Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Undrar också om någon vet om det går in DirectCUx2 i det? Alltså SLI.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Någon som kan svara på om det går att dra kablarna bra även med ett eATX? Super tacksam för svar!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Någon som kan svara på om det går att dra kablarna bra även med ett eATX? Super tacksam för svar!

650D stödjer inte e-ATX.

Permalänk
Skrivet av zebra3:

650D stödjer inte e-ATX.

Tack noterat, dock fel av mig, har Rampage III Extreme, och trodde det var eATX, dock är det ett ATX fast tydligen 2,5cm större än ett vanligt.
Väldigt knepigt, det ska dock tydligen få plats i 650D bra.

Vet någon/eller du, hur mycket fläktarna låter egentligen, sett många som klagat på nivån, och många som tycker den är bra. Jag är inte super ljudkräsen, men man vill ju inte ha en jetmotor på skrivbordet

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

asså vafan... Kommer chassit aldrig uppdateras så att man kan koppla usb 3.0 internt? Finns knappt några såna chassin. Trött ja blir, trodde det skulle bli ett köp

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det kommer med distanser till moderkortsplåten med detta chassi? eller är de redan färdig monterade?

Loweann: rekommenderar att du köper Asus P8Z68 Deluxe, där får du med en 3.5" USB 3.0 front panel som du bara kopplar till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsen:

Någon som vet om det kommer med distanser till moderkortsplåten med detta chassi? eller är de redan färdig monterade?

Loweann: rekommenderar att du köper Asus P8Z68 Deluxe, där får du med en 3.5" USB 3.0 front panel som du bara kopplar till moderkortet.

Hmm! Jag som tänkte inhandla Asus P8P67 DELUXE REV B3. Vad är den stora skillnaden mellan dem moderkorten?

Visa signatur

Intel I7 6700k, Asus Z-170 PRO, 32GB 2666mhz Corsair VENGEANCE LPX, EVGA GTX 1080 CLASSIFIED, Corsair AX 850, Crucial mx100 512GB

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Chassit verkar riktigt trevligt, ni som äger ett, vad tycker ni om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_johansson:

Hej nån som äger denna låda och har detta problemet ???

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=95084

Det där ska vara relaterat till den äldre fläktkontrollern har jag för mig. Fast jag måste delge att en av 20cm fläktarna hade ett irriterande motorljud (jämförde båda sida vid sida lösa utanför chassit), så jag kontaktade Corsair support å dom svara att det bara va att göra en RMA (http://www.corsair.com/support/technicalsupport/), np.

[OFF TOPIC]
Nu blev det så att jag "sneakade" till mig ett extra frontgaller (http://www.corsair.com/graphite-series-600t-front-mesh-html.h...) istället för en ny fläkt, eftersom jag tycker att deras 20cm fäktar låter för mycket i förhållande till mängden luft dom flyttar, och jag behöver ett frontgaller för att modda in en 120mm fläkt i tre av 5.25" platserna. Så här -> http://forum.corsair.com/v3/showpost.php?p=495847&postcount=1...
[/OFF TOPIC]

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Sitter och funderar på hur bra front fläkten är som insug? Antar att den inte går att byta ut?

Personligen tycker jag att 20cm fläktarna som Corsair skickar med låter för mycket i förhållande till mängden luft dom flyttar. Tänker byta till eventuellt en CoolerMaster MegaFlow 200 Blue (finns med röda leds åxå) http://www.coolermaster.co.uk/product.php?category_id=3599&pr.... Har hört att dom ska vara ganska ok. Tänker dock ta bort lysdioderna.
Klart att det går att byta ut fläkten. Skulle det va så att monteringshålen inte passar med nya fläkten så äre ju bara att borra nya eller montera med buntband eller annan lösning, np. d(^_^ )

Tips: Montera 200mm fläktarna så att dom inte ligger direkt emot fläktgallret. Jag gjorde en enkel ring av en ca 3-4cm bred remsa kartong och monterade fläkten med några långa skruvar. Det tog bort en del av "woosh"-ljudet. Vill man ha det lite finare så äre bara att måla kartongen svart eller tejpa med svart eltejp, så syns den i princip inte.

