Permalänk

Egen webbserver

Hej.

Jag har min sida liggandes på ett vanligt webbhotell och känner att kraften inte räcker till. Har funderat över att byta till en VPS. Men det blir en ganska stor summa pengar och då kommer jag ändå inte upp i den bandbredden jag önskar mig.

Därför funderar jag på att köpa en server och hosta sidan själv. Jag kommer kunna ställa servern i en serverhall med bra anslutning.

Men jag har lite saker oklart för mig.

Jag ska köra PHP + MySQL, hur får jag lättast igång detta på min server? Och vilket operativ system bör jag köra på?

Jag jobbar som IT-tekniker så är teknisk, men okunnig inom detta område.

Behöver därför lite info om hur jag ska gå tillväga och ha något att söka vidare på.

Sedan hur vet jag hur kraftig server jag behöver?

Har de senaste 30 dagarna haft över 1.100.000 sidvisningar, cirka 30 per minut med 1,5TB+ bandbredd.

Permalänk
Medlem

Hej Hannes,

Jag skulle helt klart rekommendera GNU/Linux till dig, vilken distribution du kör är efter eget tycke, men jag rekommenderar generellt Debian (stable) för denna typen av projekt, självklart finns det en uppsjö av olika distributioner.

Installation av mjukvara under Debian är väldigt smidigt, det räcker med en rad så har du all mjukvara du behöver.

Gällande prestanda så är det alltid svårt att säga, hur databasintensiv är din sida? Är den känslig för nedtid(redundans)? Är det mycket tunga filer? budget? Är det ett rent hobbyprojekt? Måste det vara 19" rack?

Gäller det rackmonterade servrar så kan du alltid bygga nått själv á la supermicro eller vända dig till de större leverantörerna, alternativt nått begagnat via inrego eller motsvarande aktör.

Om det bara är ett hobbyprojekt så tror jag en i5-2500k + 8+gig ram räcker, en sån burk kan du bygga för 5-7k.

Visa signatur
Permalänk

Hej.

Tack för svar.

Det är en hemsida med roliga bilder. Bilderna är i snitt 300 kb.
Vet inte hur jag ska svara hur databas intensiv sidan är, men varje sida är väll en databashämtning när länken & titeln till bilden hämtas. Samt om någon kommenterar bilden så sparas detta i databasen.

Det är ett hobby projekt, men ändå seriöst.

Rack eller tower spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannes.axelsson:

Jag ska köra PHP + MySQL, hur får jag lättast igång detta på min server? Och vilket operativ system bör jag köra på?
Jag jobbar som IT-tekniker så är teknisk, men okunnig inom detta område.

Välj det operativsystemet där du har mest kunskap och erfarenhet. Installationsjobbet torde vara minimalt i jämförelse med jobbet att hålla maskinen pigg och kry. Om inte serverhallen bjuder på backup så får du nog fundera lite på det också.

Permalänk

Om jag skulle köra Windows Server som jag har arbetat med.
Då ska jag installera Apache och PHP från php.net ovan på det, MySQL. Följer det med PHP, eller är det ytligare ett program att installera?

Permalänk
Medlem

Kör du windows server 2008r2 så använd iis, den har en "app store" för PHP och antagligen mysql.

Se till att få igång fastcgi för php, det ger massor med mer prestanda, det finns guider på iis-sidorna.

Permalänk
Skrivet av fiffy:

Kör du windows server 20008r2 så använd iis, den har en "app store" för PHP och antagligen mysql.

OK, så jag bör använda IIS istället för Apache?

Permalänk
Medlem

Ja, jag ser ingen anledning att strula med det andra än det inbyggda. IIS är välprövat och fungerar utmärkt.

Permalänk

wamp

jag kör med wamp server på min sida som jag hostar hemma
sen databasen öppnar jag med navicat

jag kör med windows 7 (kan det OS bäst)

vet inte om du behöver detta men jag fjärrstyr med teamviewer
och när jag är lokalt kör jag med fjärranslutning (inbyggt i windows,"anslutning till fjärrskrivbord" )

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en ny, se till att få en med tre års garanti.

I övrigt ser båda bra ut, sas-diskar är en stor fördel om det är mycket trafik.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av hannes.axelsson:

Har du verkligen så mycket trafik till din sida att du behöver en regelrätt server för att orka hosta den? Samt om du har den mängden trafik, har du tillräckligt hög upload på din internetförbindelse hemma för att hantera detta?

Permalänk
Skrivet av Fahrbot:

Har du verkligen så mycket trafik till din sida att du behöver en regelrätt server för att orka hosta den? Samt om du har den mängden trafik, har du tillräckligt hög upload på din internetförbindelse hemma för att hantera detta?

Jag har som sagt de senaste 30 dagarna haft över 1.100.000 besökare, 1,5tb bandbredd. Det är en ökning från 800.000, 1tb bandbredd sen månaden innan.
Jag har upplevt att webbhotellet har gått väldigt dåligt på den senare tiden, och igår så stängde mitt webbhotell (Surftown) ner mig utan att förvarna.

Istället för att uppgradera till en VPS eller liknande så känner jag att det vore roliga att skaffa en egen server. Jag kommer ha datorn så i en datahall, så den kommer inte stå hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannes.axelsson:

Jag har som sagt de senaste 30 dagarna haft över 1.100.000 besökare, 1,5tb bandbredd. Det är en ökning från 800.000, 1tb bandbredd sen månaden innan.
Jag har upplevt att webbhotellet har gått väldigt dåligt på den senare tiden, och igår så stängde mitt webbhotell (Surftown) ner mig utan att förvarna.

Istället för att uppgradera till en VPS eller liknande så känner jag att det vore roliga att skaffa en egen server. Jag kommer ha datorn så i en datahall, så den kommer inte stå hemma.

Hur stor är själva sidan (i GB/TB)?

Jag får det till att du i dagsläget använder i genomsnitt 5,7*10^-4 gb/s. Alltså 0,57 mb/s. Det klarar vilka hårddiskar som helst av idag. Så dyra SAS-diskar borde väl inte behövas?

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk

Sidan inkl bilder ligger på 2GB och databasen ligger på 2MB.
Jag vill ha en framtidssäker server och sedan kommer det ju inte vara ett konstant flöde på 0.57mb/s ibland kanske det kommer ett bomb med 10.000 besökare på en timme för att jag får en länk på någon sida.

Permalänk
Medlem

PE2950 vs R310

Hej, har ett 100-tal DELL servrar i mitt stall så jag kan ge mina kommentarer.

PE2950
CPU 2x4C, 8 kärnor. 2,23GHz
MEM 8x2GB 16GB totalt, kan uppgraderas till 8x8GB (64GB)
HDD 6x73GB

R310
CPU 1x4CHT, 4 kärnor 8 med HT. 2,93GHz (3.6GHz)
MEM 2x4GB, 4 lediga slots. Kan uppgraderas till 48GB-96GB , inte säker på om de tar 16GB stickor och de är asdyra.
HDD 2x450GB

Båda stödjer förmodligen RAID0,1,5,10 med Spare disks. Inte RAID6, behövs ej.
Kan uppgraderas till 600GB, möjligtvis 900GB.
Tänk på att 2950 är 2U och R310 är 1U.

Supporten skiljer garanterat på dessa två. PE2950 är på väg ut.
Jag rekommenderar R310 på grund av lediga mem-slots, större diskar, nyare CPU. Behöver du snåla så fungerar PE2950 för dina ändamål också, se till att köra RAID10 med tanke på din HDD belastning.
Nackdelen med 1U är antalet HDD platser men 600GB går för hyffsad penning i vanliga fall och du bör inte behöva mer än så.
När det gäller PSU så får du med 2 till PE2950 men bara 1 till R310, det kanske du ska fundera på. Hur viktigt detta är för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Hur stor är själva sidan (i GB/TB)?

Jag får det till att du i dagsläget använder i genomsnitt 5,7*10^-4 gb/s. Alltså 0,57 mb/s. Det klarar vilka hårddiskar som helst av idag. Så dyra SAS-diskar borde väl inte behövas?

Bra uträkning men den säger inget om svarstider, en 10k el 15k s är bättre i en belastad server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Bra uträkning men den säger inget om svarstider, en 10k el 15k s är bättre i en belastad server.

Sant, tänkte inte på accesstiden. Borde inte SSD:er vara ett alternativ (SLC) då själva sidans storlek inte är så stor? En SSD på 64-128 GB ger ändå ett rätt stort spelrum om sidan idag är 2 GB.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Sant, tänkte inte på accesstiden. Borde inte SSD:er vara ett alternativ (SLC) då själva sidans storlek inte är så stor? En SSD på 64-128 GB ger ändå ett rätt stort spelrum om sidan idag är 2 GB.

RAID10 duger gott och väl. SSD är en onödig kostnad i detta fall, imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frobe:

RAID10 duger gott och väl. SSD är en onödig kostnad i detta fall, imo.

