Permalänk
Medlem

32/64 bitar för processorer...

tjo!

Jag har sökt lite på internet hur man vet vad för bitsystem som ens processor klarar av, men hittade inget direkt svar. Så därför undrar jag just hur man vet vad för bitsystem ens processor klarar av, kan man se dit i processorns specifikationer?

//danne

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem

Vi kan göra det enkelt och säga att alla processorer idag fixar 64bit.
Ang var du ser det så är det bara att leta upp din cpu på tillverkarens hemsida eller kolla på boxen den kom i.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Datorn i din signatur är 64 bitar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Ifall du inte har en P4 eller mindre så skall alla cpuer ha 64Bit!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kan skicka en länk för Intel som kan vara till hjälp
http://www.intel.com/content/www/uk/en/processors/core/core-i...

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Är bara söka på ens CPU och Wikipedia typ. Men som folk säger så är alla nyare 64bits kompatibla. Amd sedan de gick till 754-939 plattformen och Intel sedan 775 och Prescott om jag inte minns fel

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Det finns väl vissa undantag. Har för mig att t.ex Intels Atom-processorer inte klarar 64-bit. Men dom lär väl sällan behöva mer än 4GB ram ändå.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det finns väl vissa undantag. Har för mig att t.ex Intels Atom-processorer inte klarar 64-bit. Men dom lär väl sällan behöva mer än 4GB ram ändå.

De flesta Atom funkar utmärkt med ett 64 bits OS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_atom
Det är bara dom mest extrema low-power varianterna som inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

De flesta Atom funkar utmärkt med ett 64 bits OS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_atom
Det är bara dom mest extrema low-power varianterna som inte gör det.

Där ser man. Alltid lär man sig något nytt!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

ok :), näe för jag ska starta igång en server till helgen och ska ha en polares gamla dator till detta och har inte kollat vad det är för processor. Lite fel att posta om det här men ville försäkra mig om hur man kollar upp om ens processor vad kapabel att köra 64 bitars. Samtidigt är det en 4-6 år gammal dator så tror/hoppas att det inte ska vara några problem. Ska kolla upp processorn imorrn.

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk