Permalänk
Medlem

H2O 620 ylar lågt vid load?

Har precis installerat min antec 620 vatten ovch har börjat fundera, när datorn "går över" från load till idle och likaså idle till load så hörs det som att kylaren drar igång/lugnar ner sig med ett stegrande "oooOO" i en sekund, och tvärt om när man slutar belasta processorn.
Detta märks vid vardagsanvändning när man tex öppnar ett program eller så.
Annars är den tyst som den ska.
Idéer?

Edit.
Med att det låter tyst menar jag inte knäpptyst, utan det överröstar fläktarna i datorn.
Pumpen är kopplad till pwr-fan eller liknande på moderkortet, rätt eller fel?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Hur sitter ditt 620 monterat? hur sitter slangarna?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Pumpen ska vara kopplad till CPU_FAN och fläkten på radiatorn ska vara kopplad till pumpen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

pumpen ska ha konstant 12v tror ditt moderkort sänker volten på pwr-fan då kan pumpens varvtal höjas och sänkas vilket den inte ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallungs:

Pumpen ska vara kopplad till CPU_FAN och fläkten på radiatorn ska vara kopplad till pumpen.

Stämmer väl ändå inte? Pumpen ska matas med 12v, sen sköter den hastighetsreglering själv beroende på vattentemp.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Vissa låter hur man än kopplar in dem tyvärr

Permalänk
Medlem

Grejen är det att det är 3 pin på kontakten, men 4 på cpu_fan? det var bara pwr-fan som passade, och uppenbarligen är det pumpen som går upp och ner i varv.. Måste väl gå att göra något åt?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

jag har min 3 pin kopplad till 4 pin cpu_fan verkar funka

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Grejen är det att det är 3 pin på kontakten, men 4 på cpu_fan? det var bara pwr-fan som passade, och uppenbarligen är det pumpen som går upp och ner i varv.. Måste väl gå att göra något åt?

Du kan utan problem koppla en 3pin till en 4pin, det ska vara så. 3pin ska matas fullt ut och 4pin är de som styrs av cpu tempen om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering säger att problemet löstes med att sätta den på cpu_fan, tack för hjälpen!

Visa signatur

Ridå