Permalänk
Medlem

Överklockning åt medlem

Namnet på medlemmen får förbli hemligt, tills det är grönt för mig att skriva ut det såklart.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hårdvara

+ Rampage IV Extreme X79 (LGA2011)
+ Intel Core i7 3930K (6C/12T) - 3.2>3.8GHz
+ 16GB(8x2GB) Corsair Dominator GT 2000MHz (8-9-8-24) 1.65V
+ Corsair Force GT 120GB
+ Geforce GTX580 1.5GB (x2-SLI)

Kyls av

+ Corsair H100 (50% hastighet på fläkten)
+ Corsair 200mm fläkt i sidan (50% -||-)
+ Corsair 140mm fläkt i bak (50% -||-)
+ Corsair 120mm fläkt i 5.25" utrymme (50% -||-)
----------------------------------------------------------------------

Önskemål

Överklockning som fungerar lika bra på sommaren som på vintern.
Ljudnivån är något jag personligen anser vara ytterst viktigt så istället för extrema siffror så har jag pressat ut så mycket det går på den ljudnivå som fanns från början.
----------------------------------------------------------------------------------

Resultat

CPU @ 4700MHz (127x37) - 1.368V
RAM @ 2000MHz - Med default timings/spänning
GPU @ 850MHz Core // 1700MHz Shader // 2050MHz Memory - 1100mV
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Stabilitet

10 rundor á Intel Burn Test (High)
10 rundor á Intel Burn Test (Standard)
2 timmar á Prime95 (Blend)
2 timmar á Prime95 (Small FTT)
5x 3DMark06
5x 3DMark Vantage
5x 3DMark11
3x PCMark07
4 timmar á Resident Evil 5 (Max inställningar - Loopat/Oavbruten körning)

Passade även på att prova på BF3 ^_^ Det blev bara en kortare speltid på cirka 15-20 minuter.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Temps
CPU - Spel @ 55-67C
CPU - Torture @ 64-79C
GPU - Spel @ 81C

Tempen i rummet har konstant legat på 25C (Dippade ner till 24C vid ett väldigt kort tillfälle)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilder laddas upp först om medlemmen godkänner detta.

Resultaten/Informationen är tänkt som riktsiffror om någon annan kanske sitter på en 3930K och är sugen på att överklocka.

Överklockning åt medlem

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Sjysst att du hjälte till, men du får nog dölja mappen på skrivbordet om han ska vara hemlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av laasek:

Sjysst att du hjälte till, men du får nog dölja mappen på skrivbordet om han ska vara hemlig

Epic Fail!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Epic Fail!

Haha ja okej det var en tabbe

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

varför går prollen bara i 2.9gHz? skulle den inte klockas till 4.7?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

varför går prollen bara i 2.9gHz? skulle den inte klockas till 4.7?

BOOOOOOST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

BOOOOOOST.

vadå boost?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

BOOOOOOST.

STEEEEEEEP

Skrivet av Mr.Azum:

vadå boost?

Snubben tänker på Turbo Boost funktionen som automatiskt överklockar processorn, ska dock vara Intel Speed Step som underklockar.

Permalänk
Medlem

Lite skillnad i hastighet jämfört med min processor xD

Permalänk
Medlem

SB-E är riktigt fina faktiskt
Till ovan. CPUn kör 4.7GHz under belastning. Och runt 1500MHz på idle.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen folk röstar negativt på?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vad är det egentligen folk röstar negativt på?

Jag funderade också på det... Är ju skitbra resultat med tanke på ljudvolym .. Vad vill ni se gott folk? 6ghz med fans på 50%?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag funderade också på det... Är ju skitbra resultat med tanke på ljudvolym .. Vad vill ni se gott folk? 6ghz med fans på 50%?

Tyvärr är det nog så.

Eller avundsjuka.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Tyvärr är det nog så.

Eller avundsjuka.

Satsar en hundring på det sistnämnda....

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Satsar en hundring på det sistnämnda....

Haha Indeed! Oh well. SwecTrollers finns det gott om.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

79 grader i load. Håll koll på frekvensen med hwinfo då turboläget backar ner om man är över runt 70 grader en viss tid. Gränsen är lite olika beroende på cpu men min går vid 74 iaf. Över så droppar cpun ner till standard ibland under load. Så fick backa ner från 4.875 till 4.7 igen för att slippa detta fenomen.
Går ju igenom testerna och cpu-z snappar inprincip alldrig uppd det då det händer en så kort tid. Men med hwinfo som håller koll i realtid och har max min är det lätt att ta fram.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

79 grader i load. Håll koll på frekvensen med hwinfo då turboläget backar ner om man är över runt 70 grader en viss tid. Gränsen är lite olika beroende på cpu men min går vid 74 iaf. Över så droppar cpun ner till standard ibland under load. Så fick backa ner från 4.875 till 4.7 igen för att slippa detta fenomen.
Går ju igenom testerna och cpu-z snappar inprincip alldrig uppd det då det händer en så kort tid. Men med hwinfo som håller koll i realtid och har max min är det lätt att ta fram.

Vet du vad du pratar om? Att den backar har med TDPn att göra.
Du skriver osann info. Sorry

Asrocks mATX har detta problem. Det går inte ställa TDP värden. CPUn backar ner då man gör över Intels TDP värde. Dom speccar ju en VID och en TDP gräns efter det.
Så har du en stock VID på 1.000 så träffar du TDP först vid överklockning. Har du en VID som är max enligt Intels datasheet så träffar du TDPn direkt.

Då sänks en eller flera kärnors multiplier för att ligga vid TDP gränsen.
Och det finns inbyggda skydd, ~30sek är gränsen vid låg temp. ~<15sek vid högre än 70C.

