Grådaskiga och "washed out" texturer i mörka spel på TN-panel

Permalänk
Medlem

Grådaskiga och "washed out" texturer i mörka spel på TN-panel

Hej!

Jag köpte nyligen en Eizo foris FS2331 (en mycket bra investering). Det jobbiga är dock att jag börjat lägga märke till en enorm grådaskighet i spel när jag kör på min TN-panel (Samsung S23a750D). Texturer i mörka partier flyter ihop till en enda grå, enfärgad sörja. Är detta något som är allmängiltigt för TN-paneler? Är det jag som blivit mer kritisk efter att jag skådat ljuset med en fin VA-panel? Vad har ni för erfarenheter av att spela mörka spel (typ Deus Ex, Half life 1, Doom 3) på en TN-panel? Jag har testat att höja och sänka gamman, men inget verkar hjälpa. Sänker jag gamman blir allt bara svart och man missar alla detaljer, höjer man den blir det en ful övergång mellan marken och skuggor i spel.

Permalänk
Medlem

TN paneler är ju inte dom bästa färgmässigt. Och LCD brukar ju ha problem med svärta. Vet inte om det finns några trix att bättra på svärtan. Du kan testa med dynamiskt kontrast osv i skärm inställningarna, kan hjälpa lite.
Själv sitter jag och blir mer och mer störd på min LCD tv när man ser mörka filmer. Är sugen på plasma

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i TN-tekniken.