Permalänk
Medlem

140-Fläkt

Hej!, vilken är den bästa 140mm fläkten på marknaden?.. :')
http://coolingstuff.se/p/548/cougar-vortex-v14h ?:D

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man vill ha ju! Går ju inte att säga att **** är bäst! för den kanske är dålig för ngn annan! Börja med att förklara vad du vill ha för fläkt! tyst? tyst men med ganska högt lutfflöde? eller ren "prestandafläkt"? mm. ska den va på en radiator? chassit?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar personligen Xigmatek XLF då de är snygga, prisvärda och tysta i förhållande till hur mycket luft de flyttar:
http://www.xigmatek.com/product.php?productid=81&type=overvie...

Däremot inte sagt att de är ljudlösa på full fräs, man måste dra ner spänningen något vilket är standard på i princip alla fläktar. Vilken som är den bästa fläkten är däremot helt subjektivt och inget jag kan svara på.

Permalänk
Medlem

Den ska vara på chassit, längst bak. (Blåsa inåt)

Permalänk
Medlem

vill du ha max blås eller så låg ljudnivå som möjligt? det beror ju som sagt på vad man vill ha

alpenföhns 140mm ska vara bra av de tester jag läst. den är blå dock om det stör dig, och jag vet inte om den går att få tag i här i sverige. noctuas 140mm är bra men har också udda färg, plus monteringshål för både 120mm och 140mm. scythe slipstream 140mm är bra och billig, men har bara monteringshål för 120mm.

för chassiblås är ju air penetrator bra, låter en del dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Om du söker en chassifläkt för insug så är Silverstone AP en av dem bästa.
http://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap14...

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem

jag motar gärna tips på bästa prestanda fläkten på 140mm för användning till inblås på chassi
ljudnivå spelar noll roll

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

vill du ha max blås eller så låg ljudnivå som möjligt? det beror ju som sagt på vad man vill ha

alpenföhns 140mm ska vara bra av de tester jag läst. den är blå dock om det stör dig, och jag vet inte om den går att få tag i här i sverige. noctuas 140mm är bra men har också udda färg, plus monteringshål för både 120mm och 140mm. scythe slipstream 140mm är bra och billig, men har bara monteringshål för 120mm.

för chassiblås är ju air penetrator bra, låter en del dock

Noctuas 140mm är i min mening den sämsta fläkten som Noctua har kommit med, den kräver mycket kräm för att gå igång och är omöjlig att få riktigt tyst på med varvtalsreglering. Tänk att jag samlat på mig 8 st 140mm Noctua och är så otroligt missnöjd ändå. Scythe Slipstream gör väldigt bra 120mm, men deras 140mm var en stor besvikelse då den har samma problem som Noctua i min tidigare mening.

AP-fläktar har jag inte testat. Det var tänkt att jag skulle inhandla en större sådan till min HTPC, men så såg jag en 170mm Xigmatek och blev tvungen att köpa den istället.

Kan även tipsa om Arctic Cooling som har tysta fläktar med en väldigt låg prislapp.

Jag har hur som helst ganska dålig koll på vilken fläkt som blåser bäst på marknaden och är väldigt ointresserad av det. Mina öron klarar inte av högvarviga fläktar alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Noctuas 140mm är i min mening den sämsta fläkten som Noctua har kommit med, den kräver mycket kräm för att gå igång och är omöjlig att få riktigt tyst på med varvtalsreglering. Tänk att jag samlat på mig 8 st 140mm Noctua och är så otroligt missnöjd ändå. Scythe Slipstream gör väldigt bra 120mm, men deras 140mm var en stor besvikelse då den har samma problem som Noctua i min tidigare mening.

AP-fläktar har jag inte testat. Det var tänkt att jag skulle inhandla en större sådan till min HTPC, men så såg jag en 170mm Xigmatek och blev tvungen att köpa den istället.

Kan även tipsa om Arctic Cooling som har tysta fläktar med en väldigt låg prislapp.

Jag har hur som helst ganska dålig koll på vilken fläkt som blåser bäst på marknaden och är väldigt ointresserad av det. Mina öron klarar inte av högvarviga fläktar alls.

jag har inte hört dessa själv, men enligt silentpcreview är de bland de bättre 140mm, problemet är att utbudet inte är så stort som med 120mm. arctic cooling visste jag inte att de hade 140mm? jag har deras 120mm och är väldigt nöjd

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

jag motar gärna tips på bästa prestanda fläkten på 140mm för användning till inblås på chassi
ljudnivå spelar noll roll

då skulle jag nog säga att air penetrator är för dig riktigt bra luftflöde, men låter för mycket för mig, och har ganska dåligt statiskt tryck så de funkar inte så bra på kylare, de är konstruerade för att vara chassifläktar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag gillar personligen Xigmatek XLF då de är snygga, prisvärda och tysta i förhållande till hur mycket luft de flyttar:
http://www.xigmatek.com/product.php?productid=81&type=overvie...

Däremot inte sagt att de är ljudlösa på full fräs, man måste dra ner spänningen något vilket är standard på i princip alla fläktar. Vilken som är den bästa fläkten är däremot helt subjektivt och inget jag kan svara på.

Köpte mig två stycken vita faktiskt, och jag är nöjd:)
Men som du sa, dom låter en del på "full fräs", men rätt skön och behagligt ljud när man drar ner spänningen lite.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av E-Trojan:

Hej!, vilken är den bästa 140mm fläkten på marknaden?.. :')
http://coolingstuff.se/p/548/cougar-vortex-v14h ?:D

Cougar Vortex som du länkade är en av de bästa fläktarna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2236596
Fractal Design R3 Titanium, ASUS Crosshair Formula IV, AMD Phenom II x4 970 @ 3.5Ghz + H60, Corsair Dominator @ 1600mhz (OC), 2x Radeon HD6970 stock, 2x Silverstone AP 120mm front, 1x Silverstone AP 140mm bottom, 2x P&P Scythe GT 1850rpm @ h60, 1x scythe GT 1850rpm top exhaust, 2x (P&P config) Fractal Design 120mm side exhaust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JanneJa:

Om du söker en chassifläkt för insug så är Silverstone AP en av dem bästa.
http://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap14...

Nej, inte riktigt, i så fall sak den placeras mot grafikkorten (Sidopanel).

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Nej, inte riktigt, i så fall sak den placeras mot grafikkorten (Sidopanel).

varför? funkar ju bra i fronten också med sin fokuserade luftstråle

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Någon 140mm fläkt som kan motsvara gentle typhoon 120mm? Behöver en någorlundra tyst fläkt med bra luft flöde till fronten av mitt fractal design arc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Någon 140mm fläkt som kan motsvara gentle typhoon 120mm? Behöver en någorlundra tyst fläkt med bra luft flöde till fronten av mitt fractal design arc.

Skickades från m.sweclockers.com

går det inte att sätta en 120-fläkt i fronten då? tror inte det finns någon liknande gt i 140mm nämligen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

vill du ha max blås eller så låg ljudnivå som möjligt? det beror ju som sagt på vad man vill ha

alpenföhns 140mm ska vara bra av de tester jag läst. den är blå dock om det stör dig, och jag vet inte om den går att få tag i här i sverige. noctuas 140mm är bra men har också udda färg, plus monteringshål för både 120mm och 140mm. scythe slipstream 140mm är bra och billig, men har bara monteringshål för 120mm.

för chassiblås är ju air penetrator bra, låter en del dock

Webhallen har Alpenföhn...

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Webhallen har Alpenföhn...

trevligt alpenföhn ska ju vara pwm-styrda också, vilket allt för få är idag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av QwQ:

jag motar gärna tips på bästa prestanda fläkten på 140mm för användning till inblås på chassi
ljudnivå spelar noll roll

http://www.sidewindercomputers.com/de12tfexhisp.html blåser 220CFM på 4600rpm

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

men du är i helt fel tråd, den där är ju bara 120mm, kom tillbaks när du hittar en 140mm

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Starric;11909418"]trevligt alpenföhn ska ju vara pwm-styrda också, vilket allt för få är idag[/QUOTE
Yes det är riktigt..
Köpte en häromveckan..är en rejäl sak, med gummi ram istället för hårdplast.
Tycker den e tyst å fin..men mitt mobo vill bara varva den i 600rpm

Hmm vad hände där..

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Skrivet av Sannapulsen:

Manlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

går det inte att sätta en 120-fläkt i fronten då? tror inte det finns någon liknande gt i 140mm nämligen

Naj det gör ju inte det:-(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

trevligt alpenföhn ska ju vara pwm-styrda också, vilket allt för få är idag

Hur ger man Alpenföhn fläkten ström om man inte kopplar den till 4pins på mobo? den andra kontakten på kabeln?????

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Hur ger man Alpenföhn fläkten ström om man inte kopplar den till 4pins på mobo? den andra kontakten på kabeln?????

jupp, går att koppla till 3-pin också med adapterkabeln. eller direkt från nätagget med molex

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

så jag måste ha nån adapterkabel till alpenföhns andra kontakt...dom flesta andra fläktar jag stött på,har ju en 3/4 pins och en molex..
men inte denna

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

så jag måste ha nån adapterkabel till alpenföhns andra kontakt...dom flesta andra fläktar jag stött på,har ju en 3/4 pins och en molex..
men inte denna

det ska väl följa med i paketet? iaf enligt vortez http://www.vortez.net/articles_pages/alpenfohn_fohn_140_wing_...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hmm..jo..........där låg det visst tack

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans