Permalänk

Skärmen flimrar

Hej.
Har skaffat ny dator. Grafikkortet har DVI och HDMI utgångar. Min skärm har endast VGA, vilket jag så otroligt klantigt nog inte tänkte på när jag beställde datorn. Just nu kör jag med en DVI-VGA adapter in i grafikkorts utgången och skärmens VGA sladd in i adaptern. När jag spelar spel och ibland vid övrig användning så flimrar skärmen, dvs man ser svaga ljusa ränder som flimrar. Främst i mörka miljöer.

Jag har installerat senaste drivrutinerna till grafikkortet och skärmen.
Jag vill inte gärna köpa bättre skärm i detta nu, det får bli senare. Så det jag undrar nu är hur jag ska kunna få bort detta flimmer? Skulle det försvinna om jag köper en DVI sladd och sätter VGA adaptern i skärmen?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Låter ju som något är paj...
Har du testat med en annan kabel?
Har du testat skärmen på en annan burk, alternativt testat burken på en annan skärm?

Att köra DVI-sladd med adaptern i andra änden ska inte hjälpa i sig, om det nu inte är fel på den kabel (eller den adapter) du har nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

1. Testa annan VGA kabel, jag hade det problemet själv och det löstes på det viset. Iallafall minimerade flimret, men bytte till DVI sen.
2. Se till att inte ha någon mobil eller dyl nära skärmen

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Händer det i alla spel?
Jag brukar få sträck i bilden när jag tittar upp och ner om jag har Vertical Sync avslaget, vet inte om det är samma problem men det är värt ett försök.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

VGA -> DVI adaptrarna brukar spöka, kanske bara jag som har dålig erfarenhet av dessa men nästan alla jag känner har haft problem med en sådan under ett eller annat tillfälle.
Hade även provat byta Sladd och uttaget på grafikortet de brukar ha minst 2 st i alla fall.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk

Tack för svaren.
Vill först säga att jag enbart testat med ett spel, jag har inte hunnit installera andra spel. Ska testa det. Det flimrar inte vid övrig användning nu heller. Kanske bara var något jag inbillade mig först, eller så försvann det vid uppdatering av skärmens drivrutiner.

Jag kan tycka att sladden som jag har bör fungera, i och med att den funka perfekt till gamla datorn. Men ska testa att göra som någon sa här och pröva en annan sladd.
Eller är det så att man får leva med det när man kör med en adapter? Det är väl en digital signal som måste förvandlas till analog, och att signalen helt enkelt förlorar en del på det?
Kanske låter som skärmen är från stenåldern men den är från typ 2007 i alla fall. BenQ 22"

Edit: Det flimrar visst vid användning av annat än spel. Det märks tydligare när man scrollar.

Permalänk

Testade att ta en VGA kabel från en annan dator i hemmet, och då försvann flimret. Så det blir bara till att köpa en kabel, eller "låna" av någon

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort?
När jag köpte den jag har i signaturen så flimrade skärmen för mig med.
MEN! Så fort jag byte skärmens strömsladd till ett eget uttag(Datorn och skärmen satt i samma grendosa innan) så slutade flimret, och ska ju även nämnas att detta bara hände i spel.
Kan ju vara värt ett försök iaf!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Lustigkurre:

Hej.
Har skaffat ny dator. Grafikkortet har DVI och HDMI utgångar. Min skärm har endast VGA, vilket jag så otroligt klantigt nog inte tänkte på när jag beställde datorn. Just nu kör jag med en DVI-VGA adapter in i grafikkorts utgången och skärmens VGA sladd in i adaptern. När jag spelar spel och ibland vid övrig användning så flimrar skärmen, dvs man ser svaga ljusa ränder som flimrar. Främst i mörka miljöer.

Jag har installerat senaste drivrutinerna till grafikkortet och skärmen.
Jag vill inte gärna köpa bättre skärm i detta nu, det får bli senare. Så det jag undrar nu är hur jag ska kunna få bort detta flimmer? Skulle det försvinna om jag köper en DVI sladd och sätter VGA adaptern i skärmen?

Tacksam för svar.

Hej du!

Jag hade själv problem med flimmer för 2 veckor sen på min nya dator.
Använde VGA-VGA med en dvi adpater till grafikortet för mitt nya grafikort hade bara 2st DVI uttag. Jag köpte en DVI-D DVI-D 2meter kabel för ca 70kr och mitt flimmer är borta nu. Så jag nästan garantera dig 100% att ditt problem kommer lösa sig om du köper DVi-D DVI-D (Hanne Hanne antar jag) Kabel. Ca pris: 50-270kr. Kolla tradera finns billiga för 50kr. Där jag köpte och funkar grymt bra.
http://www.tradera.com/dvi-d-kabel-for-monitor-dual-link-1-5m...

Tack för mig.