Tips 2: Ett annat sätt att få bort mer av "woosh"-ljudet är att helt enkelt klippa/kapa bort den stansade meshen i fläkthålet.

Skrivet av tyrenberg:

Undrar också om någon vet om det går in DirectCUx2 i det? Alltså SLI.

Ja, det finns plats för DirectCU II 6970/GTX580 i SLI. På längden äre _inga_ problem alls. Jag har ett MSI 580GTX Lightning (Extreme) i min burk, å det är strax över 30cm långt (DCU II är strax under 30cm) å det finns _gott_ om utrymme kvar.
På höjden kan det ev bli ganska lite utrymme kvar (uppskattningsvis ca 0.5cm (?)) mellan nedersta kortet å nätagget ifall det nedersta kortet är monterat så det sitter så långt ner det går (exp.plats 6-8), men det _går_ att montera där iaf. Sen beror det naturligtvis lite på hur PCI-E platserna är placerade på ditt moderkort åxå, men 650D har 8 expansions platser i alla fall, och ett DCU II tar tre platser.

stavfel + tips 2
Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

<klipp>
Vet någon/eller du, hur mycket fläktarna låter egentligen, sett många som klagat på nivån, och många som tycker den är bra. Jag är inte super ljudkräsen, men man vill ju inte ha en jetmotor på skrivbordet

200mm fläktarna låter ganska mycket tycker jag, men så har jag blivit ruskigt bortskämd av att köra en Macbook Pro (med SSD) som är nästan helt ljudlös. Någon jetmotor äre dock inte frågan om utan mer ett distinkt lågfrekvent "woosh"-ljud, som är tolererbart med datorn under skrivbordet å fläktkontrollern på lägsta. Läs mitt inlägg ovan för lite mer info ang. reducering av ljudnivån.

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsen:

Någon som vet om det kommer med distanser till moderkortsplåten med detta chassi? eller är de redan färdig monterade?

Dom är färdigmonterade och går att skruva loss. En av distanserna i mitten har inget skruvhål utan en liten pigg som sticker upp genom hålet i moderkortet. Jag bytte ut denna mot en vanlig distans från ett skruvpaket tillhörande ett annat chassi (det följer inte med extra distanser).

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Chassit verkar riktigt trevligt, ni som äger ett, vad tycker ni om det?

Jag gillar det! Lätt att bygga i, bra funktioner, bra med plats för kablar på baksidan av moderkortsplåten. Stilrent å snyggt, IMHO.

Vad jag inte gillar/vill ändra på:

  1. Undertryck i lådan som standard. 1 x 200mm insug vs. 1 x 200mm + 1 x 120mm utblås. Ett till filtrerat insug i botten av lådan skulle varit önskvärt! (Se även punkt 7!)

  2. 200mm fläktarna låter för mycket i förhållande till förflyttad luftmängd.

  3. Hårddiskracken är gjorda av tunn plåt å kan tex ge upphov till vibrationsljud (när man tex monterar det övre racket nere i mitten av lådan), och HDD-hållarna av plast glappar lite i racken. Båda problemen gick att lösa med några små bitar kartong som trycktes in i glappande utrymmen.

  4. Hålen för att montera 2.5" diskar (tex SSDs) i HDD-hållarna sitter för långt åt sidan, så man måste ta bort en av de vibrationsdämpade piggarna i plasthållaren. Enkelt ingrepp, men störande miss.

