Rykte: Skärmbilder från Apple Ipad 3 avslöjar fyrkärnig processor och LTE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onaka_the_kaka:

Inga direkt långsökta gissningar iofs ... känns nästan som apple släppt detta medvetet bara för att få lite PR ...

Självklart. Nästan varenda "läcka" kan spåras tillbaka till tillverkaren själv. Och det funkar ungefär som tidningarna skriver "DUNDERNYHET!... nu får tidningen en ny look.." Det lockar helt enkelt läsare och ger gratis PR.

Skrivet av Machine leg:

Va inte så sur, du är bara grön av avund!

Äpplet faller inte långt ifrån trädet... Duuuuuh!

§1
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag har lite svårt att se hur man skulle få användning för 4 kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag skulle tippa på att de kommer ligga kvar på ARMv6 instruktionsset och om man tittar på screenshotet så ser det ju ut som att det är en Samsung med just ARMv6 instruktionsset.

Edit: Vad jag menar är att tidigare I* produkter har använt processorer med det instruktionssetet.

Jag tror du blandar ihop det jag sa med arkitekturen Cortex-modellerna har v7-arkitekturen, och Apples A6 kommer garanterat fortsätta med den arkitekturen, men med en fyrkärning i stället för två. Alltså en Cortex-A9. Det skulle även kunna röra sig om Cortex-A15, men jag tror inte att Apple kommer vara först ut med den modellen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Saken är att nästan alla företag kör med samma skit, just att apple får ta mycket av kretiken bygger på att dom är så pass stora och välkända. Ingen bryr sig nämnvärt om tex asus lämnar in en långsökt stämning men när apple gör det blir det ett jäkla liv. Man kan troligen inte ha särskilt många prylar i hemmet om man bara köper av trädkramare och ideela företag då det inte finns några.

Det blir precis lika mycket liv när Samsung stämmer Apple som när Apple stämmer Samsung.
Ge gärna något exempel på någon annat företag som har stämt på samma grunder och villkor som Apple stämmer Samsung.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Jag tror du blandar ihop det jag sa med arkitekturen Cortex-modellerna har v7-arkitekturen, och Apples A6 kommer garanterat fortsätta med den arkitekturen, men med en fyrkärning i stället för två. Alltså en Cortex-A9. Det skulle även kunna röra sig om Cortex-A15, men jag tror inte att Apple kommer vara först ut med den modellen.

Arkitektur eller instruktionsset ju bara två sätt att trycka samma sak, som assembler programmerare till flera olika ARM CPUs så blir det lätt att man använder instruktionsset. Så väl ARM9 som ARM Cortex-A9 finns för övrigt med fyra kärnor.

Men vad du säger är alltså att Apple A5 är en ARM v7? Är inte direkt insatt i deras versioner av ARM CPUs och det nummer som visas på screenshottet ser inte ut att komma ifrån cortex familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Arkitektur eller instruktionsset ju bara två sätt att trycka samma sak, som assembler programmerare till flera olika ARM CPUs så blir det lätt att man använder instruktionsset. Så väl ARM9 som ARM Cortex-A9 finns för övrigt med fyra kärnor.

Men vad du säger är alltså att Apple A5 är en ARM v7? Är inte direkt insatt i deras versioner av ARM CPUs och det nummer som visas på screenshottet ser inte ut att komma ifrån cortex familjen.

Wikipedia säger följande:

Citat:

The A5 contains a rendition of a chip based upon the dual-core ARM Cortex-A9 MPCore CPU[4] with NEON SIMD accelerator and a dual core PowerVR SGX543MP2 GPU.

The ARM Cortex-A9 MPCore is a 32-bit multicore processor providing up to 4 cache-coherent Cortex-A9 cores, each implementing the ARM v7 instruction set architecture

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Arkitektur eller instruktionsset ju bara två sätt att trycka samma sak, som assembler programmerare till flera olika ARM CPUs så blir det lätt att man använder instruktionsset. Så väl ARM9 som ARM Cortex-A9 finns för övrigt med fyra kärnor.

Men vad du säger är alltså att Apple A5 är en ARM v7? Är inte direkt insatt i deras versioner av ARM CPUs och det nummer som visas på screenshottet ser inte ut att komma ifrån cortex familjen.

A5 är är en v7, det är jag rätt så säker på. Men vad A6 kommer vara har jag ingen blekaste aning om, där gissar jag mest bara Om det inte ser ut att vara Cortex på screenshot, kan det då kanske röra sig om v8? Har för mig att v8 ska vara den första 64bit arkitekturen från ARM, så det skulle ju inte vara fy skam om det vore så Dock känns det som att chanserna till det är rätt så små

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Hmm... Knappast troligt. Skulle de köra med v8 så kommer det bli det nya A64 instruktionsetet vilket kommer att bli en hel ny standard för ARM CPUs. Fördelen med A64 är att den ska vara/kommer att bli en mer standardiserat instruktionsset med det är ju inte alls bakåt kompatibelt.

Skulle kanske köra via Thumb lite beroende på hur pass mycket assembler som ligger i deras kod. Är det för mycket assembler så kommer det bli jobbigt för dem att underhålla flera kodbaser. Är allt gjort i C, vilket jag starkt betvivlar, såär det ju dock inget problem. Bara uppdatera compilern och kompilera om.

Permalänk
Medlem

Något annat än en quadcore Cortex-A9 i iPad3 känns inte speciellt troligt tycker jag, såvida inte ett releasedatum i mars visar sig helt felaktigt. Tror det är förtidigt för en Cortex-A15 med den tidsramen, blir nog inte förrän A7:an.

Jag tror precis som Gender Bender att det blir en SoC väldigt lik den i Sonys PS Vita. CPUn bryr jag mig i ärlighetens namn inte så mycket om men hoppas verkligen att det blir en SGX543MP4. Spelar med min iPad 2 på TVn (via AppleTV) och spel som Real Racing 2 HD ser helt fantastiskt ut på TV för att komma från en liten tablet redan nu. Snart kan jag säga adjö till PS3:an helt

Permalänk
Skrivet av Maguro:

De flesta företagen går helt klart för långt med stämningar hit och dit dock. Det är lite patetiskt så länge det inte är en uppenbar kopiering eller liknande.

De flesta glömmer att amerikanska patentlagar säger att du måste försvara ditt patent annars förverkas det. Det är anledningen till varför de driver på så hårt.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

De största anledningarna är väl att man är fruktansvärt inlåst i apples produkter. köp en låt genom Itunes och du måste i stort sätt spela låten genom itunes eller ipod osv.

Man blir inlåst av att köpa DRM-fri musik som kan spelas upp av det mesta?
Datorerna är inlåsta som kan trippelboota OSX/Win/linux (eller vad mer man nu skulle vilja?)

Håller till viss del med om iphone/ipad dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Itunes har väl ändå inte helt DRM-fri musik? De bytte formatet men det är fortfarande någerlunda låsta.
Kan en mac trippelboota osx/win/linux?

Såvitt jag vet är all musik där DRM-fri, men jag kan ha fel.
Jag kunde t o m uppgradera mina gamla låtar så DRM försvann, men fick visserligen betala någon krona per låt.
Japp, det är inga problem alls att trippelboota och Apple erbjuder ju både verktyg för att installera windows och drivrutiner.
Kör OS X 10.7 / Win 7 pro / Ubuntu 11.10 på min macbook.

Så utanför ipad/iphone har jag svårt att se någon inlåsning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Att ni inte kan lära er?! Mata inte trollen, anmäl dem!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.