Permalänk
Medlem

4000/5000 klubbar - åsikter?

Skulle vilja höra era åsikter kring dessa två klubbar. Är det något ni tycker om?

Jag går i tankarna att starta en "högta klock/vecka" klubb.
Där konceptet går ut på att den som har högst klock i slutet på varje vecka får 250:- insatta på valfritt konto.
Och för att slippa en och samma person som sitter på kväve och en 990x@6ghz så kommer det krävas att kylningen består av antingen vatten eller luft.
Samt att en bild på processorn BATCH# skickas INNAN validering. Och bilden skall vara tagen högst någon timma innan valideringen postas.

Vad skulle ni tycka? Detta innebär i princip att 1000:-/månad går till 4:a olika personer. Och alla har lika stor chans att vinna i långa loppet.
Det handlar då helt plötsligt om vem som vill trycka processorn längst.

Förslag?
Ser ju att 4000/5000 klubbarna har ganska stor siffra antal posts över bara 24 timmar, så uppenbarligen gillar ni ju att få visa vart skåpet skall stå.
Någon har t.om mer eller mindre sagt att han/hon "ska spöa din överklocking!"

Antingen doppar jag detta i snön och låter det rinna ut i sanden, eller så får ni själva bestämma om detta är en bra ide eller inte. För då kör vi på det och så ser vi hur länge det håller.

Om staff anser detta olämpligt så får ni gärna ta bort tråden. Tycker dock att det är på tok för lite överklockning på detta forum och mer snack om kameror, bilar, husvagnar, segelbåtar, bullar och kaffe och hur grannens dotter ser ut i fönstret..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Visst finns det klockning på forumet.
Men detta hade varit lite kul.
"Gillar" är min åsikt.

Permalänk

Jag tycker detta är kanon!
behöver inte vara några pengar i potten för att folk skall visa intresse tror jag. men det kanske drar några till.
räcker ju typ med en "hall of fame" typ 3:e veckan i rad högsta överklock MONSTERSPELAREN!!! *AND THE CROWD GOES AAAAH WAAAH "

Tummen upp för XrOo som skapar lite action i forumet!

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem

Skulle tycka att det var väldigt roligt med något sådant och som Monsterspelaren säger, behöver inte vara pengar med i potten även om man troligtvis skulle bli lite mer motiverad till att klocka mer. Är dock rädd att dom OC rävarna som finns här sitter och plockar hem varje vecka och det blir tråkigt på det sättet. Annars är det en kanon idé!! Ska sätta upp en test rigg på en gång så den står reda att köras.

PS. Älskar dina sista två meningar, fick mig ett ordentlig garv när jag kom dit.

EDIT: Skulle väl vara om man gjorde en grupp för vatten och en för luft, kan bli väldigt olika resultat även om dom -10 som är ute nu borde hjälpa luftkylarna en del.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Vi har ju redan Sweclockers överklockningslag och HWBot, men med rätt upplägg tror jag att detta kan bli roligt och populärt. Vinstpengar kryddar ju alltid lite, men hur finansieras dessa?

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Avstängd

Låter som en fin, fin idé! Dock väntas RMA från Inet på ett moderkort för tillfället:<

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Pengarna får ju gå direkt ur min ficka.
Swecs hwbot team är ju nästan dött sist jag kollade

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Absolut, en bra idé, behövs inga pengar, bara en veckovis 5 topp eller något sånt
Jag skulle absolut pressa min processor och vart med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

överklockning är stort inom sweclockers. men tror inte det tas upp så ofta här längre som det gjorde för, känns det som..

men så fort bättre kylning är på G så kan jag vara med, utan några som helst vinstpengar

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

skitbra idé enligt mig, GILLAS STORT

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Jo, det kan ju vara trevligt.
Kort på processorn blir dock omöjligt för oss som planslipat ("lappat") våra processorer.

Permalänk
Medlem

Isf får man ha kartongen kvar och ta bild på BATCH/SERIAL# Har man inget av dem så är det kört.
Får ju inte förekomma fusk, hur liten eller stor chansen än kan tänkas vara.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kanske skulle vara bra att på något sätt lösa så att inte samma person vinner hela tiden, typ att man kan vinna max två gånger i rad och sen vänta ett tag innan man kan vinna igen? Bara en tanke.

Annars en riktigt bra idé som kanske får upp lusten att överklocka hos många

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokrax:

Kanske skulle vara bra att på något sätt lösa så att inte samma person vinner hela tiden, typ att man kan vinna max två gånger i rad och sen vänta ett tag innan man kan vinna igen? Bara en tanke.

Annars en riktigt bra idé som kanske får upp lusten att överklocka hos många

Oftast vinner en och samma person pga att en och samma processor används.
Men om man tillåter processorn att användas EN gång så har personen bara chansen att vinna just EN gång
Och jag tvekar väldigt mycket på att var och vartannan medlem sitter med 10st 2600K CPUer eller något liknande.
Oftast har man ju bara en bra CPU, och sedan ligger det några avdankade ess i skåpet/lådan.

Själva resultatet blir ju att "proffsen" vinner i början, sedan kommer nybörjarna och tar över spelet. För det är precis så det kommer se ut högst troligt.

Som ovan skrev så skulle man isf ha AMD vs INTEL listor. Problemet blir att jag "inte kan" lägga ut 250:-/vecka för en INTEL CPU samt 250:-/vecka för en AMD CPU.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

OnT: Varför inte köra en gemensam kassa som alla slänger lite i potten, skulle kunna skötas av SweC t.ex.?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Oftast vinner en och samma person pga att en och samma processor används.
Men om man tillåter processorn att användas EN gång så har personen bara chansen att vinna just EN gång
Och jag tvekar väldigt mycket på att var och vartannan medlem sitter med 10st 2600K CPUer eller något liknande.
Oftast har man ju bara en bra CPU, och sedan ligger det några avdankade ess i skåpet/lådan.

Själva resultatet blir ju att "proffsen" vinner i början, sedan kommer nybörjarna och tar över spelet. För det är precis så det kommer se ut högst troligt.

Som ovan skrev så skulle man isf ha AMD vs INTEL listor. Problemet blir att jag "inte kan" lägga ut 250:-/vecka för en INTEL CPU samt 250:-/vecka för en AMD CPU.

Då förstår jag hur du har tänkt
Det tycker jag låter vettigt, och jag tror att din teori om hur vinnarna kommer bli stämmer rätt bra överens med verkligheten

Permalänk
Medlem

dendär tråden med grannens dotter i fönstret lät intressant, har sökt men hittar inte... link?

Skämt å sido detta tycker jag va ett bra initiativ, kanske inte 4000ghz klubben då nästan alla cpu's som sålts de senaste 2 åren utan problem klättrar över 4ghz, det har ju givetvis med erfarenhet att göra också, beginners need to be approved!!!!!!

Permalänk
Medlem

Bra ide. Fast swecs staff lär nog aldrig gå med på detta. Mycket administration för dom i slutändan. Men det är ju helt klart värt ett försök!

Jag ser gärna en fredagspanel med screenshot på kurrebanans pentium 3a i en frys med kortslutning och upptinad fläskfile (samt förbannad kärring med råge) som ändå lyckats tagit första plats för en kväll Det hade varit något!
Lite humor skadar ju aldrig faktiskt

Edit: Sorry -GufuX- men det där om grannens dotter var påhittad ^_^ I'm sowjy =((

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk

Skulle också vara bra med en nybörjare guide/video hur man överklockar och vad som behövs för att det ska kunna gå för att få in mer nybörjare som mig själv tex hittar ingen riktig bra guide som förklarar steg för steg och vad det olika inställningarna gör.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DragonRapide:

Skulle också vara bra med en nybörjare guide/video hur man överklockar och vad som behövs för att det ska kunna gå för att få in mer nybörjare som mig själv tex hittar ingen riktig bra guide som förklarar steg för steg och vad det olika inställningarna gör.

Nu vill jag inte vara den dryga, men det finns bokstavligen hundratals guider runtom internent, inte för att nämna de som finns på SweC under överklockningsforumet.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Skulle också vara bra med en nybörjare guide/video hur man överklockar och vad som behövs för att det ska kunna gå för att få in mer nybörjare som mig själv tex hittar ingen riktig bra guide som förklarar steg för steg och vad det olika inställningarna gör.

Första gången jag överklockade så läste jag en hel del guider och skrev en punktlista med papper och penna. Sen var det bara att göra ett besök i BIOS och testa sig fram. Med sunt förnuft och en viss återhållsamhet till spänningsändringar så är det inte alls "farligt" eller speciellt avancerat.

Permalänk

Jag är lätt med om du dela upp det i 4 grupper kanske? phenom, bulldozer, första generation av i5,i7 och sandy bridge?

Visa signatur

CPU: Amd Phenom 955 4.1 ghz | MODERKORT: ASrock 970 | Chassi: Corsair Carbide 500R |
GFX MSI 280X 1200/6400 | RAM Corsair och Adata 8GB | Nätagg Corsair TX 850 |

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2247296

Permalänk
Medlem

Rolig idé.

Håller med som några före sagt att pengarn inte krävs utan man gör det ändå för det är skoj och ens intresse, right guys?

Annars som jag sagt till dig innan, så borde det vara mer än bara vem som kan få högst klock.

Annan kategori kan kanske vara:
Vem kan undervolta mest men behålla stockclock?
Vem kan hålla 4GHz på så låg volt som möjligt? (beräkningar får göras beroende på AMD/Intel samt stockvolt)

Ja du förstår min tanke. Så det inte endast blir en kategori utan flera stycken som även de kräver en del kunskap och småtricks.

Hoppas det går igenom!

Permalänk
Medlem


Så om vi skulle börja detta lite lätt med. "Vem kan komma närmast 3492MHz?"

Skulle något sådant vara av intresse?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om man hade kunnat köra det procentuellt.. Dvs så hög procentuell klock jämfört med stock.. På de viset behöver ju inte bara folk med den nyaste CPU:erna vinna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrakebab:

Jag är lätt med om du dela upp det i 4 grupper kanske? phenom, bulldozer, första generation av i5,i7 och sandy bridge?

Vi som sitter på äldre prollar då? Tycker det är ganska bra med en grupp.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Vi som sitter på äldre prollar då? Tycker det är ganska bra med en grupp.

Jo precis! Jag sitter här med en Q8200 och får hem en NH-D14 SE2011 imorgon.. Kommer ju vilja piska som f*n!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Jo precis! Jag sitter här med en Q8200 och får hem en NH-D14 SE2011 imorgon.. Kommer ju vilja piska som f*n!

Kommer den passa på ditt moderkort? SE2011 är ju till för s2011. Förhoppningsvis har den mounting för de vanliga sockets också och inte bara s2011

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se olika delar av tävlingar, tex samma upplaga tävlar mot varann och inte SB mot en gammal amd:are:)
Sedan idén med vem som kan sänka volten mest, men behålla stock-klocken är också bra:)
Eller den som kan komma närmast en viss klock, men då tycker jag det inte ska vara alles för högt (så man kan samla alla på ett ställe):)

Och som dom flesta andra säger, pengarna är långt ifrån ett måste om man ska få med folk i detta.
Så skippa pengarna (om du vill) så kör vi på ändå:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Jo precis! Jag sitter här med en Q8200 och får hem en NH-D14 SE2011 imorgon.. Kommer ju vilja piska som f*n!

Själv så har jag en Celeron D 352:a, hoppas jag kommer kunna knipa någon top 3 plats om det bara är vatten och luft!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM