WHS Nätverks problem

Permalänk
Medlem

WHS Nätverks problem

Hejsan, har ett riktigt irriterande problem med min whs :/
Det är det inbyggda nätverkskortet i moderkortet, hastigheten på den är just nu 100 Mbit/s och vill få det till Gbit/s
Har moderkortet ASUS M4N78 PRO, Socket-AM2+/AM3 och där finns det Gbit nätverk.
Är det någon enkel inställning eller någon drivrutin som jag har missat för att inte få ut full hastighet till mina andra datorer?
Tacksam för all hjälp !

Mvh Niklas

Permalänk
Medlem

har du gigabit stöd i switchen/routern?

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Ja det har jag, hade innan ett Asus M2N68-AM Plus som moderkort.
Det fungerade utan problem innan med det

Permalänk
Skrivet av NStorm:

Ja det har jag, hade innan ett Asus M2N68-AM Plus som moderkort.
Det fungerade utan problem innan med det

Har du provat att byta nätverks kabel? Om du tillverkat kabeln själv är ett tips att klämma åt kontakterna hårt en gång till med verktyget.
Har du provat ta ur och sedan sätta tillbaka kabeln i båda ändarna. (i dator resp. switch/ router)

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Skrivet på iPhone med på tok för små knappar

Permalänk
Medlem

Testa även att bara avaktivera och aktivera nätverkskortet en gång.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Testade att dra ut nätverkskabeln ifrån switchen och stack in den igen, konstigt nog fungerade det
Tack så hemskt mycket ! Hade aldrig kunnat tänkt mig att göra detta, hur kunde det fungera förresten?
Har gjort det innan på datorn men det hände ingenting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NStorm:

Testade att dra ut nätverkskabeln ifrån switchen och stack in den igen, konstigt nog fungerade det
Tack så hemskt mycket ! Hade aldrig kunnat tänkt mig att göra detta, hur kunde det fungera förresten?
Har gjort det innan på datorn men det hände ingenting..

Tjaskig kabel och/eller smuts i kontakten kan göra det. Föra gigabit används alla ledarna i kabeln, för 100mbit två färre. (Och gnäll nu inte om jag har fel på antalet). Tappar den en ledare så går det ned i hastighet men rullar på ändå.

Eller bara nätverksspöken.

Permalänk

WHS

klicka in på nätverksanslutningar på kontrollpanelen sen egenskaper på nätverkskortet sen konfigurera sen fliken Avancerat klicka Hastighet och duplex ändra till 1.0 Gbps Full duplex.

jag har med whs märkte att det gick sekt att strömma film och ladda upp och ner på servern så läste att man skulle ta bort windows essentials
tor det var men när jag tog bort det så blev det en himla skillnad

Permalänk

när man kör halv duplex så används inte alla kablar i nätverkskabeln men när man kör med full så används alla