Permalänk
Medlem

Chassifläktar lever sitt egna lilla liv

Hej!
Jag har 6st likadana noctua fläktar i mitt chassi. 3st seriekopplade + 2st seriekopplade direkt in till nätagget. Den sista är kopplad direkt till moderkortet.
Nu är det såhär att fläktarna snurrar i olika hastigheter(?)
Om jag skulle koppla in fläkten som sitter direkt i moderkortet till en av seriekopplingarna som går direkt till nätagget så snurrar den mycket mycket mindre. Den snurrar kanske i 100% när den är kopplade till moderkortet och kanske 25% när den är kopplad till seriekopplingen som går direkt till nätagget.
Vad gör jag fel? Kan man inte koppla ihop 3st fläktar direkt till nätagget?
Jag använder ingen fläktkontroller och det kan inte vara en biosinställning då dem är direkt kopplade till nätagget..

Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

hlep

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem

ett ord = motstånd

skaffa en kontroller eller lär dig mer om elektronik

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Hej!
Jag har 6st likadana noctua fläktar i mitt chassi. 3st seriekopplade + 2st seriekopplade direkt in till nätagget. Den sista är kopplad direkt till moderkortet.
Nu är det såhär att fläktarna snurrar i olika hastigheter(?)
Om jag skulle koppla in fläkten som sitter direkt i moderkortet till en av seriekopplingarna som går direkt till nätagget så snurrar den mycket mycket mindre. Den snurrar kanske i 100% när den är kopplade till moderkortet och kanske 25% när den är kopplad till seriekopplingen som går direkt till nätagget.
Vad gör jag fel? Kan man inte koppla ihop 3st fläktar direkt till nätagget?
Jag använder ingen fläktkontroller och det kan inte vara en biosinställning då dem är direkt kopplade till nätagget..

Tacksam för svar

Seriekoppling innebär ett spänningsbortfall över varje last, i det här fallet elmotorer. Mindre spänning, mindre "fart" på fläktarna. Utan fläktkontroller skulle jag parallellkoppla i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av cluffen:

ett ord = motstånd

skaffa en kontroller eller lär dig mer om elektronik

Att två fläktar i seriekoppling orsaker sån stort motstånd kan jag inte förstå :S

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Att två fläktar i seriekoppling orsaker sån stort motstånd kan jag inte förstå :S

läs ovan.

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Medlem

Om du har två fläktar i serie så delar dom på effekten, sätter du två fläktar parallellt så får båda full effekt och det är detta du ska göra...
Vill du veta varför det fungerar så, googla på lite elektronik sidor som tar upp serie och parallell kopplingar m.m.

Sen har noctua olika fläktmodeller som har olika hastighet vid max effekt då blir det mer komplicerat men principen är den samma iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Att två fläktar i seriekoppling orsaker sån stort motstånd kan jag inte förstå :S

Om du inte vet vad seriekoppling orsakar så borde du kanske inte hålla på och skarva fläktar?

Permalänk
Medlem

Det jag menade var att jag har en sladd från nätagget som går till tre stycken olika fläktar. Sladden har tre molexkontaker på sig, ber om ursäkt om jag förklara helt felt.

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Det jag menade var att jag har en sladd från nätagget som går till tre stycken olika fläktar. Sladden har tre molexkontaker på sig, ber om ursäkt om jag förklara helt felt.

du har alltså parallel kopplat dina fläktar, om man inte modifierar sin kablar till fläktarna så är de parallelkopplade.

Fläktar du kopplar in på moderkortet kommer styras av datorn, hur varm cpu.

Skriv om din frågeställning lite, det är nog ingen som riktigt förstår vad du menar.

Permalänk

Låter ju som de sitter parallellt.
Vilken modell är det på fläktarna? Vet inte hur mycket kräm man kan ta ut ur varje molex, men är det stora fläktar kan det väl helt enkelt vara så att PSUn inte klarar av att leverera nog med ström på just den linan.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du inte vet vad seriekoppling orsakar så borde du kanske inte hålla på och skarva fläktar?

varför så otrevlig ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

varför så otrevlig ?

+1

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

varför så otrevlig ?

Otrevlig?

Tyckte det var ett ruskigt bra tips. Det är fort gjort att man eldar upp sina kablar/komponenter om man inte vet vad man gör och det är bra onödigt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

+Ditt nätagg ska lätt klara av att driva fläktarna. Det enda jag kan tänka mig om det är så att fläktarna är identiska och det inte sitter motstånd någonstans är att det är felkopplat så att du har + 12 & + 5 ihopkopplade. Då det är likström så resulterar det i att fläktarna bara får 7v's spänning istället för 12v.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Gissar att din adapter från molex till 3-pins är en från zalman med 2 vita och 2 svarta kontakter? om inte annat så fungerar den nog på samma sätt som den.

2 av kontakterna får 12 volt och 2 får 5 volt, ska du köra alla på 12 volt får du leta rätt på en annan/ fler adapters istället för att bara köra med den.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

varför så otrevlig ?

Skrivet av Daquis:

Otrevlig? Jag påpekar att det inte är smart att hålla på med detta om man ej vet grunderna inom el.

Permalänk
Medlem

Du sa det på ett otrevligt sätt? Strunt i samma du missuppfattade det hela och jag sa fel. Det var länge sen jag använde uttryck som pararell och seriekoppling och jag blanda ihop dem, lugn nu. Det är alltså en sladd från nätagget med tre MOLEX kontakter efter varann, (visste förövrigt inte om de var pararell eller seriekoppling i såna molexsladdar). Fläktarna på den kablen snurrar i olika hastigheter och alla fläktar är likadana.

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I