Permalänk

Mest prisvärda 27" skärm!

Hej!

Jag håller på och letar efter en 27" skärm för runt 2000:- . Då jag verkligen inte vill gå över 2200:- då jag är en fattig student så kollade jag på prisjakt och hittade dessa skärmar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917001 - Benq G2750HM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=886746 - Philips 273E3LHS

för jämförelse så har jag just nu en Fujitsu ScaleoView D22W-1G (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272931 , titta under fliken egenskaper). Ska sälja denna till en polare för några hundringar, vad är den värd? Är 500 för mycket? Billigaste 22" skärmen ligger på runt 1000:- .

Det är få saker som skiljer dessa åt, men jag undrar nu vilken som är mest prisvärd? Jag har tänkt att använda den till spelande.

Saker som ni gärna kan få förklara för mig så att jag förstår lite är; Dynamisk vs "vanlig" kontrast, vad är skillnaden och vad ska man gå på? 3,5 ms vs 5 ms, är det verkligen någon skillnad för mig som är en vanlig, dödlig människa? Färgdjupet på Benq-skärmen ska vara 12 per kanal, är detta någon stor skillnad mot Philips 8 per kanal?

Är väldigt tacksam för svar i denna djungel, och hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta rätt skärm inför helgen!

Mvh
W

Permalänk
Medlem

Tjena. Säger det som alla kommer att skriva i denna tråd. 27 tum på skärm som har upplösningen 1920*1080 är för lite. Det kommer inte kännas bra. 24 tum i full hd är bra. Men inte över 24 tum.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

det enda jag kan svara på är gällande svarstiden.

Om det står tex 2ms GTG så betyder det "gray to gray" och är en mätmetod som ger kortare svarstid på papper om man säger så.
har sett att 2ms GTG motsvarar ungefär 5ms i riktig svarstid ( det vill säga BTB, "black to black") vilket jag har förstått vara den "riktiga" mät versionen.

kan säga att responstiden på Benq är 5ms BTB och 2ms GTG

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Tjena. Säger det som alla kommer att skriva i denna tråd. 27 tum på skärm som har upplösningen 1920*1080 är för lite. Det kommer inte kännas bra. 24 tum i full hd är bra. Men inte över 24 tum.

Tråkigt att höra :/ Spelar det någon roll hur nära jag sitter skärmen? Sitter just nu runt 1 meter från skärmen vilket många av mina vänner är väääääldigt långt ifrån skärmen(?), och är även en av anledningarna varför jag vill ha en stor skärm.

Permalänk
Skrivet av p_stman:

det enda jag kan svara på är gällande svarstiden.

Om det står tex 2ms GTG så betyder det "gray to gray" och är en mätmetod som ger kortare svarstid på papper om man säger så.
har sett att 2ms GTG motsvarar ungefär 5ms i riktig svarstid ( det vill säga BTB, "black to black") vilket jag har förstått vara den "riktiga" mät versionen.

kan säga att responstiden på Benq är 5ms BTB och 2ms GTG

Okej, men om en skärm har en responstid på 2ms eller 5ms (låt os säga BTB), kommer jag som en vanlig person se någon skillnad? Är det värt att lägga mer pengar på en responstid som är snabbare än 5?

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Tjena. Säger det som alla kommer att skriva i denna tråd. 27 tum på skärm som har upplösningen 1920*1080 är för lite. Det kommer inte kännas bra. 24 tum i full hd är bra. Men inte över 24 tum.

Ja du sa det först, 1080p på en 27" är inte att rekommendera.

Permalänk

Jag eftersöker också en 27" skärm för runt 2500kr, har kollat på ungefär samma skärmar, men jag funderar på hur anti-glaren är.

Någon här som har en 27" skärm för runt det priset och kan uttala sig om det? Vill inte ha en för kraftig anti-glare, utan gillar när skärmen är lite blank.

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Ja du sa det först, 1080p på en 27" är inte att rekommendera.

Det är alltså så dåligt? Då jag inte har någon aning - vad är det som är/ser dåligt ut?

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Tjena. Säger det som alla kommer att skriva i denna tråd. 27 tum på skärm som har upplösningen 1920*1080 är för lite. Det kommer inte kännas bra. 24 tum i full hd är bra. Men inte över 24 tum.

Skrivet av wedgruzet:

Det är alltså så dåligt? Då jag inte har någon aning - vad är det som är/ser dåligt ut?

Det som är dåligt är att det är väldigt få pixlar på en stor skärm, dvs pixlarna blir väldigt stora.

Men, sitter du en meter bort, så tror jag inte det blir lika märkbart som i dom flestas fall.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Jag kör 1080p på en 27", fujitsu.. julrea på typ 1.4 bara.

Brutalt bra bild för dom pengarna, jag var typ "what the f*ck?" först sen när jag gjorde auto korigering eller vad det heter med amd center så vart det skitbra!

Bättre bild än min gamla samsung 22" måste jag säga, då kostade den cirka 3.x för ett år sedan typ, och denna kostade 1.4.

Dock blir det lite missfärgningar om jag kör tex minecraft och det blir mörkt, fast det konstiga är att det blir bara där, inte något annat spel/film alls.

Och ja den har 2ms mer än min gamla skärm, men so what? Jag märker ingen skillnad what so ever.. och då kör jag skitmycket mw2 där jag ligger på allt mellan 200 och 600 fps..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Det som är dåligt är att det är väldigt få pixlar på en stor skärm, dvs pixlarna blir väldigt stora.

Men, sitter du en meter bort, så tror jag inte det blir lika märkbart som i dom flestas fall.

Okej, tack.

Skrivet av waspen123:

Jag kör 1080p på en 27", fujitsu.. julrea på typ 1.4 bara.

Brutalt bra bild för dom pengarna, jag var typ "what the f*ck?" först sen när jag gjorde auto korigering eller vad det heter med amd center så vart det skitbra!

Bättre bild än min gamla samsung 22" måste jag säga, då kostade den cirka 3.x för ett år sedan typ, och denna kostade 1.4.

Dock blir det lite missfärgningar om jag kör tex minecraft och det blir mörkt, fast det konstiga är att det blir bara där, inte något annat spel/film alls.

Och ja den har 2ms mer än min gamla skärm, men so what? Jag märker ingen skillnad what so ever.. och då kör jag skitmycket mw2 där jag ligger på allt mellan 200 och 600 fps..

Vet inte riktigt hur jag ska tolka denna post då ingen av skärmarna som jag skrev i första posten är med, men märker du av att pixlarna blir för stora?

Permalänk

Tittade lite mer på prisjakt, och enligt deras lista så har 24" 0,27 mm i pixelstorlek (Benq) och 27" har 0,28 mm (Benq). Är det verkligen så stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av wedgruzet:

Hej!

Jag håller på och letar efter en 27" skärm för runt 2000:- . Då jag verkligen inte vill gå över 2200:- då jag är en fattig student så kollade jag på prisjakt och hittade dessa skärmar:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=917001 - Benq G2750HM
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=886746 - Philips 273E3LHS

för jämförelse så har jag just nu en Fujitsu ScaleoView D22W-1G (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272931 , titta under fliken egenskaper). Ska sälja denna till en polare för några hundringar, vad är den värd? Är 500 för mycket? Billigaste 22" skärmen ligger på runt 1000:- .

Det är få saker som skiljer dessa åt, men jag undrar nu vilken som är mest prisvärd? Jag har tänkt att använda den till spelande.

Saker som ni gärna kan få förklara för mig så att jag förstår lite är; Dynamisk vs "vanlig" kontrast, vad är skillnaden och vad ska man gå på? 3,5 ms vs 5 ms, är det verkligen någon skillnad för mig som är en vanlig, dödlig människa? Färgdjupet på Benq-skärmen ska vara 12 per kanal, är detta någon stor skillnad mot Philips 8 per kanal?

Är väldigt tacksam för svar i denna djungel, och hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta rätt skärm inför helgen!

Mvh
W

Sitter faktiskt själv med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=917001 Skärmen som jag hittade på jme i höstas för 1,4k hade innan en samsung 22" 2ms och nu är jag inte en hardcore gamer (blir lite allt möjligt när tid finns) men är riktigt nöjd med Benq skärmen! med de inställningsmöjligheterna som finns blir färgåtergivningen riktigt bra både för film och spel.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

Sitter faktiskt själv med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=917001 Skärmen som jag hittade på jme i höstas för 1,4k hade innan en samsung 22" 2ms och nu är jag inte en hardcore gamer (blir lite allt möjligt när tid finns) men är riktigt nöjd med Benq skärmen! med de inställningsmöjligheterna som finns blir färgåtergivningen riktigt bra både för film och spel.

Synd att jag missade den rean har du märkt av någon gång att pixlarna är för stora? Funderar väldigt starkt på att beställa en från Inet innan kl 5 så kanske man har den imorgon!

Permalänk

Du kommer inte märka att "pixlarna är för stora", om du nu sitter på en 23" tänk dig att du drar ut bilden till en 27".
Har du dessutom inte kollat på många skärmar med högre resolution än 1080p så kommer det inte kännas konstigt, har du högre resolution så får du mer skrivbordsyta och bilden blir inte "zoomad".

edit: Det där förklarade jag bra. (inte)
Tagning två. På denna bild så ser du Objektet/Staden som är 1920x1080, hela bilden (dvs med det gröna) är 2560x1440.
Det jag ser på min skärm (27" res:2560x1440) är hela bilden, det du skulle se på en 27" skärm med res 1080p är Objektet (1920x1080).
Om du öppnar bilden i originalstorlek på din nuvarande skärm så skulle du nog också bara se Objektet, med antagande att du nu sitter med en 1080p skärm.
Så om vi säger att det du ser på skärmen nu dras ut till ytan av en 27", men jag som har högre res får mer utrymme och ingen zoom.

Permalänk

Måste du ha skärmen en meter bort? Om inte så kan du lika gärna flytta en 24" närmare och det kommer att få exakt samme effekt när upplösningen är den samma. Då kan du dessutom få en bättre skärm för samma pris.

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Måste du ha skärmen en meter bort? Om inte så kan du lika gärna flytta en 24" närmare och det kommer att få exakt samme effekt när upplösningen är den samma. Då kan du dessutom få en bättre skärm för samma pris.

Jag håller med, du kan få en bättre 24" när vi är på den prisklassen.
Ska du köpa 27" eller större så ska du ha mer än 1080p.

Du kan kolla på detta lite snabbt också.

Permalänk

Kör med en samsung syncmaster p2770. Nöjd.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Kör med en samsung syncmaster p2770. Nöjd.

Om du inte bryr dig så mkt om upplösningen på 27", vilket du inte bör göra för det är inte allt i världen, så skulle jag också vilja säga denna.
Jag läste om den i höstas innan jag importerade mina nuvarande.

Permalänk
Medlem

Jag har en 27" hemma med 1080p. Har även en 27" på jobbet med 2560x1440. Jag kan säga såhär, den jag har hemma är jag inte så kräsen med för det är mest spel, surfande och ev. något TV-avsnitt som man kikar på. Men jag skulle aldrig stå ut med att jobba på den. För allting blir ganska så stort om man jämför med 1440.

Så gör du som jag, bara har den för nöjets skull så är det helt okej. Men ska du även ha den som jobbskärm, om det nu inte är vanlig ordbehandling, så är det troligtvis dåligt med så låg upplösning som 1080p.

Visa signatur

|Case| NZXT Tempest EVO |Mobo| ASUS P8P67 LE B3 |CPU| Intel i5-2500K |RAM| 8Gb Corsair XMS3 Vengeance 1866 MHz |GPU| Gigabyte GTX 970 |HDD| SSD |PSU| Antec High Current Gamer 900W | EQ |Display| Triple-monitor setup |Keyboard| Razer BlackWidow |Mouse| Razer DeathAdder |Headset| Astro Gaming A50

Permalänk
Medlem

Tror jag har skrivit en liknande sak när det gäller 16:10 vs 16:9, men gäller också i 1080p debatten.
Om man skall göra någonting produktivt, högre upplösning är oslagbart, man arbetar effektivare.
Om man skall spela, se på film och slösurfa så spelar det inte riktigt roll vad man har om man är nöjd med flytet och färgerna. Kanske tom bättre att ha 1080ps skärm om man ska spela för man slipper köpa massa dyra datorkomponenter som orkar driva den högre upplösningen.

Permalänk

Stort tack till alla som har svarat, känner att jag förstår detta mycket bättre än vad jag gjorde innan. Blir nog en 24 tum istället, vilket också blir snällare för plånboken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hannesboey:

Tjena. Säger det som alla kommer att skriva i denna tråd. 27 tum på skärm som har upplösningen 1920*1080 är för lite. Det kommer inte kännas bra. 24 tum i full hd är bra. Men inte över 24 tum.

Sitter på Samsung S27A950 funkar kanon fattar inte varför massor av folk klagar på den upplösning o 27tum. Men är klart köper man den billigaste 27tummaren kanske det inte är så bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium, 3930k GTX 690 Asus X79 Pro Intel 240gb SSD Segate Barracuda 3TB, WD-1.5TB 16gb Kingston Internminne Thermalright Silver Arrow SB-E Antec High Current Gamer 900W Windows 7. Logitec G35. Logitec Z5500. Gigabyte Osmium Gaming.SteelSeries Sensei - Fnatic edition. Philips 52 8605H + 3D Kitt. Samsung S27A950+ 3D Brillor Epson tw3600 + 117 duk

Permalänk
Medlem

Jag har testat galet många skärmar från december till nu (Samsung S27A950D, S23A750D, Eizo Foris FS2331, HP ZR2740w + en gammal trinitron CRT samt en billig Samsung Syncmaster) och jag skulle nog råda till dig att köpa en rejält bra 24-tummare. Jag tror mycket på HP´s ZR2440w (jag tror den heter så, men det ska vara 24" versionen av min ZR2740w iaf). Som många påpekat i tråden: 27" gör ingen skillnad om man inte ökar upplösningen. Pengarna man måste lägga ut för att få den extra bildytan kan man lika gärna lägga på en högklassig 24 tummare i 1080p.

Ska man köra på 27" tummare och kunna vara nöjd bör man vara beredd att lägga ut 7000+ kronor. Visst är Samsung 950D lite billigare men den är 1080p, TN panel och har en backlight bleeding som är något av det värsta jag någonsin sett. Jag skojar inte, bara kolla den här bilden:

http://imageshack.us/photo/my-images/545/blb2.jpg/

Mina rekommendationer :

- HP ZR2440w (IPS panel, lägre input lag än Dell u2410, Standard gamut vilket är att föredra för gamers)

eller

- Eizo Foris 2331 (VA-panel, väldigt bra svärta - faktiskt bättre än på min nuvarande skärm som gick för 7 lakan. Nackdelen: en hel del trailing i vissa spel som Deus Ex t.ex.)

eller eventuellt:

Dell u2410 / budgetvarianten (minns ej vad den hette)

- U2410 är en lovprisad skärm som många verkar väldigt nöjda över. Den är egentligen mer för bildredigering än spel kanske, men det finns några modeller med liknande namn som är mer anpassade för gaming (typ U2412m eller liknande)