Varför är SSDs en onödig kostnad när han bara behöver 2GB till sina filer? Två eller fler i passande RAID lösning borde inte bli för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiffy:

Bra uträkning men den säger inget om svarstider, en 10k el 15k s är bättre i en belastad server.

Borde inte populära filer ligga i diskcachen? Fast det har ju med användarmönster att göra också. Det är stor skillnad på om man slumpar ut en bild för varje sidladdning eller har en "dagens bild" som skickas vid alla sidvisningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Varför är SSDs en onödig kostnad när han bara behöver 2GB till sina filer? Två eller fler i passande RAID lösning borde inte bli för dyrt.

Det blir dyrare än det priset han har nu.
Priset är på en kampanjvara och sänkt med 10 000:-.
Dustin kommer inte att byta ut diskarna mot SSD och behålla rabatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frobe:

R310
CPU 1x4CHT, 4 kärnor 8 med HT. 2,93GHz (3.6GHz)
MEM 2x4GB, 4 lediga slots. Kan uppgraderas till 48GB-96GB , inte säker på om de tar 16GB stickor och de är asdyra.
HDD 2x450GB

Dustin har rea på R310, 9999:- + moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

Dustin har rea på R310, 9999:- + moms

Yes, det är den vi diskuterar

Permalänk
Permalänk

Skrivet: 2012-02-06 22:39      Ämne:
Nu har serven kommit, jag försökte lite med Ubuntu men kände att det var för avancerat för mig. Blev Server 2008 R2 istället. Har installerat Apache, PHP, MySQL, phpMyAdmin & filezilla.

Har fått allt fungera lokalt på nätet, öppnar jag portar i brandväggen så kommer det nog fungera externt.

- Jag undrar hur jag konfar så jag får domänet att fungera.
- Sedan om det finns några bra guider / läsning om saker jag bör konfigurera om från standard inställningar.
- När jag kör MySQL kan jag använda root kontot eller bör jag skapa ett nytt.
- Virusskydd, vad borde jag ha på servern?

Och andra tips är välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannes.axelsson:

Skrivet: 2012-02-06 22:39      Ämne:
Nu har serven kommit, jag försökte lite med Ubuntu men kände att det var för avancerat för mig. Blev Server 2008 R2 istället. Har installerat Apache, PHP, MySQL, phpMyAdmin & filezilla.

Har fått allt fungera lokalt på nätet, öppnar jag portar i brandväggen så kommer det nog fungera externt.

- Jag undrar hur jag konfar så jag får domänet att fungera.
- Sedan om det finns några bra guider / läsning om saker jag bör konfigurera om från standard inställningar.
- När jag kör MySQL kan jag använda root kontot eller bör jag skapa ett nytt.
- Virusskydd, vad borde jag ha på servern?

Och andra tips är välkomna!

- Jag undrar hur jag konfar så jag får domänet att fungera.
Beror på om du har statiskt IP eller inte.

- Sedan om det finns några bra guider / läsning om saker jag bör konfigurera om från standard inställningar.
Standardinställningar för vad?

- När jag kör MySQL kan jag använda root kontot eller bör jag skapa ett nytt.
Använd ett ordentligt lösenord så BORDE det inte bli problem. Fast tumreglen är att du ska undvika att köra på rootkontot om det inte krävs.

- Virusskydd, vad borde jag ha på servern?
Passar denna vidare. Skulle aldrig köra Windows på en server.

Permalänk

--- Jag undrar hur jag konfar så jag får domänet att fungera.
-Beror på om du har statiskt IP eller inte.
Statisk, jag förstår att jag ska ändra DNS på domänet till min IP. Men sedan vad ställer jag in på servern.

--- Sedan om det finns några bra guider / läsning om saker jag bör konfigurera om från standard inställningar.
-Standardinställningar för vad?
MySQL, Apache, PHP 5, phpMyAdmin, Server 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannes.axelsson:

--- Jag undrar hur jag konfar så jag får domänet att fungera.
-Beror på om du har statiskt IP eller inte.
Statisk, jag förstår att jag ska ändra DNS på domänet till min IP. Men sedan vad ställer jag in på servern.

--- Sedan om det finns några bra guider / läsning om saker jag bör konfigurera om från standard inställningar.
-Standardinställningar för vad?
MySQL, Apache, PHP 5, phpMyAdmin, Server 2008

Du behöver bara peka domänen mot IP't. Möjligen att du behöver öppna portar eller något sånt, det kan jag inte svara på.

Konfigurationsfilerna, antar att dem kör det även på Windows. Annars finns det nog något snitsigt i "Manage your server" eller vad det heter. Men standardinställningarna är oftast bra nog att köra ifrån.