Corsair släpper "sleevade" kablar till modulära nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Garantin går inte ut om du sleevar ett av Corsairs modulära nätagg.

Det verkar ytterst osäkert (från deras representant på forumet): http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1075898-pinout-d...

Skrivet av Uvania:

sorry for borrowing the thread but its a similar question

im thinking about buying a AX 850w and sleeving it.. if i do so will i lose my warranty?

Skrivet av Blackbeard:

We're pretty flexible and open about RMAs, but I think it would be difficult to honour a warranty if the product has been modified.

---------------------

Skrivet av CoZalon:

Jadu, PCIx16, t.ex. kabel som kabel? När vi byggde dator senast tog vi från ett överblivet Corsair-agg och körde in i ett OCZ, funkade så fint så. Nu vet jag inte om dom nya har någon form av speciallösning men det vore ju korkat. Självklart skulle dom inte skriva att deras kablar passade till alla agg ^^ Dom har ju bara rabblat upp alla sina egna modulära.

Rena lotteriet. Det finns andra exempel där hårddiskar eller annat brunnit upp eftersom kablarna är kopplade olika. Jag avråder starkt från att byta modulära kablar mellan olika tillverkare utan att kontrollera kabeldiagram innan.

Ett exempel jag minns tydligt är ett fall med 4 döda hårddiskar pga skiftade 12V och 5V i kopplingen där det använts modulär kablar från ett annat märke.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det verkar ytterst osäkert (från deras representant på forumet): http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair/1075898-pinout-d...

Jag är 100% säker på att han i ett annat forum har sagt att garantin inte går ut på deras helmodulära nätaggregat, jag minns dock inte var jag läste det.

Permalänk
Medlem

Ser ut som NZXT kablarna!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BamZe:

Nej? Det syns på bilderna att det är en kabel med 2 pci-e kontakter på precis som på orginalkabeln.

Kolla andra bilden här http://www.corsair.com/power-supply-units/psu-accessories/professional-series-ax850-ax750-ax650-individually-sleeved-modular-cables-black.html så ser du att det är 3 kontakter, en som går till nätaggregatet och 2 som går till grafikkortet.

Sååå... Det blir alltså 4 pci-e 6+2?
Är lite vilse nu.. :s

Permalänk
Medlem

Inte en prisvärd produkt.

Det är alltså sleeves i nylon, vilket är billigaste skit. Känns inte så bra när man tar på det och ser lite för glansigt ut. Högkvalitativa sleeves skall vara gjorda i riktigt tyg och se ut samt kännas som högkvalitativa skosnören. De skall inte synas någon kabel igenom eftersom flytningstätheten skall vara 24 braids per cm. Dessa Corsair sleeves exponerar underliggande kabel vilket visar på låg täthet. Själva krympslangarna verkar slarvigt monterade och av ojämn längd vad det verkar. Återigen tecken på billig Kina-produktion.

Inte värt sitt pris. De mest högkvalitativa sleevade kablarna från en större tillverkare, kommer från Bitfenix och deras Alchemy serie. Högsta kvalitet på dem, några av deras kablar tex Sata data kablarna har tom gjutna kontakter dvs ingen krympslang och sånt kan man inte göra hemmavid.

Den enda fördelen med Corsairs kablar är att de inte bara är extensions utan fulllängdare direkt från nätagget. Och det är väl egentligen den enda nyheten med dem.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Sleevning fyller ju ju ingen funktion, bara estetiskt...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Sleevning fyller ju ju ingen funktion, bara estetiskt...

Är det inte en form av funktion när man lättare kan dra dom pga att dom är mindre styva? Men visst ingen större funktion än det fyller dom utöver rent utseende.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Inte en prisvärd produkt.

Det är alltså sleeves i nylon, vilket är billigaste skit. Känns inte så bra när man tar på det och ser lite för glansigt ut. Högkvalitativa sleeves skall vara gjorda i riktigt tyg och se ut samt kännas som högkvalitativa skosnören. De skall inte synas någon kabel igenom eftersom flytningstätheten skall vara 24 braids per cm. Dessa Corsair sleeves exponerar underliggande kabel vilket visar på låg täthet. Själva krympslangarna verkar slarvigt monterade och av ojämn längd vad det verkar. Återigen tecken på billig Kina-produktion.

Oftast brukar MDPCs sleeve räknas som den bästa som finns, och den är inte gjord i tygmaterial.

Skrivet av Joakim Ågren:

Högsta kvalitet på dem, några av deras kablar tex Sata data kablarna har tom gjutna kontakter dvs ingen krympslang och sånt kan man inte göra hemmavid.

Man kan sleeva 24, 8 och 6pins kontakter utan krympslang, det är dock svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Om man har ett hyffsat välbetalt jobb är det ju inte mycket att klaga över. Vad tycker ni är ett rimligt pris?.

Jag hade räknat med kring 300kr, för jag hade räknat med ett överpris. 80-90 dollar, vilket blir 700-760kr med moms och ännu mer med frakt är helt hutlöst.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

för att det är snyggt, samt, folk som gillar å pilla har nått å göra.

Ok, trodde att det var av någon mer praktisk orsak som jag missat. Tack!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Konstigt att det inte fanns stöd för HX650.. Borde ju vara liknande som HX750

HX650 är tillverkad av Seasonic och HX750/850 kommer från CWT.
Olila tillverkare = Olika kontakter

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Krympslangen ser så jävla ful ut på dessa imo

Permalänk
Skrivet av Pr0wler666:

Kablar är ju det som har mest marginal av allt som säljs i en elektronikbutik så priset var inte så oväntat. Dock betyder ju det också att om det är något man kan pruta på så är det kablar...

Inte konstigt att jag får en så underbar studentrabatt på just kablar när jag handlar på dustinhome

http://www.dustinhome.se/y-kabel-microconnect-sata-15m-15f2x4...

"Orginalpris" = 369 kr
Studentpris = 64 kr

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har Corsair bara börjat dumpa ut skit de senaste året? Tråkigt är det iaf.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

någon som vet var man kan köpa kontakter/kablar till bra pris??

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Värst vad alla kallar det för 'heatschrink'. Det finns ett svenskt ord för det. Krympslang!

Permalänk

med det priset är det en riktig premium produkt!

dom kanske tänker att första kundvågen får betala premium o känna sej speciella, samtidigt som corsair drar in pengar.
..sen.. när alla rika premiumkunder tagit slut, så sänker dom priset med 50% och minskar marginalerna, men når ut till stora massan.

känner dock på mej att stackarna inte kommer få så mycket sålt, eftersom alla potentiella kunder redan har en "fungerande" uppsättning kablar
så dom kommer säkert börja bundlas med vissa nätagg inom en snar framtid

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Inaktiv

slarviga heatshrinks, tillomed en amatör gör det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Jag hade räknat med kring 300kr, för jag hade räknat med ett överpris. 80-90 dollar, vilket blir 700-760kr med moms och ännu mer med frakt är helt hutlöst.

7,99 dollar för en styck corsair cb10hxpe4 sedan drygt 15 dollar i frakt plus inportdeklarationsavgiften till posten på 100kr för privat person och tillslut momsen 25% vilket gör 430 kr st för denna kabel.

Permalänk
Hedersmedlem

för intresserande:

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Dyrt? Kanske.
Köpa sleeves med tillbehör + tiden man behöver lägga ner (70kr/tim?) så vet jag inte om det är så våldsamt dyrt.

Har man inget annat för sig än att sitta och sleeva kablar så kanske man kan anse det dyrt dock...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW