Bärbara Datorers skärmar, kan man plocka isär?

Permalänk
Medlem

Bärbara Datorers skärmar, kan man plocka isär?

Tjenare!

Håller på med ett projekt och behöver då en skärm utan ram, ska sätta skärmen i något annat och vill då inte ta upp någon onödig plats.
Går det att ta plocka ur skärmen från en bärbar dator/digital ram? Och sedan få den funka utan att skärmen sitter i något (hoppas ni förstår)?
Om det i sådant fall går, vilka anslutningar kommer skärmen att få?
Finns det något ställe där man bara kan köpa sådana skärmar?
Länka gärna hemsidor.
Berätta gärna om ni har gjort något liknande, ge mig tips och råd vad jag ska tänka på när man håller på med sådant här.
Uppskattar all hjälp, tack!

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

det går, men du får nog löda en egen anslutning: de är ofta kopplade med en tunn kabel, som ser ut som plastfilm, vet inte vad för typ av signal den skickar, kan va digitalt eller analogt. Om du får tag på ett kopplingschema så ska det nog gå..

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

det går, allafall har jag sätt folk som har gjort det men oftast måste man köpa nått kontroller kort till den eller liknande och brukar inte vara helt lätt att hitta.
på ebay ska det dock finnas men vet ifs inte om alla fungerar med alla skärmar

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av yeko:

Tjenare!

Håller på med ett projekt och behöver då en skärm utan ram, ska sätta skärmen i något annat och vill då inte ta upp någon onödig plats.
Går det att ta plocka ur skärmen från en bärbar dator/digital ram? Och sedan få den funka utan att skärmen sitter i något (hoppas ni förstår)?
Om det i sådant fall går, vilka anslutningar kommer skärmen att få?
Finns det något ställe där man bara kan köpa sådana skärmar?
Länka gärna hemsidor.
Berätta gärna om ni har gjort något liknande, ge mig tips och råd vad jag ska tänka på när man håller på med sådant här.
Uppskattar all hjälp, tack!

Det är inte ovanligt att folk gör digitala fotoramar av gamla laptops, men då strippar de hela datorn. Du vill kunna koppla den till en extern videosignal? Det borde gå att göra om om man löder en egen kontakt till den sladdriga tunna specialkabeln som brukar gå till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Du måste ha en kontrollenhet för displayen och eftersom den sitter på moderkortet i en bärbar dator så måste du köpa en lös om du ska ta bort skärmen från datorn.

Här är två exempel:
1
2

Det fungerar självklart inte med vilken som helst utan du måste ha en specifikt för din skärm så det kan vara rätt svårt att hitta någon. Du kan förmodligen räkna med ett pris på 1500-2000 kronor för kontrollenheten så det är förmodligen ingen billig lösning.

Permalänk
Medlem

Okej men vad är det för kontakt till ström försörjningen?
Om jag har fattat det rätt så måste jag alltså omvandla från den sladdriga tunna specialkabeln till typ VGA? Och det gör jag med hjälp av nåt slags kort och lite lödning?
Var tror ni man kan få tag i sådana grejer? (skärmen, kortet)

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

#bjjb
Oj :O, kostar det så mycket :(. Vad finns det för andra lösningar?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeko:

Okej men vad är det för kontakt till ström försörjningen?
Om jag har fattat det rätt så måste jag alltså omvandla från den sladdriga tunna specialkabeln till typ VGA? Och det gör jag med hjälp av nåt slags kort och lite lödning?
Var tror ni man kan få tag i sådana grejer? (skärmen, kortet)

Vad det är för kontakt till strömförsörjningen lär variera beroende på vem som tillverkat skärmen. Det krävs åtminstone en strömförsörjning till "backlight inverter":n på bilden, själva skärmen kanske kan få sin ström från lcd-kontrollern annars krävs det en strömfärsörjning till den också, förmodligen med en annan spänning än till belysningen.

Ja, i flatkabeln till skärmen så går inte samma sorts signaler som i VGA, DVI eller hdmi, så det måste omvandlas innan det.

I mina två länkar verkar det som du kan köpa sådana kontrollenheter, dock kollade jag inte vilka skärmar de fungerar till. Du måste som sagt ha en som passar till din skärm.

Om du inte redan har en bärbar dator att ta skärmen ifrån så är det absolut billigare att köpa en vanlig skärm istället för att konvertera en laptopskärm.

Skrivet av yeko:

#bjjb
Oj :O, kostar det så mycket :(. Vad finns det för andra lösningar?

Inte för att använda en laptopskärm, att kunna ta kontrollenheten också från en bärbar datorn bör vara så gott som omöjligt. För att få en tunn skärm så kan du kanske hitta en vanlig plattskärm som du kan plocka bort höljet på och vinna lite tjocklek på det sättet.

Permalänk
Skrivet av yeko:

#bjjb
Oj :O, kostar det så mycket :(. Vad finns det för andra lösningar?

Det är inte en optimal lösning men kan ev funka beroende på vad du ska ha den till och det är att göra om den som de digitala fotoramarna, dvs i praktiken en hel dator utan tangentbord, men sen låta den koppla upp sig via en RDP-session mot den dator vars skärm man vill se.

Permalänk
Medlem

#bjjb
Men om jag köper en vanlig dator skärm kan jag då banta ner den väldigt mycket och sedan slippa köpa kontroll kort m.m?

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp än så länge

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeko:

#bjjb
Men om jag köper en vanlig dator skärm kan jag då banta ner den väldigt mycket och sedan slippa köpa kontroll kort m.m?

På min skärm, en 24" Dell så kan jag genom ventilationsgaller se att ungefär 1 cm på djupet enbart upptas av fästanordningen. Innanför det sitter någon form av metallkapsling. Så mycket skulle alltså gå lätt att ta bort.

Oman kan ta bort mer beror på hur det ser ut innanför. En vanlig skärm har en egen kontrollenhet och det är bland annat den som tar upp plats på baksidan. Det kanske går att flytta bak den eller sätta den i 90 graders vinkel mot skärmytan istället för parallellt. En annan placering så kan ju hjälpa om man har plats i närheten av var man vill ha skärmen men inte direkt bakom.

Den här vidoen visar uppbyggnaden rätt bra.

Du kan börja titta vid ungefär 0:30, där kan du se hur stor del av tjockleken som blir kvar. Den större delen som lådan med ingångarna sitter på är panelen med dess inneslutning. Den bör du inte dela på eftersom den består av bland annat flera lager plastskivor för att sprida ljuset jämnt över skärmen. Så du har 2-3 cm kvar åtminstone som du inte kan minska på.

Vid 0:35 håller han på och lossar USB-anslutningarna. Alla skärmar har ju inte usb-uttag så det kanske inte finns på den du försöker med ifall du provar men det spelar ju ingen roll.

Vid 0:50 ser du kabeln från kontrollern till lcd-panelen, på just den här modellen så är det tydligen en rätt lång kabel så du skulle kunna placera kontrollern rätt långt från skärmen.

Vid 1:25 så ser du strömförsörjningen till belysningen, den kabeln tror jag går att förlänga lite utan problem.

Vid 2:05 ser du den bakre delen av inkapslingen där kontrollenheten och strömförsörjningen sitter, den kan du enklast placera som den är där du vill ha den. Observera att det är 230 volts spänning på delar av kretskortet för strömförsörjningen.

Nu borde du ha en uppfattning om hur mycket du kan minska tjockleken. Helst bör du ju vara lite elektronikkunnig men det går att klara ändå, dock är nog risken för att du får en stöt från 230 V-delen större.

Kablarna till belysningen, de fyra vid 1:25 är relativt simpla att skarva så att de inte begränsar placeringen. Då kan du placera eletroniken så långt ifrån panelen som den andra kabeln tillåter. Den är förmodligen inte lämplig för dig att skarva, så du kan alltså flytta elektroniken 10-15 cm och placera den i valfri vinkel i förhållande till panelen.

OBS, andra skärmar kan ha andra längder på kablar och lite annorlunda uppbyggnad, så det kan hända att du får tag på en skärm som är mycket svårare att göra något alls med.

Permalänk
Medlem

#bjjb
Jag tackar för all hjälp jag har fått, den hjälpen jag fick var väldigt hjälpsam.
Tack!

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.