  5. Fönster i sidoplåten. Ge oss möjlighet att välja! (Jag beställde en extra sidoplåt utan fönster)

  6. Hade önskat att lägsta läget på fläktkontrollern varit lägre.

  7. Färre 5.25" plaster å mer utrymme för olika kombinationer av fläktar i fronten som standard. T.ex 2 x 120/140mm eller 120/140mm + 180mm eller kanske t.o.m. 2 x 180mm, men det senaste är nog bara önsketänkande. 8D¨

  8. Plats för 3 x 120mm radiator i taket på lådan (det är trots allt en entusiastlåda).

  9. Ljuddämpningsmatta förmonterad hade varit najs. Lika så täckplåt att montera i taket på lådan.

Nu låter jag säkert väldigt negativ, men så är egentligen inte fallet. Jag gillar som sagt lådan, och flera av ovanstående tillkortakommanden går att lösa med egna större eller mindre modifikationer. Det som stör mig mest är nog punkt 1 & 7, och är också det omständligaste att förbättra. Bättre insug åt folket!!

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrus:

Jag gillar det! Lätt att bygga i, bra funktioner, bra med plats för kablar på baksidan av moderkortsplåten. Stilrent å snyggt, IMHO.

Vad jag inte gillar/vill ändra på:

Tack för utförligt svar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

USB3 på frontpanelen kopplas fortfarande in via USB bak på datorn va? Tänkte om man kanske skulle kunna köpa en sådan adapter istället, så slipper man dra ut någon kabel. Eller man kanske inte stör sig på det så mycket?
http://www.inet.se/produkt/6911347/bitfenix-intern-usb-3-0-ad...

Permalänk
Skrivet av omEn||LabZ:

Tycker det är rätt dåligt att ge chassit en nackdelspoäng pga 8-pin kontakten.
Det är inte chassits fel, det är det dåligt designade moderkortets fel. Ge den nackdelspoängen till moderkortet istället.

Nästan lite petigt om inte töntigt att utmärka en sådan sak.

Håller helt klart med dej där. Hur "taskigt" som helst att anmärka en sak som Chassit inte ens har nåt med att göra !

Permalänk
Medlem

väldigt sugen på detta chassi, men såg att det är 1 200mm fläkt i fronten? finns det inte hål för 140/120?

skulle gärna inte vilja ha orginal fläkten, eller vad vet jag den kanske är jätte tyst men tveksamt?

sen får man dit två 120 i taket och 1 120 i baken va?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

väldigt sugen på detta chassi, men såg att det är 1 200mm fläkt i fronten? finns det inte hål för 140/120?

skulle gärna inte vilja ha orginal fläkten, eller vad vet jag den kanske är jätte tyst men tveksamt?

sen får man dit två 120 i taket och 1 120 i baken va?

Det finns inga dedikerade hål för 140/120 nere i fronten, men det ska inte vara några problem att montera där ändå. Borde gå att montera i hålen i "fläktgallret" (se översta bilden på denna sida). Du lär kunna nyttja minst två av fyra skruvhål på fläkten, speciellt om du kan tänka dig att montera den lite vridet. Sen så finns det ju buntband åxå... sky's the limit.

Däremot får det inte plats med 2 x 140 nere i fronten. 120 + 140 skulle kunna gå, för det är just över 26cm från botten upp till 5.25" platserna. (Fast då måste man modda fläkthål för det, alternativt göra en kort fläkttunnel, med >= 230mm hål i ena änden å 120 + 140 hål i andra änden. Samma sak gäller 2 x 120.)

Japp, 1 x 120 i baken, men 1 x 200 eller 2 x 120/140 i taket.

För att få in lite extra luft i lådan, så kan du göra som faulkton på overclock.net gjort på sin 650D, å kirra 120mm insug i 5.25 platserna. Blev riktigt snyggt, IMO, tänker härma honom jag med (har fixat 600T/650D frontgaller).
Faulktons mod (ignorera bilden på 600T fronten högst upp i hans inlägg).
[edit]Bättre bilder här[/edit]
(En Faulkton inprirerad mod -> länk)

Här kan man köpa 600T/650D front grillen/meshen -> länk
Går åxå att köpa 5.25" covers med mesh för 600T ser jag. Kan ju va ett alternativ. Vet inte om dom passar 650D (rätt tjocklek?), men haken ser väldigt snarlik ut, så det kan gå. Annars äre ju bara att modda. Smältlim någon? d(^__^ )

la till en till länk på chassimodden
Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)