AMD släpper grafikdemot Leo för Radeon HD 7900-serien

Permalänk
Medlem

Artistiskt väldigt trevligt demo, bra musik och skön känsla, men så mycket grafikdemo tycker jag det inte var, blev aldrig något "wow!" pga grafiken som i andra demos.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat igen så tycker jag nästan att ATIs gamla Toy Shop-demo för X1800-korten ser bättre ut. Alltid gillat den demon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

för alla oss som funderar, det är bara en demofilm...

men hur krävande är detta på ett ungefär? det flöt på bra med mitt 6850, visseligen i 1280*1024 men ändå. eller är det bara till för att visa vad man kan göra med tekniken? borde gå att göra ännu mer tycker man om det är så lättdrivet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zyriak:

Artistiskt väldigt trevligt demo, bra musik och skön känsla, men så mycket grafikdemo tycker jag det inte var, blev aldrig något "wow!" pga grafiken som i andra demos.

Demot är faktiskt sjukt häftigt men man måste titta lite djupare för att se vad som är så häftigt med det. Anandtch går igenom det i den här artikeln:
http://www.anandtech.com/show/5458/the-radeon-hd-7970-reprise...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så nästa pixarfilm renderas i realtid på bion?

Skrivet av Zotamedu:

Demot är faktiskt sjukt häftigt men man måste titta lite djupare för att se vad som är så häftigt med det. Anandtch går igenom det i den här artikeln:
http://www.anandtech.com/show/5458/the-radeon-hd-7970-reprise...

Förr i tiden kunde man själv se förbättringarna. Nu för tiden måste man läsa en manual för att ens förstå förbättringarna.

Permalänk

som nämts tidigare i tråden så är det directcompute som används så det finns inga mjukvaruhinder för att få det att rulla på vilket dx11(10?) kort som hels under dx11(10?) kompatibelt os..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Är det inte samma son den dem körde på 4k skärmen på ces las Vegas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Demot använder i och för sig inga låsta API (som t.ex. Nvidia PhysX är), men kan mycket väl tänka mig att det är hårt optimerat för AMD och deras drivers. Kul med DirectCompute-användning och Bullet Physics.

Offtopic; Personligen tycker jag det är dags för Nvidia att öppna PhysX för AMD. Nästa generation konsoler kommer att ha GPGPU-funktionalitet (hur kraftfull vet jag inte, men den kommer finnas där). Då vore det dumt att ha ett låst API, i största synnerhet om Nvidia inte får med någon GPU i nästa generation konsoler.

Det var lite så jag tänkte men quotet under verkar inte förstå det utan ska vara uppkäftig istället

Skrivet av Hardware guy:

Senast jag kollade så var DX11 och DirectCompute inte är något AMD-specifikt, just sayin'...

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Så nästa pixarfilm renderas i realtid på bion?

Förr i tiden kunde man själv se förbättringarna. Nu för tiden måste man läsa en manual för att ens förstå förbättringarna.

Haha huvudet på spiken.

Visst ser det snyggt ut, men jag blev ju inte blåst av stolen.
Detta var ju inte i 3dmark klass, tyvärr. Jag blev enormt imponerad av deras senaste undervattens scen.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Finns några tangentkombinationer
Pause the demo: P
Toggle Wireframe: CTRL + W
Toggle Wireframe: SHIFT + CTRL + W
Toggle Main Menu: ESCAPE
Demo Mode1: 1
Display help: H
Print help to log file: CTRL + H
Toggle Wireframe: ALT + W

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Förr i tiden kunde man själv se förbättringarna. Nu för tiden måste man läsa en manual för att ens förstå förbättringarna.

När det gäller tekniska förbättringar är det väldigt svårt att se på två totalt olika demos eller spel. För att det ska fungera så måste ett senare demo visa hur deras förbättring fungerar och sen byta tillbaks till gamla tekniken. Detta demo är ju inte till för att visa photo-kvalite ala Crysis utan rendreringstekniska förbättringar. Dessutom är inte AMD ett företag som kan lägga hur mycket pengar som helt på ett demo, om man nu ska jämföra budgetar från spelproduktioner.

Permalänk
Medlem

Är detta i realtid som allt renderas, eller är det snarare ett filmklipp?

Permalänk
Medlem

Såg lite småmysig ut sådär.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Är detta i realtid som allt renderas, eller är det snarare ett filmklipp?

Realtid.

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk

blir deprimerad när jag ser sånt här .. hur snygga spel kunde varit om inte konsollerna bromsat utvecklingen år 2004

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

blir deprimerad när jag ser sånt här .. hur snygga spel kunde varit om inte konsollerna bromsat utvecklingen år 2004

Hur har konsolerna bromsat?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Hur har konsolerna bromsat?

