Angående "nya bilden" på dagens tv-apparater

Permalänk

Angående "nya bilden" på dagens tv-apparater

Hej! Snabb fråga. Är det bara jag som stör mig på t.ex. nya Samsungs tv (runt 2007?)? Det jag menar är att bilden blir helt konstig.

Säg att du kollar på en tv-serie på 6an då ser det helt jäkla konstigt ut. Har varit såhär i några år nu. Tackolov har jag inte det på min Sony eller på min projektor. Har det även så på våran nya tv på jobbet. Bilden blir fin precis som att det är bättre FPS men det blir mycket fulare enligt mig..

Om ni inte förstår vad jag menar skriver jag mer när jag kommer tillbaka från gymmet ganska stressad nu!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem

TVn interpolerar fram fler frames från orginalet på 24, 50 eller 60hz, sen kallar man det "100hz" "motion plus" eller nåt annat bs.
Går oftast att stänga av i menyerna.

(Tools --> Picture Settings --> Motion Plus OFF ) säger google gällande samsung.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Ofta finns det som Aphex skriver en inställning som heter något med 100Hz eller liknande. Om denna är på så ser det ut som en sunkig porr-rulle.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Just gällande plasma-tv's med 600hz (400hz räcker för att det ska vara synligt) så rör sig bilden så pass smidigt att det ger en känsla av att det är inspelat live med en kamera. Vilket är precis vad det är.

Jag stör mig på det själv då det enligt mig bryter upplevelsen av att det är en "annan värld" eller en "annan verklighet" man tittar på.

Mina svärföräldrar som exempel har en relativt dyr plasma-tv med 600hz. Jag klarar inte av att titta på film på den (sport och annat går bra) då den helt enkelt förstör inlevelsen för min del.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Tack för svar alla! Precis vad jag också tänkte. Synd om folk som är okunniga o behöva titta på skiten!!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Just gällande plasma-tv's med 600hz (400hz räcker för att det ska vara synligt) så rör sig bilden så pass smidigt att det ger en känsla av att det är inspelat live med en kamera. Vilket är precis vad det är.

Jag stör mig på det själv då det enligt mig bryter upplevelsen av att det är en "annan värld" eller en "annan verklighet" man tittar på.

Mina svärföräldrar som exempel har en relativt dyr plasma-tv med 600hz. Jag klarar inte av att titta på film på den (sport och annat går bra) då den helt enkelt förstör inlevelsen för min del.

Förlåt men nu snackar du smörja. 600hz på en plasma har ingenting med uppdateringsfrekvens att göra.
Du blandar ihop 2 helt olika saker.
Min plasma visar saker som de ska visas utan interpolering (600hz plasma). Nu vet jag itne vad det är för plasma dina föräldrar har men det finns nog plasmor som har massa konstig interpolering för sig också. Det kan man isf stänga av.

http://www.best-3dtvs.com/guides/what-does-600hz-sub-field-dr...