Varför låter fläkten såhär när den skruvas fast? Gentle typhoon

Permalänk

Varför låter fläkten såhär när den skruvas fast? Gentle typhoon

1 av mina 3 nya gentle typhoon 1150 rpm för oväsen i form av ett surrande ljud. Dessa tre sitter monterade på en radiator i toppen på ett obsidian 800D.

1 är helt tyst, 1 låter lite, lite surrigt, och den tredje som sitter i mitten av radiatorn låter riktigt illa. Jag har prövat att skruva lös den och hålla den i min hand och kunde då inte höra oljudet.
Så fort jag skruvar fast den igen så börjar det, spelar ingen roll om den sitter hårt eller löst. Har även prövat med en sådan här gummiram emmellan fläkten och radiatorn.

Här är en film med oljudet på, jag ändrar varvtalet från lägsta till högsta och sedan till lägsta igen.

http://youtu.be/I6e-_jkCDw8

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

låter som det ligger en kabel emot alternativt att du har fått ett dåligt exemplar som "vobblar" när den är monterad i taket. Har du testat att monterar den vertikalt?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Skrivet av Tyran26:

låter som det ligger en kabel emot alternativt att du har fått ett dåligt exemplar som "vobblar" när den är monterad i taket. Har du testat att monterar den vertikalt?

Någon kabel ligger där inte emot, det är jag säker på. 1 av de 3 fläktarna låter alltså så mycket som det hörs i videon, 1 annan låter lite grann, den 3e kan jag knappt höra.

Jag har inte prövat att montera den vertikalt. Kan det vara så att fläktar kan vara så, att de för oväsen när de är monterade horisontella? Eller bör jag kunna få den utbytt i sådant fall?

Den lät som sagt inte illa när jag hade monterat loss den och höll den i min hand, prövade då att hålla den åt alla möjliga håll utan att få något missljud. Ska pröva att montera den någon annanstans och vertikalt då.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Någon kabel ligger där inte emot, det är jag säker på. 1 av de 3 fläktarna låter alltså så mycket som det hörs i videon, 1 annan låter lite grann, den 3e kan jag knappt höra.

Jag har inte prövat att montera den vertikalt. Kan det vara så att fläktar kan vara så, att de för oväsen när de är monterade horisontella? Eller bör jag kunna få den utbytt i sådant fall?

Den lät som sagt inte illa när jag hade monterat loss den och höll den i min hand, prövade då att hålla den åt alla möjliga håll utan att få något missljud. Ska pröva att montera den någon annanstans och vertikalt då.

Som påpekts låter det som obalans, antingen av påverkan från de andra fläktarna eller av att fläkten är lite lite krökt eller att ett av bladen är svagt vinklat gentemot resten etc.

Har du provat att flytta fläktarna så att en annan hamnar mitterst. Min spontana teori är just att luft från de andra två påverkar den mittersta.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Som påpekts låter det som obalans, antingen av påverkan från de andra fläktarna eller av att fläkten är lite lite krökt eller att ett av bladen är svagt vinklat gentemot resten etc.

Har du provat att flytta fläktarna så att en annan hamnar mitterst. Min spontana teori är just att luft från de andra två påverkar den mittersta.

Mjo, det känns som något sådant ja. Jag ska pröva att byta plats på den som låter illa och den som inte låter alls och se vad som händer.

Det är alltså den uppe i mitten som låter illa, den längst bak låter lite illa och den i fronten låter ingenting i princip.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8