Eftersom det inte finns så mycket pengar i datorspelsmarknaden vill många utvecklare släppa spel till många plattformar. På konsolmarknaden finns det nämligen fortfarande massa pengar att tjäna. Problemet är då att eftersom konsolerna ligger så mycket efter hårdvarumässigt så begränsas många spel av det då det är för dyrt att specialutveckla grafiken för PC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Så nästa pixarfilm renderas i realtid på bion?

Förr i tiden kunde man själv se förbättringarna. Nu för tiden måste man läsa en manual för att ens förstå förbättringarna.

Hur förslår du att man visar upp ett nytt arbetssätt för renderingen som möjliggör en kraftigt förbättrad implementering av avancerade antialiasfilter? Hela nyheten är ju full av teknisk mumbojumo som konsumenten inte förstår.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Eftersom det inte finns så mycket pengar i datorspelsmarknaden vill många utvecklare släppa spel till många plattformar. På konsolmarknaden finns det nämligen fortfarande massa pengar att tjäna. Problemet är då att eftersom konsolerna ligger så mycket efter hårdvarumässigt så begränsas många spel av det då det är för dyrt att specialutveckla grafiken för PC.

Precis, det är konsumenternas fel eftersom dom inte köper speldatorer. Utvecklarna utvecklar självklart till dem som betalar.

Skrivet av Zotamedu:

Hur förslår du att man visar upp ett nytt arbetssätt för renderingen som möjliggör en kraftigt förbättrad implementering av avancerade antialiasfilter? Hela nyheten är ju full av teknisk mumbojumo som konsumenten inte förstår.

Vad är syftet att visa upp det hela då?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Precis, det är konsumenternas fel eftersom dom inte köper speldatorer. Utvecklarna utvecklar självklart till dem som betalar.

Vad är syftet att visa upp det hela då?

Konsumenternas fel som inte köper spel möjligtvis.

Syftet är att visa att det fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Konsumenternas fel som inte köper spel möjligtvis.

Syftet är att visa att det fungerar.

Jo AMD har räknat rätt den här gången.. Nä okej det va inte kul längre

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Konsumenternas fel som inte köper spel möjligtvis.

Ja.

Skrivet av Zotamedu:

Syftet är att visa att det fungerar.

Utvecklarna skulle alltså inte tro på att det fungerar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooD:

Ja.

Utvecklarna skulle alltså inte tro på att det fungerar?

Spelar du bara dum eller? Klart de vill visa upp vad tekniken kan klara av. Sen att gemene konsument inte förstår vad de ser är ju en annan sak. Lite som med en del ray tracing demon man sett. Intel har ju använt Wolfenstein flitigt så grafiken ser ofta ut som skit med dagens mått mätt men de har ändå kunnat visa en del sjukt häftiga effekter som bara är häftiga om man förstår tekniken bakom.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Sötast

http://dl.dropbox.com/u/23896733/Screenshots/kek.png

Hittar ni en detalj som är högupplöst så hojta till

Frågan är....

La AMD ner mest tid på själva demot, eller att lyckas få det att vara totalsvart på nVidiakort?

Permalänk
Skrivet av MooD:

Så nästa pixarfilm renderas i realtid på bion?

Förr i tiden kunde man själv se förbättringarna. Nu för tiden måste man läsa en manual för att ens förstå förbättringarna.

Det kan bero på att grafiken var skitful förr i tiden och nu har den blivit så pass bra att det blir svårare att se det som faktiskt blir snyggare.
Ju närmare vi kommer till foto-realism ju långsammare kommer de visuella framstegen att ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

blir deprimerad när jag ser sånt här .. hur snygga spel kunde varit om inte konsollerna bromsat utvecklingen år 2004

Xbox 360 var först ut denna generation, och det var 2005 den kom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det kan bero på att grafiken var skitful förr i tiden och nu har den blivit så pass bra att det blir svårare att se det som faktiskt blir snyggare.
Ju närmare vi kommer till foto-realism ju långsammare kommer de visuella framstegen att ske.

Blir mer ointressant ju mindre det syns. Inte vill jag sitta med en manual om varför mitt nya spel är snyggt...

Permalänk
Skrivet av MooD:

Blir mer ointressant ju mindre det syns. Inte vill jag sitta med en manual om varför mitt nya spel är snyggt...

Strunta i den jäkla manualen, om ett spel ser snyggt ut då ser det snyggt ut. Du behöver ingen manual

Permalänk
Avstängd

haha snacka om modern medeltid när det första prinsessan sägewr OMG

LOL

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |