CPU fan error fix efter installation av fancontroller?

Permalänk
Medlem

CPU fan error fix efter installation av fancontroller?

Hej!

Såg att det fanns en del trådar redan om det här problemet, men ingen som riktigt hjälpte mej..

Har precis bytt fläkt på min Cooler master hyper 212 till en gentle Typhoon 1850 RPM, och då kopplat den till min fläktkontroll.
Som jag visste så skulle jag då få upp et medelande när jag startar datorn - CPU fan error.

Nemas problemas tänkte jag, men lyckas inte stänga av varningen..

Läste att man skulle in i Advance mode/Monitor och på CPU fan speed välja ignore, Gjorde det men medelandet poppar enu upp.

Nu som en tillfällig lösning så bocka jag i något som gör att jag inte behöver trycka F1 när felmedelandet kommer upp, men skulle vilja att det inte kom upp något alls. Nån som vet vad jag ska göra för o slippa få upp fel medelandet överhuvudtaget?

Har ett Asus P8Z68-V Moderkort.

Tack!

Permalänk

Gå in i BIOS och stäng av monitor på CPU fan.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Gå in i BIOS och stäng av monitor på CPU fan.

Funkar icke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Gå in i BIOS och stäng av monitor på CPU fan.

Kul att du ens läste frågan.

Till TS, jag hade ett liknande "problem" som orsakades av att kylningen var så pass effektiv att den inte behövde gå upp tillräckligt högt för att komma över vad det nu är för tröskelvärde för varningen. Lösningen blev att jag ändrade i BIOS så att fläkten går i 40% som lägst istället för 20% som är standard så att den kom över. Det går säkert att sätta en lägre siffra också, men fläkten hörs inte ändå så jag såg ingen anledning till att experimentera för att hitta lägsta möjliga, och det är säkert olika för olika fläktar ändå.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Funkar icke.

Hur stängde du av det, satte du RPM på "Ignore"?
Är Q-Fan av eller på?
Kanske måste sänka low rpm warning under Q-Fan även om det är avslaget på RPM-varningen högre upp.

Skrivet av SteveK:

Kul att du ens läste frågan.

Till TS, jag hade ett liknande "problem" som orsakades av att kylningen var så pass effektiv att den inte behövde gå upp tillräckligt högt för att komma över vad det nu är för tröskelvärde för varningen. Lösningen blev att jag ändrade i BIOS så att fläkten går i 40% som lägst istället för 20% som är standard så att den kom över. Det går säkert att sätta en lägre siffra också, men fläkten hörs inte ändå så jag såg ingen anledning till att experimentera för att hitta lägsta möjliga, och det är säkert olika för olika fläktar ändå.

Eftersom han inte har fläkten på CPU-fan-kontakten alls så hjälper det inte att höja %, isf är det ändra low rpm warning till 0rpm som kan funka, om det går att sätta så lågt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hur stängde du av det, satte du RPM på "Ignore"?
Är Q-Fan av eller på?
Kanske måste sänka low rpm warning under Q-Fan även om det är avslaget på RPM-varningen högre upp.

Yes, den är på Ignore. Har testat både med q-fan på och av.
har för mej att jag sänkte Low RPM warningen, ska se om jag kan sänka den lite mer för och testa. Återkommer,

Permalänk
Medlem

Testade igen med q fan på och av. Fungerar inte.. Några andra förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Testade igen med q fan på och av. Fungerar inte.. Några andra förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom min Phanteks fläktar inte heller var PWM-styrda så satte jag dem på en chassiplats på mitt moderkort som fungerar som fläktkontroller med spänningsvariation.

För att slippa varningen satte jag helt enkelt en av mina chassifläktar på CPU-platsen, eftersom den ändå snurrar tyst på sina max 700-800 rpm. Är ju ett alternativ om en av chassifläktarna är såpass tyst som sagt, så kan man köra resten på fläktkontrollern.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Eftersom min Phanteks fläktar inte heller var PWM-styrda så satte jag dem på en chassiplats på mitt moderkort som fungerar som fläktkontroller med spänningsvariation.

För att slippa varningen satte jag helt enkelt en av mina chassifläktar på CPU-platsen, eftersom den ändå snurrar tyst på sina max 700-800 rpm. Är ju ett alternativ om en av chassifläktarna är såpass tyst som sagt, så kan man köra resten på fläktkontrollern.

Tack för tipsen, men lyckades lös adet tillslut!:)

Var tvungen att uppdatera Bios, och sen satt jag "lowest fan speed" på ignore, och nu fick jag inget felmedelande, wiiie