Edit: Kolla igenom ditt UEFI och öka "Current Capability" så slipper du multiplier throttling.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Kan klargöra detta också. Problemet är oftast inte CPUn vid överklockning utan moderkortet. EKs vattenblock för MOSFETsen är designad att kyla lika "bra" som stock heatsinken. Varken bättre eller sämre.
Probleme som 80% av alla x79 användare springer på är skyhöga MOSFET temps.
För 80%+ använder hellre hög LLC än att istället sänka LLCn och finpilla på spänningen. Och högre LLC = högre VRM/MOSFET belastning..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Vet du vad du pratar om? Att den backar har med TDPn att göra.
Du skriver osann info. Sorry

Asrocks mATX har detta problem. Det går inte ställa TDP värden. CPUn backar ner då man gör över Intels TDP värde. Dom speccar ju en VID och en TDP gräns efter det.
Så har du en stock VID på 1.000 så träffar du TDP först vid överklockning. Har du en VID som är max enligt Intels datasheet så träffar du TDPn direkt.

Då sänks en eller flera kärnors multiplier för att ligga vid TDP gränsen.
Och det finns inbyggda skydd, ~30sek är gränsen vid låg temp. ~<15sek vid högre än 70C.

Edit: Kolla igenom ditt UEFI och öka "Current Capability" så slipper du multiplier throttling.

Nej trodde jag med först men så är de inte i detta fallet frågade asus. Den throttlar om du går över en temp med.

"The processor has a TcaseMAX at about 67c.. and above that tempeature, you may get situations where a multiplier will drop as a core gets beyond the TCC/ Prochot-N# register threshold... especially running core voltage that high. All processor are set up a bit differently at the factory in this regard... so there is no absolute value. "

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Tcase och core temp är ju dock långt ifrån samma sak.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Tcase och core temp är ju dock långt ifrån samma sak.

Visserligen men de går rätt så hand i hand för dessa cpus vid full last, fenoment är lätt att återskapa och det är inte pga tdpn om det inte är nåt fel på mitt mobo/cpu för det händer oavsett inställningar för ström. Använder man inte hwinfo eller annan realtids övervakning kommer de inte märkas. Men behöver inte va nåt att bry sig om är man runt gränsen kan de hända 1 gång på 4 timmar och endast under ja tung last.. Men still. Inte säkert att du har detta fenomentet men det är värt att kolla upp.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

3 moderkort, 4 cpuer (1 dock ES/Xeon)
Aldrig stött på problemet. Inte ens vid 5300MHz+.
90C+ på luft (3960X) 5.07GHz och samtliga kärnor körde 50x multi hela tiden, tills desd att MOSFET tempsen blev på tok för varma (~100C+)

Det hjälpte enormt att sätta en fläkt över!
Ska kolla upp detta och. Blir ett sidoprojekt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

3 moderkort, 4 cpuer (1 dock ES/Xeon)
Aldrig stött på problemet. Inte ens vid 5300MHz+.
90C+ på luft (3960X) 5.07GHz och samtliga kärnor körde 50x multi hela tiden, tills desd att MOSFET tempsen blev på tok för varma (~100C+)

Det hjälpte enormt att sätta en fläkt över!
Ska kolla upp detta och. Blir ett sidoprojekt

hmm vore trevligt för om du inte får de inom 2h med 80c enligt hwinfo då måste de va nåt annat som spökar för mig det här fenoment har gjort mig halv galen. Körde 5ghz runt 80c vid load och trodde allt var frid och fröjd och sen av slumpen använde jag hwinfo för att kolla lite annat och insåg detta problem både vid och frekv droppar.. Ska ta å kolla på vrm tempen

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

hmm vore trevligt för om du inte får de inom 2h med 80c enligt hwinfo då måste de va nåt annat som spökar för mig det här fenoment har gjort mig halv galen. Körde 5ghz runt 80c vid load och trodde allt var frid och fröjd och sen av slumpen använde jag hwinfo för att kolla lite annat och insåg detta problem både vid och frekv droppar.. Ska ta å kolla på vrm tempen

80C@5.0GHz säger ju att du kör vatten.
Och därför ingen kylning för VRM.

Så jag hade nog tittat där först. Stor sannolikhet att problemet är där.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

80C@5.0GHz säger ju att du kör vatten.
Och därför ingen kylning för VRM.

Så jag hade nog tittat där först. Stor sannolikhet att problemet är där.

jo så är de dem så får de nog bli vatten på dem med

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

80C@5.0GHz säger ju att du kör vatten.
Och därför ingen kylning för VRM.

Så jag hade nog tittat där först. Stor sannolikhet att problemet är där.

Vill bara tacka för tipset kunde nu gå upp till 4.9ghz 24/7 utan drops vid linkpack-load när jag satte fläktar vid vrm Tycker ju asus grabben kunde kläckt ur sig detta..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Vill bara tacka för tipset kunde nu gå upp till 4.9ghz 24/7 utan drops vid linkpack-load när jag satte fläktar vid vrm Tycker ju asus grabben kunde kläckt ur sig detta..

Det är nu jag säger: Told you so!
Härligt att överklockningen går bättre.

Edit: Titta gärna min Save Private Rive tråd.
Där ser du ännu mer gällande just detta problem.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Det är nu jag säger: Told you so!
Härligt att överklockningen går bättre.

Edit: Titta gärna min Save Private Rive tråd.
Där ser du ännu mer gällande just detta problem.

Jaja, asus vilse ledde mig Jo det var trevligt nu kan jag sova gott igen utan nerclockade cpus i drömmarna ... Läste din tråd nu mindre kul händelse =( Såg problemet med kylningen för vrm så får införskaffa vattenblock.. Jag som hade tänkt de var slut med tömningar å monteringar med den på ett par månader iaf =( Hatar att tömma kylningen ..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9