Permalänk
Medlem

Klarar mitt moderkort 2 grafikkort?

tja!

jag har i min nuvarande dator en radeon hd 6870 som gpu men hade tänk köpa ett till för att få lite mera kraft(har inte tänk mig köpa ett starkare singel kort, det blir för dyrt just nu)

Men jag undrar för jag har ett MSI H55m-ED65 och jag undrar om det moderkortet är kompatibelt med två grafikkort, jag vet att den har två pci anslutningar, men om man använder de så verkar det bli väldigt tajt mellan korten vilken inte kan vara så bra?

har också märkt en svart lite kortare anslutning under den andra pci anslutningen och undrar vad det är? had hör att man kan anluta grafikkort genom den men vet inte, gör det någon skillnad om man använder den? eller är det bara för att få mer mellanrum?

extra fråga, jag har en i5 760, radeon 6870, 8 gig med ram, om jag skulle sätta in ett till grafikkort räcker det med en silverpower 620w nät agg eller måste jag uppgradera?

Uppskattar svar!! tack på förhand till alla som svarar=)

Permalänk

På MSI:s hemsida finns det inget H55m-ED65 men det finns ett H55m-GD65 och ett H55m-ED55, vilket av dem har du?

Den korta kontakten är en PCIe x1 och du kan inte ansluta ett grafikkort. Den platsen används ofta av ljudkort.

Angående nätagget så tror jag du behöver uppgradera det om du ska köra 6870 crossfire för att det förmodligen inte finns fyra stycken 6-pins PCI kontakter. Men om det finns kan du ju alltid försöka.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

ops jag hade ED55 råkade skriva fel där, men grafikkortet har ju iaf två platser för grafikkort så då borde det ju funka, fast det kommer bli lite plats mellan korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turtel:

ops jag hade ED55 råkade skriva fel där, men grafikkortet har ju iaf två platser för grafikkort så då borde det ju funka, fast det kommer bli lite plats mellan korten

http://www.msi.com/product/mb/H55M-ED55.html

Du kan köra Ati crossfire !!

Men ej Nvidia SLI

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

http://www.msi.com/product/mb/H55M-ED55.html

Du kan köra Ati crossfire !!

Men ej Nvidia SLI

yes har ett amd 6870 och vill förmodligen sätta in ett till, jag undrade bara om båda de där blåa pci 2.0 anslutningarna är gjorda för grafikkort samt vad den svarta pci saken under är till för. tycker bara det kommer bli litet mellanrum vid grafikkorten om jag använder båda blå anslutningarna så kollade ifall man kunde ansluta någon annan stans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turtel:

yes har ett amd 6870 och vill förmodligen sätta in ett till, jag undrade bara om båda de där blåa pci 2.0 anslutningarna är gjorda för grafikkort samt vad den svarta pci saken under är till för. tycker bara det kommer bli litet mellanrum vid grafikkorten om jag använder båda blå anslutningarna så kollade ifall man kunde ansluta någon annan stans

Den svarta är en vanlig PCI-port, och kan ej användas till ditt grafikkort. Du får bita i det sötsura äpplet och ''bara'' köra med de blå.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Den svarta är en vanlig PCI-port, och kan ej användas till ditt grafikkort. Du får bita i det sötsura äpplet och ''bara'' köra med de blå.

det är ok för mig, undrar bara hur man i sånna fall skulle kunna ansluta en till chassifläkt om alla 3 pin på moderkortet är upptagna, eller borde jag ta bort min bakre 140mm eller top 200mm fläkt? för att ge plats

tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

På MSI:s hemsida finns det inget H55m-ED65 men det finns ett H55m-GD65 och ett H55m-ED55, vilket av dem har du?

Den korta kontakten är en PCIe x1 och du kan inte ansluta ett grafikkort. Den platsen används ofta av ljudkort.

Angående nätagget så tror jag du behöver uppgradera det om du ska köra 6870 crossfire för att det förmodligen inte finns fyra stycken 6-pins PCI kontakter. Men om det finns kan du ju alltid försöka.

tja, moderkortet var en ED55 jag råkade skriva fel och det här är mitt nätagg
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601824

står att det har, 2× 6pin PCIe, 2x 6+2pin PCIe det är väl typ 6st pci kontakter?

Permalänk
Skrivet av Turtel:

tja, moderkortet var en ED55 jag råkade skriva fel och det här är mitt nätagg
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601824

står att det har, 2× 6pin PCIe, 2x 6+2pin PCIe det är väl typ 6st pci kontakter?

Den stödjer crossfire men jag tror att 620w har svårt att driva två stycken 6870. Själv skulle jag prova först men förvänta dig inte till 100% på att kommer funka.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Den stödjer crossfire men jag tror att 620w har svårt att driva två stycken 6870. Själv skulle jag prova först men förvänta dig inte till 100% på att kommer funka.

sant där, skulle bara vara skönt att slippa kostnaden för ett nytt nätagg för de kostar ju en slant
men om det blir nytt nätagg så får jag ta det då kanske tillsammans när jag ska köpa 8 till gig i ram

tack för ditt svar!:D
ska fundera på ifall det kommer vara värt kostnaden med ett till grafikkort.

Edit: kommer även flytta min mindre bakre fläkt till sid panelen för att blåsa luft på korten. har 200mm i topp som utblås

Permalänk
Medlem

Kolla strömförbrukningen på två 6870s så ska du se att ditt nätagg räcker

Permalänk
Medlem

Nätagget räcker mer än nog, inga problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av qif:

Kolla strömförbrukningen på två 6870s så ska du se att ditt nätagg räcker

jo det var en som la upp en tabell på en av mina andra frågor då jag frågade om mitt kort var kompatibelt med crossfire (var osäker)
då stod det i tabellen, CF hd 6870 hög belastning 486 Watt, det var mätt vid väggen utan skärm och jag har en benQ g2420hd så den kan ju inte ta 100+ Watt

Permalänk
Medlem

du klarar dig fint på de agget:))

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Avstängd

Själv körde man 2st 5870 + i7 920 4GHZ på ett corsair 620HX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Den stödjer crossfire men jag tror att 620w har svårt att driva två stycken 6870. Själv skulle jag prova först men förvänta dig inte till 100% på att kommer funka.

tror att du överskattar hur mycket de drar, man skulle klara det med ett 500w agg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swesen:

tror att du överskattar hur mycket de drar, man skulle klara det med ett 500w agg.

Då skulle detta gå på 100% hela tiden i spel vilket kanske inte är bra/optimalt, så nej underskatta inte vad de drar i CF/SLI.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)