Permalänk
Medlem

enkel överklockning av 965Be

Hej
tänkte försöka mig på en lättare överklockning..men många guider är för invecklade..Har ingen aning om alla termer som nämns.
Men vad jag lyckats att snappa upp är.. Att det räcker att höja multiplier från 17 till tex 18 har jag förstått det rätt?
Och isåfall var gör jag det enklast? Kikade på Amd overdrive..man skulle köra nån Tunes först..får man efter det möjligheten att ändra den?

Tacksam för svar
Rippero

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk

Med en 9*5BE CPU är det bara att höja multipliern lite ja. När man kommer upp för högt så behöver man höja spänningen, men du borde kunna komma upp i 3.8 eller 4 med lite tur utan att göra det.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem

Jadå, det fungerar rätt bra. Dock fick jag blåskärmar när jag hade runt 3.9-4.0,
Så sätt dig på 3.6-3.8 så kommer du klara dig bra:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

då skulle 18 i multiplier ge 3.6? klockar den ner sig som vanligt sedan när den jobbar lättare?
Och detta kan jag då göra i Amd overdrive? kommer jag märka nån prestanda vinst genom att höjja från 3,4 till 3.6?
Kan tilläga att jag har en hyper 212+ och den kyler väldigt fint när jag kör occt

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

då skulle 18 i multiplier ge 3.6? klockar den ner sig som vanligt sedan när den jobbar lättare?
Och detta kan jag då göra i Amd overdrive? kommer jag märka nån prestanda vinst genom att höjja från 3,4 till 3.6?
Kan tilläga att jag har en hyper 212+ och den kyler väldigt fint när jag kör occt

Så länge du inte går in i BIOS och stänger av Cool'n'Quiet så kommer den fortfarande att klocka ner sig när det är låg belastning, ja.

Ska väl fungera med både AMD Overdrive eller bara gå in i BIOS och sätta CPU Frequency till Manual och öka multipliern.

Det blir ju alltid en liten prestandavinst, om du sen märker av den eller inte beror på vad du kör. I de flesta spel kommer du inte märka någon skillnad, men de lite mer CPU-tunga som WoW, StarCraft 2, Skyrim, Civ 5 osv gillar all extra CPU-kraft de får.

Oftast innebär det ingen större ökning av max-FPS, men man slipper de lägsta dipparna i minimum-FPSen, vilket gör att det flyter på lite bättre.

Upp till 3,8 skulle jag tro att du klarar med bara multipelökning utan att höja spänning och grejer, särskilt med en 212+, men testa lite så får du se.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Testade med Amd Overdrive.. körde nån sorts testrunda och cpun blev varmare för varje belastningsomgång. sista omgången var den uppe i 65c sen hängde sig windows och allt blev svart..men cpu fläktet fortsatte att varva högt verkade precis som att overdive fortfarande belastade..så jag bröt strömmen på datorn.
Efter omstart så var cpu overdrive funktionen borta ur ur Amd CC..Tydligen så hade jag inte senaste vers. av catalyst längre.. så den installerade jag igen.. trots att jag tog hem den häromdagen
Belastar Overdrive med mera volt också?

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Testade med Amd Overdrive.. körde nån sorts testrunda och cpun blev varmare för varje belastningsomgång. sista omgången var den uppe i 65c sen hängde sig windows och allt blev svart..men cpu fläktet fortsatte att varva högt verkade precis som att overdive fortfarande belastade..så jag bröt strömmen på datorn.
Efter omstart så var cpu overdrive funktionen borta ur ur Amd CC..Tydligen så hade jag inte senaste vers. av catalyst längre.. så den installerade jag igen.. trots att jag tog hem den häromdagen
Belastar Overdrive med mera volt också?

Enklast är nog att göra det i BIOS, ställa in multipeln där och sen sätta spänningen till ett fast värde på kanske 1,38-1,42V och se om det fungerar.
Kan variera lite från det fasta värdet också, man kan dock strama åt det genom att ändra på något som heter LLC, Load Line Calibration, men det kan man alltid kolla på senare isf.

Kör du HWMonitor så syns det förresten både min och max spänning bredvid det nuvarande värdet medan du testar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hej jag har också försökt att få upp min 965BE, men att bara höja multiplier så vägrar windows att starta, fick först igång den stabilt i 200x18 1,3875V försökte sen öka till till 18,5 men blev då tvungen att höja till 1,4375V & har än så länge kört intelburn test standard & det klara den. Förutom att den nu går upp till 49C i 200x18 1,3875V stanna den på 43C. Men det har väl förmodligen att göra med höjningen av spänningen.
Är där någon annan som behöver gå så högt med spänningen?
Mitt mål va att försöka få upp den till 200x19 så att jag får 3,8GHz, Men som nybörjare på att klocka ska man kanske inte leka för mycket med spänningen.
Mina komponenter är: AMD Phenom II X4 965 BE 3,4GHz, kylare: Corsair H100, ASRock 970 Extreme4, Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3, XFX Radeon HD6950 2048MB Dual Fan, Fractal Design Tesla 550W 80+

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Testade med Amd Overdrive.. körde nån sorts testrunda och cpun blev varmare för varje belastningsomgång. sista omgången var den uppe i 65c sen hängde sig windows och allt blev svart..men cpu fläktet fortsatte att varva högt verkade precis som att overdive fortfarande belastade..så jag bröt strömmen på datorn.
Efter omstart så var cpu overdrive funktionen borta ur ur Amd CC..Tydligen så hade jag inte senaste vers. av catalyst längre.. så den installerade jag igen.. trots att jag tog hem den häromdagen
Belastar Overdrive med mera volt också?

Tänk på att rekommenderad max temp för en Phenom II processor är 62 grader så närmar du dig 60 så ska du börja ta det lugnt, tvivlar på att den hoppade från <60 till 65 och sen hängde sig, den måste ju ha nått dit gradvis.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.