Permalänk
Medlem

Dell U3011... Eller?

Hejsan. Är sugen på och skaffa en ny datorskärm. Jag vill ha en stor skärm för film och spel. Har för tillfället en en hp lp2475w. Inget fel på den men lite liten om man vill ligga i sängen och kolla film. Jag undrar helt enkelt om ni anser det är vettigt att skaffa en sådan skärm eller bara köpa en tv?

Jag älskar IPS, färgerna och upplösningen. Men filmer är på sin höjd 1080p, då måste dem väl skalas upp?

Aja övertala mig är ni snälla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp inte en u3011 (eller nån annan 30") bara för att kolla på film.
Köp den istället för att det är en stor och vettig IPS-panel med 16:10 upplösning till ett bra pris.
Och 2560x1600 är som crack, en "hit" å du är fast i det höguplösta träsket

Angående filmtittande på den så visst skalas 1080 material upp, men det är absolut ingenting som stör.
Och definitivt inget som förstör bildkvaliten.

Permalänk
Medlem

Ok. Ja jag vill slå två flugor i en smäll. Film och generellt datoranvändande. Svärtan på min nuvarande skärm är ganska usel. Jag förmodar 3011 kommer vara likartad då båda är IPS?

Jag kan inte bestämma mig om att skaffa en 3011 eller en tv. Kostar mer eller mindre lika mycket.

Permalänk
Medlem

Håller med tigern ovanför.
Jag har en u3011 och köpte den för bildbehandling då den har ett stort färgomfång, hög upplösning, är kalibrerbar och har alla dom egenskaper jag eftersträvar för mitt ändamål. Att se på film går naturligtvis utmärkt liksom allt annat man har en skärm till, svärtan är bra.
Men om alternativet är en TV så känns avvägningen lite underlig, om film är huvudändamålet så är den overkill, du får ju en ganska rejäl TV för det priset.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Håller med tigern ovanför.
Jag har en u3011 och köpte den för bildbehandling då den har ett stort färgomfång, hög upplösning, är kalibrerbar och har alla dom egenskaper jag eftersträvar för mitt ändamål. Att se på film går naturligtvis utmärkt liksom allt annat man har en skärm till, svärtan är bra.
Men om alternativet är en TV så känns avvägningen lite underlig, om film är huvudändamålet så är den overkill, du får ju en ganska rejäl TV för det priset.

Jag förstår. Som sagt, är sugen på en större skärm. Målet är att kombinera och fixa både och. Stor skärm för generellt trevligt arbetande och film. Men som du säger får man bra mycket tv för det priset. Kan verkligen inte bestämma mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag behöver också en ny skärm snart och tänker precis som TS. Jag behöver alltså en ny datorskärm men jag behöver också något bra att se film på.

Samtidigt stör det mig att priset inte rör på sig nedåt trots att U3011 funnits ute ganska länge. Det är t.o.m så att jag tycker det borde dyka upp en ersättare snart. Inte nödvändigtvis från Dell men någon ny 30" över huvud taget. Alltså för konsumenter i samma prisklass som U3011. Om inte annat skulle en ny konkurrent förhoppningsvis sätta lite press på priset.

Fast det verkar ändå som 2012 är året då det äntligen börjar komma lite nytt på skärmfronten. Man kanske ska försöka skjuta upp ett nyköp fram mot sommaren och se vad som dyker upp. Då vet jag att många brukar kontra med att så kan man alltid tänka och då blir det aldrig något köpt. Men i det här fallet känns det faktiskt befogat att avvakta lite. Speciellt då med tanke på att priset på U3011 ändå verkar vara hugget i sten.

Permalänk

Behöver man en grym skärm för datorn och spel så är det U3011 som gäller. Den är oerhört korrekt i sin färgåtergivning och bra svärta. Att spela på den är rena drömmen och det tycker jag fortfarande fast jag haft den i över ett år. Jag tycker dock att allt förutom 100 tum är litet för film, men visst i nödfall går det ju. Användningsområdet är ju brett för denna skärm.
Däremot går ju inte en tv använda som bildskärm i denna prisklass, det är alldeles för dåligt. Bättre kanske köpa U3011 nu och en tv senare fram när ekonomin tillåter? Ersättaren till U3011 lär inte komma innan 2013 om man kollar efter tidigare lanseringar från Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Behöver man en grym skärm för datorn och spel så är det U3011 som gäller. Den är oerhört korrekt i sin färgåtergivning och bra svärta. Att spela på den är rena drömmen och det tycker jag fortfarande fast jag haft den i över ett år. Jag tycker dock att allt förutom 100 tum är litet för film, men visst i nödfall går det ju. Användningsområdet är ju brett för denna skärm.
Däremot går ju inte en tv använda som bildskärm i denna prisklass, det är alldeles för dåligt. Bättre kanske köpa U3011 nu och en tv senare fram när ekonomin tillåter? Ersättaren till U3011 lär inte komma innan 2013 om man kollar efter tidigare lanseringar från Dell.

Verkar som om du har mer pengar än du vet vad du ska göra av med. Donera lite till mig! För min del velar jag mellan en U3011 nu eller en skärm endast för film och behåller min nuvarande.

Hur står svärtan mellan en TV för 10 lax och U3011?

Har läst en hel del om att ena halvan av 3011 kan flimra osv osv? Ghosting snackas det också mer än vad jag är bekväm om.

Funderar även på om det är så att jag betalar för mer än vad jag kommer använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Jag behöver också en ny skärm snart och tänker precis som TS. Jag behöver alltså en ny datorskärm men jag behöver också något bra att se film på.

Samtidigt stör det mig att priset inte rör på sig nedåt trots att U3011 funnits ute ganska länge. Det är t.o.m så att jag tycker det borde dyka upp en ersättare snart. Inte nödvändigtvis från Dell men någon ny 30" över huvud taget. Alltså för konsumenter i samma prisklass som U3011. Om inte annat skulle en ny konkurrent förhoppningsvis sätta lite press på priset.

Fast det verkar ändå som 2012 är året då det äntligen börjar komma lite nytt på skärmfronten. Man kanske ska försöka skjuta upp ett nyköp fram mot sommaren och se vad som dyker upp. Då vet jag att många brukar kontra med att så kan man alltid tänka och då blir det aldrig något köpt. Men i det här fallet känns det faktiskt befogat att avvakta lite. Speciellt då med tanke på att priset på U3011 ändå verkar vara hugget i sten.

Hazro har precis släppt en helt ny 30 tummare och den kostar ca 7000 svenska kronor.

Länk: http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MO-017-H...

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Verkar som om du har mer pengar än du vet vad du ska göra av med. Donera lite till mig! För min del velar jag mellan en U3011 nu eller en skärm endast för film och behåller min nuvarande.

Hur står svärtan mellan en TV för 10 lax och U3011?

Har läst en hel del om att ena halvan av 3011 kan flimra osv osv? Ghosting snackas det också mer än vad jag är bekväm om.

Funderar även på om det är så att jag betalar för mer än vad jag kommer använda.

Det är svårt att jämföra svärtan rakt av eftersom U3011 och en tv har helt olika användningsområden.
Ska man bara kolla på film så är en tv eller en projektor mycket bättre för detta än en U3011 pga storleken. Däremot så är en tv, även om det vore en i 35k klassen helt urusel i kvalité om man jämför med en U3011 i Windows användande och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreToriaN:

Det är svårt att jämföra svärtan rakt av eftersom U3011 och en tv har helt olika användningsområden.
Ska man bara kolla på film så är en tv eller en projektor mycket bättre för detta än en U3011 pga storleken. Däremot så är en tv, även om det vore en i 35k klassen helt urusel i kvalité om man jämför med en U3011 i Windows användande och spel.

Om vi bortser från storleken. Säg att alternativet är 30" tv eller U3011. Kommer båda satisfiera mig likvärdigt vad gällande film?

Permalänk
Medlem

Herregud ja.
Visserligen så är en bra TV bättre för filmvisande än en bra datorskärm (scanning backlight, local dimming och diverse bildbehandlingar kan ju ge stora kvalitetsvinster).
Men teknikerna som en TV kan använda ger ju alltid såkallad inputlag.
Men en vettig skärm som t.ex u3011 är ju på inget sätt dålig för filmtittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Om vi bortser från storleken. Säg att alternativet är 30" tv eller U3011. Kommer båda satisfiera mig likvärdigt vad gällande film?

Om du huvudsakligen ska kolla film så är en tv att föredra.

Permalänk
Medlem

Hur blev det då? Ska du köpa en 30 tums datorskärm eller en tv? (Nicke Nyfiken)

Permalänk
Medlem

Lutar faktiskt mot en TV i dagsläget. Måste dock kolla upp huruvida det är värt det eller inte.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om "skärmlotteriet" när det gäller U3011? Jag tänker att när det är en sådan dyr skärm så borde den vara ordentligt kvalitetscheckad i fabriken (hört att den kalibreras där också). Jag har beställt skärmar hittils just för att kunna använda mig av ångerrätten om jag får ett måndagsexemplar med backlight bleed och liknande, men jag är sjukt sugen på att köpa en U3011 och ser att den finns i en butik nära mig. Vågar man köpa den direkt i butik och hoppas att man får ett bra ex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur blev det då? Ska du köpa en 30 tums datorskärm eller en tv? (Nicke Nyfiken)

Jag är sjukt sugen på en U3011 nu. Kommer skicka tillbaka min Eizo Foris (inget fel på den, men jag vill ha en större skärm) och senare ev. sälja mina andra skärmar, och satsa helhjärtat på en U3011. Köpte du din via postorder eller butik?

Permalänk
Medlem

Jag har haft min U3011 i lite över en vecka nu... omg va gött det är med 16:10 och hög upplösning, oavsätt vad man gör! Jag stör mig inte på de svarta kanterna uppe och nere när man sser på film. sen är kvaliten outstanding! Och tycker minneskortläsare och usb hub är mycekt trevligt!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Vad tror ni om "skärmlotteriet" när det gäller U3011? Jag tänker att när det är en sådan dyr skärm så borde den vara ordentligt kvalitetscheckad i fabriken (hört att den kalibreras där också). Jag har beställt skärmar hittils just för att kunna använda mig av ångerrätten om jag får ett måndagsexemplar med backlight bleed och liknande, men jag är sjukt sugen på att köpa en U3011 och ser att den finns i en butik nära mig. Vågar man köpa den direkt i butik och hoppas att man får ett bra ex?

Är du inte nöjd kan du returnera den inom 14 dagar och få pengarna tillbaks, även om du själv står för frakten.

Permalänk
Medlem

Försök testa skärmen innan du köper den, då anti-glare filtret förstör hela skärmen enligt mig, riktigt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Är du inte nöjd kan du returnera den inom 14 dagar och få pengarna tillbaks, även om du själv står för frakten.

Citat:

Är du inte nöjd kan du returnera den inom 14 dagar och få pengarna tillbaks, även om du själv står för frakten.

Jo jag vet, så är det ju när man beställer på postorder. Jag är dock inne på att köpa den i butik, och tänker att det borde vara "säkrare" med den skärmen vad gäller döda pixlar/backlight bleeding, men jag vet ej :S kanske ska beställa på postorder ändå för att kunna ångra köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Försök testa skärmen innan du köper den, då anti-glare filtret förstör hela skärmen enligt mig, riktigt störande.

Alright. Men har inte alla 30" skärmar med den höga upplösningen sådant filter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Försök testa skärmen innan du köper den, då anti-glare filtret förstör hela skärmen enligt mig, riktigt störande.

Anti-glare är väl snarare en smakfråga, jag tänker i stort sätt aldrig på den och än mindre är det något jag stör mig på.

Skrivet av ericone:

Jo jag vet, så är det ju när man beställer på postorder. Jag är dock inne på att köpa den i butik, och tänker att det borde vara "säkrare" med den skärmen vad gäller döda pixlar/backlight bleeding, men jag vet ej :S kanske ska beställa på postorder ändå för att kunna ångra köpet.

Varför ska du då köpa den i butik? Finns som sagt massor med fördelar med att köpa den över internet, men den enda fördelen när du köper i butik är att du får den på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Jag är sjukt sugen på en U3011 nu. Kommer skicka tillbaka min Eizo Foris (inget fel på den, men jag vill ha en större skärm) och senare ev. sälja mina andra skärmar, och satsa helhjärtat på en U3011. Köpte du din via postorder eller butik?

Jag köpte den via postorder (Dustin).

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag köpte den via postorder (Dustin).

OK. Jag kommer nog beställa från Dustin jag med. Skärmen fanns tyvärr inte på komplett

Hur är Dustin annars? Går det snabbt med dem? Jag bor i Stockholmsområdet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Anti-glare är väl snarare en smakfråga.

Jo lite så jag menade.

Men att läsa text på vit bakrund tyckte jag inte var någon höjdare, mycket på grund av hur fint det skulle varit utan "skiten" (Apple Cinema Display) ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

OK. Jag kommer nog beställa från Dustin jag med. Skärmen fanns tyvärr inte på komplett

Hur är Dustin annars? Går det snabbt med dem? Jag bor i Stockholmsområdet

Dustin är väldigt snabba och har aldrig krånglat det minsta när jag reklamerat eller returnerat.

Vad gäller anti-glare så anser jag att det är ett måste, och varianten som sitter på u3011 är helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dustin är väldigt snabba och har aldrig krånglat det minsta när jag reklamerat eller returnerat.

Vad gäller anti-glare så anser jag att det är ett måste, och varianten som sitter på u3011 är helt OK.

Så, nu har jag lagt min beställning. Det funkade inte att göra på Dustin av någon anledning, så jag körde på Inet istället.

Jag blev först lite orolig (detta är egentligen lite off topic) för det stod på Dustin att min kreditprövning var misslyckad, att klarna inte godkände mig.

Sedan gick jag in på Inet, där gick det hur smidigt som helst. Valde att betala av i 12 månader och det funkade. Jag blir dock lite orolig - tänk om själva kreditchecken görs senare med Inet, så att jag inte kan betala månadsvis senare? Finns det någon maxgräns på hur mycket man får handla på kredit? Jag har en annan grej för 5000kr som jag har köpt på avbetalning hos Klarna, vilket gör att jag är skyldig dom 15 000 kr nu. Det borde väl vara ok och inte för mycket? (Jag har jobb, är tillräckligt gammal och folkbokförd i sverige).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericone:

Så, nu har jag lagt min beställning. Det funkade inte att göra på Dustin av någon anledning, så jag körde på Inet istället.

Jag blev först lite orolig (detta är egentligen lite off topic) för det stod på Dustin att min kreditprövning var misslyckad, att klarna inte godkände mig.

Sedan gick jag in på Inet, där gick det hur smidigt som helst. Valde att betala av i 12 månader och det funkade. Jag blir dock lite orolig - tänk om själva kreditchecken görs senare med Inet, så att jag inte kan betala månadsvis senare? Finns det någon maxgräns på hur mycket man får handla på kredit? Jag har en annan grej för 5000kr som jag har köpt på avbetalning hos Klarna, vilket gör att jag är skyldig dom 15 000 kr nu. Det borde väl vara ok och inte för mycket? (Jag har jobb, är tillräckligt gammal och folkbokförd i sverige).

Haha, du har väl blivit "red-flagged" för de har väl börjat undra varför nån beställer nya skärmar i parti och minut

Men lite mer seriöst så låter ju inte 15k jättemycket, men är väl möjligt att de har någon gräns för hur mycket kredit du kan få...

Permalänk
Medlem

Jag köpte min skärm kontant då den kostade 12.000 kronor, smidigt och bra.