sannolikt snarare 47.99nånting) om det ska gå jämnt upp i dubbla 24 )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Film har dock naturligt motionblur redan vid inspelningen, beroende på vilka slutartider som används... Kolla tex på Omaha beach ifrån Rädda menige Ryan för ett exempel på vad som händer med korta slutartider: Bilden blir ryckigare och man ser frameraten tydligare, men varje bild blir också skarpare.
Men normalt sett så klarar sig film alltså lite bättre än spel när det gäller att visa 24p... Men det är ändå en väldigt låg framerate som hängt med nästan bisarrt länge. Det är väl inte förrän nu som Avatar 2 och the Hobbit som det börjar spelas in biofilmer med högre frekvens? (48 och 60hz om jag minns rätt)

(Och biografen visar förstås i 48hz (eller sannolikt snarare 47.99nånting) om det ska gå jämnt upp i dubbla 24 )

"Dock"? Var det inte det jag skrev? Hursom, beklagar räknefelet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Film har dock naturligt motionblur redan vid inspelningen, beroende på vilka slutartider som används... Kolla tex på Omaha beach ifrån Rädda menige Ryan för ett exempel på vad som händer med korta slutartider: Bilden blir ryckigare och man ser frameraten tydligare, men varje bild blir också skarpare.
Men normalt sett så klarar sig film alltså lite bättre än spel när det gäller att visa 24p... Men det är ändå en väldigt låg framerate som hängt med nästan bisarrt länge. Det är väl inte förrän nu som Avatar 2 och the Hobbit som det börjar spelas in biofilmer med högre frekvens? (48 och 60hz om jag minns rätt)

(Och biografen visar förstås i 48hz (eller sannolikt snarare 47.99nånting) om det ska gå jämnt upp i dubbla 24 )

Stämmer att Hobbit och Avatar 2 spelas in i 48 bildrutor per sekund istället för traditionella 24.
De använder red epic http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Digital_Cinema_Camera_Compan...

Anledningen till att man använder 24fps är för att film och specialeffekter är väldigt dyrt.
Att filma i 48 gör att det i princip blir dubbelt så dyrt och tar dubbelt så lång tid att rendera specialeffekterna.

"The Epic "brain" records at a data rate of up to 225 MB/s". Blir en del data att hantera digitalt

Jag har ingen aning om hur biograferna fungerar här men jag hoppas de kommer visa 48fps versionerna i Sverige också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Syftade på följande: "på bio har man 24hz med motion blur". Formuleringen antyder bildbehandling i realtid. Lite svårt att generalisera när inte alla biografer är helt digitala ännu. Och varför skall man tillföra motion blur när man kan få det naturligt genom anpassad slutartid vid själva filminspelningen?
Biografer visar filmer i 50Hz. Varje bildruta visas två gånger.

Tror knappast de kör 50Hz på bio. Det blir fruktansvärt judder med filmmaterial då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tror knappast de kör 50Hz på bio. Det blir fruktansvärt judder med filmmaterial då.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xelsp%C3%A4nning
Har redan beklagat räknemissen (inlägg #13). 48Hz ska det såklart vara.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jo det verkar mer rimligt. Har för mig jag läste nånstans att real3d biograferna kör 72Hz men jag är inte helt 100% på det

Permalänk
Medlem

så tv:n jag länkade klarar film i 24hz och spel i 60hz problemfritt :)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

så tv:n jag länkade klarar film i 24hz och spel i 60hz problemfritt :)?

Skickades från m.sweclockers.com

ja den kan ställa om sig automatiskt efter det den visar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Denna TV http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40PFL5606H/phil... skall klara 24Hz och 60Hz enligt Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=898834

Och enligt sidan från Philips för TVn så skall den klara 24Hz och 60Hz http://www.philips.se/c/tv-apparater/5000-series-102-cm-40-tu...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

så tv:n jag länkade klarar film i 24hz och spel i 60hz problemfritt :)?

Skickades från m.sweclockers.com

60hz är säkerligen inget problem, men 24hz brukar många apparater ha problem vet tyvärr inte svaret gällande just den här tv'n, ett tips dock: Tycker du ska söka lite på minhembio.com, brukar finnas info där.

Skrivet av FudgieCars:

Borde nog inte vara några problem eftersom en TV som går i 100Hz KLARAR AV 100hz, men kan självklart gå lägre. En vanlig TV som går på 60Hz klarar av 60Hz men om kollar på film i 24 så visar den bara vad som är nödvändig (24Hz).

Det är inte riktigt så enkelt. Att få korrekt 24p (23.976hz) uppspelning har visat sig vara ett problem för många tillverkare och tog många år och modeller innan det började fungera bra. Lite info om 24p från wiki: 24p. Du ser väldigt lätt i pannoreringar om tv'n klarar av 24p bra eller dåligt vid uppspelning av material i detta "format".

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

så tv:n jag länkade klarar film i 24hz och spel i 60hz problemfritt :)?

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt.
Begränsingen med lcd paneler är att de är låsta till sin uppdateringsfrekvens (Hz). Så en TV på 100Hz måste uppdatera bilden 100ggr per sekund. Om materialet då är i exempelvis 50 fps så visas varje bild 2 ggr. (50*2=100) Detta fungerar bra så länge som TVns uppdateringsfrekvens är jämt delbart med materialet.
Men 100 är inte delbart med 24. Detta behöver TV kompensera för genom att visa enstaka bilder oftare än andra. Detta resulterar i ojämnheter/stuttering (tror jag det kallas).
Om du istället siktar in dig på en 120Hz lcd/LED så skall det inte vara några problem med 24hz och 60 hz då 100 är jämt delbart med båda

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_434:

Tveksamt.
Begränsingen med lcd paneler är att de är låsta till sin uppdateringsfrekvens (Hz). Så en TV på 100Hz måste uppdatera bilden 100ggr per sekund. Om materialet då är i exempelvis 50 fps så visas varje bild 2 ggr. (50*2=100) Detta fungerar bra så länge som TVns uppdateringsfrekvens är jämt delbart med materialet.
Men 100 är inte delbart med 24. Detta behöver TV kompensera för genom att visa enstaka bilder oftare än andra. Detta resulterar i ojämnheter/stuttering (tror jag det kallas).
Om du istället siktar in dig på en 120Hz lcd/LED så skall det inte vara några problem med 24hz och 60 hz då 100 är jämt delbart med båda

Du har helt fel, TVn är inte låst till 100Hz och dessutom har ingen TV äkta 100Hz denna frekvens skapas internt i TVn och när du kopplar den till en dator så skall man stänga denna "bildförbättring" för att undvika extremt mycket lagg.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_434:

Tveksamt.
Begränsingen med lcd paneler är att de är låsta till sin uppdateringsfrekvens (Hz). Så en TV på 100Hz måste uppdatera bilden 100ggr per sekund. Om materialet då är i exempelvis 50 fps så visas varje bild 2 ggr. (50*2=100) Detta fungerar bra så länge som TVns uppdateringsfrekvens är jämt delbart med materialet.
Men 100 är inte delbart med 24. Detta behöver TV kompensera för genom att visa enstaka bilder oftare än andra. Detta resulterar i ojämnheter/stuttering (tror jag det kallas).
Om du istället siktar in dig på en 120Hz lcd/LED så skall det inte vara några problem med 24hz och 60 hz då 100 är jämt delbart med båda

Finns inga tv-appartater idag som är Plasma eller LCD som klarar av mer än 60 riktiga hz. Finns inga källor idag som levererar mer än 60hz till en tv-apparat. Möjligen en dator men då är begränsningen på "dator-läget".

Permalänk
Medlem

Helt riktigt. Allt över 60Hz på en tv är interpolerat dvs tvn lägger till nya "bildrutor" med hjälp av en algoritm som räknar ut hur de extra rutorna kommer att se ut.
Hur bra denna är varierar kraftigt från tv-modell till tv-modell så det går aldrig att förutspå hur bra det blir. Man får prova själv.
Själv så föredrar jag att inte använda interpolering för jag tycker det ser konstigt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Helt riktigt. Allt över 60Hz på en tv är interpolerat dvs tvn lägger till nya "bildrutor" med hjälp av en algoritm som räknar ut hur de extra rutorna kommer att se ut.
Hur bra denna är varierar kraftigt från tv-modell till tv-modell så det går aldrig att förutspå hur bra det blir. Man får prova själv.
Själv så föredrar jag att inte använda interpolering för jag tycker det ser konstigt ut.

Men klarar denna tv 24hz?

För det är prio ett då det ska ses på mycket film på den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du har helt fel, TVn är inte låst till 100Hz och dessutom har ingen TV äkta 100Hz denna frekvens skapas internt i TVn och när du kopplar den till en dator så skall man stänga denna "bildförbättring" för att undvika extremt mycket lagg.

Jag tog en stund och skulle se om jag kunde hitta några ordentliga källor.
jag lyckades inte riktigt men nedanstående tar upp det jag menar.

http://ezinearticles.com/?Refresh-Rate-Explained---100Hz,-200Hz-and-600Hz-Compared&id=5730782
http://www.topreviewshop.com/lcd_refresh_rates_explained_240hz_vs_120hz_vs_60hz

Det kvarstår att en LCD TV "måste" uppdatera panelen i samma hz oavsett vilket input/material som används.
Detta är inget problem då materialet är en multipel av TVns hz. (exempelvis är 120hz en multipel av både 24, 30 och 60 hz.)
MEN när materialet såsom en 24hz film skall spelas upp på en 100hz tv blir det problem.

En teknik som existerar är rörelseinterpolering. TVn räknar ut hur en bild skulle se ut mellan två bilder. Dessa nya bilder gör då att TVn kan komma upp i sina bestämda Hz. Denna bildförbättring är dock som nämnts inte alltid uppskattad, men även om den stängs av återgår TV till pulldown eller motsvarande (att någon bild visas oftare alternativt att hela filmen spelas upp lite snabbare)

Detta är då var jag lärt mig efter att läsa diverse artiklar om LCD TV. Men om någon läst något annat så var god länka.

Och till TS.
Denna tråd lär ge dig mer info gällande 24hz material och vad som krävs för att spela upp det korrekt.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=153220

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Men klarar denna tv 24hz?

För det är prio ett då det ska ses på mycket film på den..

kort svar: TVn klarar UPP TILL 100hz, alltså allt där emellan.

långt svar: se alla andra diskussioner som redan förekommit i tråden

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

"Dock"? Var det inte det jag skrev? Hursom, beklagar räknefelet.

Beklagar att jag läste ditt inlägg slarvigt
Det jag menade var just att film har naturligt motionblur, vilket jag hoppas att det var vad Sten var ute efter... Och jepp du skrev det redan - sorry!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Stora majoriteten TV-apparater klarar nuförtiden av 24p utan större problem... Fast visst finns det undantag. Vågar inte svära på att den här TV:n gör det, men den bör kirra det.
Om den sen klarar att köra bildinterpoleringsläget på 24p material är väl mindre säkert (om man nu tycker det är viktigt) så man får testa...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.