Permalänk

u2412m vs u2410 (vs 27")

Jag är sen några veckor tillbaka en nöjd ägare av en DELL u2412m.
Den sitter dock monterad sida vid sida med min gamla 24"-TN, och den måste bort! Att få till en bra färgmatchning är bara att glömma, och när man inte längre sitter rakt framför skärmen, blir dom dåliga betraktningsvinklarna väldigt tydliga.

Min ursprungliga plan var att utöka sortimentet med en u2410, men då jag inte direkt ser några brister i u2412m, så börjar jag överväga om det inte vore bättre att skaffa ytterligare än sådan.
Folk som använd båda verkar relativt överens om att 2410 är det solklara valet, mest för färgåtergivningens skull. Jag redigerar dock enbart bildmaterial på hobbynivå. Har inga planer i dagsläget på att skicka saker i tryck, så det jag gör skapas "för webben", så jag vet inte om den utökade färgskalan skulle göra mer skada än nytta.
Sen känns det som att två likadana skärmar skulle ge bättre möjligheter till att få ett enhetligt utseende, speciellt då som 2410 är CFL och 2412 LED.

Sen finns det en del av mig som direkt börjar fundera på att gå upp till 27" (2560x1440) istället. Nog för att jag kommer få mer nytta av arbetsytan när jag får mer rutin på dubbla skärmar, men 24" är väldigt trångt på höjden, det är svårt att komma ifrån.
Dock så sitter jag i dagsläget med två skärmar på jobbet med olika upplösning, och det känns ganska osmidigt. Där är det dock XP som gäller, och hemma kör jag WIN7. Är sjuan smidigare på att hantera olika storlekar?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Kan inget om skärmarna men kan svara på din sista fråga: Win 7 hanterar skärmar med olika upplösning perfekt. Jag har en 24" med 1920x1200 å en 19" med 1280x1024 och det går bara fint.

Man kan tom ställa in höjdförhållandet dem emellan. Ligger överkanten jäms med varandra som jag tycker känns bäst så blir det ju en kant nertill där muspekaren "stoppas" om man ska få från skärmen med större upplösning till den mindre om du förstår vad jag menar. På det sättet märker man det ju aldrig. Iaf inte jag.

Lycka till med skärmvalen!! Följer nog tråden då jag är sugen byta ut mina

Permalänk

Ungefär så fungerar det även i XP. problemet är att vissa program kör hela arbetsytan inom en fast "ram", tex officepaketet. Vill jag köra excel över båda skärmarna så är ramens höjd begränsad till den minsta skärmens höjd.
jag vet iofs inte om det beror på dålig programdesign, eller om är något som fungerar bättre under 7an...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Kan tyvärr inte jämföra. Har kört sjuan sedan innan jag köpte skärm nummer två.

Handlat än?

Permalänk
Medlem

Köp en 30 (2560x1600). Tips: om du tycker dem är för dyra så har Hazro precis släppt en splitter ny 30 (matt) för ca 7000 svenska kronor.

Länk: http://www.overclockers.co.uk/showproduct.php?prodid=MO-017-H...

Permalänk

Inte hunnit handla än. Datorhörnan som ska ta den gamla skärmen har inte hunnit bli färdigbyggd än, eller tja, vi har inte ens börjat med den

Hm, blir inte den totala arbetsytan lite väl stor för att få översikt om man går upp till 30"?
Det är nästan så att jag inte ser från kant till kant på mina 24"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Inte hunnit handla än. Datorhörnan som ska ta den gamla skärmen har inte hunnit bli färdigbyggd än, eller tja, vi har inte ens börjat med den

Hm, blir inte den totala arbetsytan lite väl stor för att få översikt om man går upp till 30"?
Det är nästan så att jag inte ser från kant till kant på mina 24"

Svar nej. 30 är helt underbart till allt. Ja gick från 24 till 30 själv.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Svar nej. 30 är helt underbart till allt. Ja gick från 24 till 30 själv.

fast, du kör väl enbart en skärm?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

fast, du kör väl enbart en skärm?

Ja jag använder min Dell U3011 som huvudskärm. Har även en hp 27 (2560x1440) som ja använder till you tube , tv och lite film. Men 30: tummaren använder jag endast till Spel och arbete.

Permalänk

jag kör 30" i mitten och 20.1" på sidorna. funkar asbra

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900