Permalänk
Medlem

Ta bort kylpaste med Breake Cleaner?

tjena, Tänkte bara fråga om det funkar att använda breake cleaner för att ta bort kylpasta från Cpu'n? eftersom jag har en flaska med Scanias breake cleaner stående här hemma så vore det smidigt att kunna använda den, står tyvärr ingen innehålls förtäckning på den mer än "Motorrengöringsmedel med höga lösningsegenskaper. pruduktegenskaper: ickekorrosiv, lämnar inte kvar något överskott, inte ledande kraftfull strålspray. kan användas i olika lägen. skaka innan användning." eftersom jag har använt den förut för att göra rent olika delar från olja och smuts så vet ja att den dunstar nästan direkt efter att man har sprayat på den, och jag tänkte då inte spraya den direkt på Cpu'n utan snarare spraya på en tops ells nått för att sedan putsa på Cpu'n med topsen.

så undrar om ni kanske har nån aning om det funkar eller om det är bättre att jag går ut å köper mig en flaska T-röd eller liknande?

Tackar för svar
// Patrik

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Så länge det inte finns någon olja eller liknande i vätskan så borde det fungera.
Men jag rekommenderar kemisk ren aceton, finns typ överallt och kostar inte mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag visste inte heller vad jag skulle köpa första gången jag skulle ta bort pasta, visstr att den skulle dunsta och vara kemisk ren..
Jag vek tre ark toapapper till en väldigt liten och tjock fykant, satte den mot flaskans öppning, sen testade jag i mitten av prolle och kollade så att allt är okej.

Annars kan du ju köpa en flaska http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3... som jag använder.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska köpa Gripen Aceton.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem

Om du köper aceton, se till att den är kemiskt ren.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

det blir nog till att köpa ren aceton eller t-röd istället, inte för ja tror att det är någon olja i breake cleanern men bättre att ta det säkra före det osäkra får tacka för hjälpen iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Bromsrengöring använder man ju för att torka rent bromsskivor och där får det absolut inte finnas någon olja så ja tror du kan nyttja den till att ta bort kylpasta utan bekymmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Kemisk bensin är ett beprövat kort. Använder den till allt ex för att ta bort klisterrester eller till att torka av verktyg som är skitiga.

Permalänk
Hedersmedlem

Breakcleaner är väldigt bra till mycket. Jag kör Würths variant som inte angriper de flesta plaster trots sin effektivitet och brukar t ex rengöra tangentbord och möss på bilverkstäder med det.

Fungerar säkert perfekt till CPUer eftersom det avfettar mycket bra.

Själv kör jag isopropanol men skulle utan vidare kört bromsrengöring (iaf Würths) om den skulle ta slut.

Aceton är mycket aggressivare och angriper t ex skyddslacken på kretskort om man råkar spilla. Därför undviker jag det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

T-röd måste ju vara enklast, finns ju på mackar eller vanliga ICA/Konsum-affärer liksom, köpte en flaska för en 50-lapp och den är ganska så full fortfarande.

Haft mycket nytta av den vid rengöring av Möss, tangentbord och annat också

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Det räcker oftast med vanligt torrt hushållspapper. Se bara till att processorn sitter fast i sin hållare under putsningen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt med vanligt toapapper. Har du möjlighet kör prollen varm först, sen bara torka av. Varför göra saker svårare än vad det är?

"det perfekta får aldrig stå i vägen för det som är bra"

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det räcker oftast med vanligt torrt hushållspapper. Se bara till att processorn sitter fast i sin hållare under putsningen.

Skrivet av LfD:

Fungerar utmärkt med vanligt toapapper. Har du möjlighet kör prollen varm först, sen bara torka av. Varför göra saker svårare än vad det är?

"det perfekta får aldrig stå i vägen för det som är bra"

Man får bättre resultat om man får bort all kylpasta, vilket man inte får med bara papper.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Man får bättre resultat om man får bort all kylpasta, vilket man inte får med bara papper.

Men bara riktigt gammal inbränd kylpasta kräver mer än lite lätt gnuggande. Det ska ju trots all på ny pasta och metallytorna kommer ändå inte att ligga ihop perfekt (anledningen till pastan).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA