Permalänk
Medlem

H80 läcka?

Hej. Har en väldig beslutsångest nu eftersom jag inte vet om jag sak välja H80 eller http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
som ny processorkylare. Är väldigt rädd att H80 ska börja läcka efter en längre tid (typ 2-4 år).

Är detta någon man bör oroa sig för eller är det lugnt?

Passar ens Noctua fläkten till ett z68 2500k system?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Passar ens Noctua fläkten till ett z68 2500k system?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Hej. Har en väldig beslutsångest nu eftersom jag inte vet om jag sak välja H80 eller http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
som ny processorkylare. Är väldigt rädd att H80 ska börja läcka efter en längre tid (typ 2-4 år).

Är detta någon man bör oroa sig för eller är det lugnt?

Passar ens Noctua fläkten till ett z68 2500k system?

det har hänt att såna har läckt, men risken är ytterst liten. om du vill vara på säkra sidan så ta en noctua, den är ju billigare och lär ju inte läcka prestandan är väldigt bra på den med

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Fetkoala:

Hej. Har en väldig beslutsångest nu eftersom jag inte vet om jag sak välja H80 eller http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
som ny processorkylare. Är väldigt rädd att H80 ska börja läcka efter en längre tid (typ 2-4 år).

Är detta någon man bör oroa sig för eller är det lugnt?

Passar ens Noctua fläkten till ett z68 2500k system?

http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-... maffig, inga läckor. Nuff said.

Permalänk
Avstängd

Min H50 har rullat på sen julen 2009. Inga problem med den

Så läckor behöver du inte oroa dig över.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

bara som ett bevis på att det kan hända http://www.sweclockers.com/galleri/7890-poff-sa-det men å andra sidan är det nog den enda jag sett så det är ingenting jag tycker du behöver vara orolig för. är väl coolit som gör corsairs nya vattenkylare? efter att de bytte från asetek

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

köp h80, och läcktesta den innan du monterar. sen om du är orolig för att den ska börja läcka med tiden byt ut den om ett år eller 2, för å va på säkra sidan isåfall.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

har själv en noctuan du länkade, den är grymt bra, har OC CPUn till 4,5ghz och max graderna på prime95 var 65-70, 70 då på ena kärna för att jag antagligen råkade lägga lite mer pasta eller skruvade fast den bättre på ena sidan

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

När ni ändå pratar om läckor, hur ofta tror ni att man bör byta för att undvika läckor?
Jag kör H100 & har gjort det i ca 6 månader, funderar på att byta vid 1 år för säkerhetskull.

Permalänk
Medlem

Har bara erfarenhet ifrån mitt egna system som jag köpte ifrån petras tech shop för 4 år sen och det funkar lika bra nu som när jag köpte spektaklet. Plockat ner det 2 ggr för att pimpa datorn(senaste gången var nog förra våren) och slangarna kändes väldigt då med. Rätt säker på att jag fick med de billigaste slangarna så kvalitén borde ju vara motsvarande?

Permalänk
Medlem

Du kan nog vara lugn. Läcker dom så går det väll på "garantin", eller hur?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Du kan nog vara lugn. Läcker dom så går det väll på "garantin", eller hur?

http://www.inet.se/produkt/5321871/corsair-cooling-hydro-h80
Dennis
2012-01-06

Finns det någon risk (hur stor isåfall) att systemet skulle börja läcka? Och står tillverkarna för skador på komponenterna?

Inet svarar
Givetvis finns det en risk att systemet börjar läcka men vad vi känner till har det endast hänt i något enstaka fall.

Varken vi eller tillverkaren kommer att stå för skador på övriga komponenter.

Är ju själv lite osäker hur det funkar så får väl bli till att fråga när man ska handla sig en ny kylare och vara 100% säker på vad som faktiskt gäller.
Men så som det verkar så visst kommer man få en ny på garanti men varken butik eller tillverkare kommer stå för skador på övriga komponenter. Olika kanske gäller från tillverkare till butik. Nån som kanske vet mer om detta kan dela med sig.

Förstår verkligen inte på er som skriver att är man rädd för att den ska läcka så bytt den efter (exempel) 2 år för att vara säker. Det är väl ingenting som säger att den inte kommer börja läcka efter 18 mån eller? Samma gäller om du byter den efter dessa 2 år är väl inget som säger där heller att den inte kommer börja läcka efter 2 månader.

Permalänk
Medlem

Är det inte avjoniserad vätska som används? Med andra ord icke ledande. Så störrst risk är väl att golvet under datorn tar stryk. Och då baserat på att man inte upptäcker läckaget.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

OC

Ska du inte överklocka så skulle jag rekommendera att köra med en stor fet Noctua kylare.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Kör arrow eller archon. Kylar lika bra som h100, utan bråk.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LfD:

Är det inte avjoniserad vätska som används? Med andra ord icke ledande. Så störrst risk är väl att golvet under datorn tar stryk. Och då baserat på att man inte upptäcker läckaget.

Det är vatten och propyl-glykol som används. Inget man vill ha på grafikkortet med andra ord.

Permalänk
Skrivet av LfD:

Är det inte avjoniserad vätska som används? Med andra ord icke ledande. Så störrst risk är väl att golvet under datorn tar stryk. Och då baserat på att man inte upptäcker läckaget.

När vattnet kommer i kontakt med damm och annan smuts så blir det ganska så snabbt ledande.

Skrivet av HElephant:

Ska du inte överklocka så skulle jag rekommendera att köra med en stor fet Noctua kylare.

Och varför skulle inte den fungera att överklocka med? Vad jag förstår fungerar väl dessa i princip lika bra som de färdiga slutna vattenkylningspaketen som finns att köpa.
Känns nästan som att dessa har blivit så populära då det är "coolt" att ha vattenkylning i sin dator? Då dessa inte verkar prestera så mycket bättre än de bättre luftkylarna, samt att det finns risk för läckor, skulle jag nog aldrig valt ett sådant. En fördel är ju dock att det blir mer plats i burken.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Det är väl vätska i heatpipesen på typ alla torn kylare? så även en vanlig luft kylare kan läcka...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Det är väl vätska i heatpipesen på typ alla torn kylare? så även en vanlig luft kylare kan läcka...

dock innesluten i ett metallrör. lite skillnad på om ett metallrör ska spricka jämfört med en läcka i typ en plastskarv. har aldrig hört talas om en läckande heatpipe om det inte varit våld med i bilden, och då finns det oändligt många fler heatpipes än kompakta vattenkylningspaket i den här världen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Men vafa...sluta nu! Jag har också en H80 och blir ju helt paranoid när man läser denna tråden!
*Går och lägger burken på sidan*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

dock innesluten i ett metallrör. lite skillnad på om ett metallrör ska spricka jämfört med en läcka i typ en plastskarv. har aldrig hört talas om en läckande heatpipe om det inte varit våld med i bilden, och då finns det oändligt många fler heatpipes än kompakta vattenkylningspaket i den här världen

Det jag försökte påpeka var att trådskaparen är lite väl orolig med sina funderingar. och finns en vätska innesluten kommer den för eller senare att läcka ut. inget material är oförstörbart. Vad gäller en H80 går troligen pumpen sönder långt innan det börjar läcka. om man inte har en bäver som gnager på slangarna var dag.....

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Köp Antec 620 sedan två GT 1450Rpm, kyler som en gud!! har överklockat min 2600k till 4,5Ghz och den ligger på 60 grader 100% load efter 2tim prime95

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Det jag försökte påpeka var att trådskaparen är lite väl orolig med sina funderingar. och finns en vätska innesluten kommer den för eller senare att läcka ut. inget material är oförstörbart. Vad gäller en H80 går troligen pumpen sönder långt innan det börjar läcka. om man inte har en bäver som gnager på slangarna var dag.....

nja, jag skulle säga att vätska i en heatpipe kommer överleva dig men jag håller med om att rädslan är överdriven. det har dock hänt att några exemplar har läckt... jag skulle personligen inte vara rädd att köpa av den anledningen, däremot så tycker jag inte de är prisvärda (antec 620 är ett undantag) eller i topp gällande ljudnivå

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

nja, jag skulle säga att vätska i en heatpipe kommer överleva dig men jag håller med om att rädslan är överdriven. det har dock hänt att några exemplar har läckt... jag skulle personligen inte vara rädd att köpa av den anledningen, däremot så tycker jag inte de är prisvärda (antec 620 är ett undantag) eller i topp gällande ljudnivå

Undrar varför det skilljer så mycket mellan antec 620 och h60? 620 ska väll vara bättre? (enligt test på swec)

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

Undrar varför det skilljer så mycket mellan antec 620 och h60? 620 ska väll vara bättre? (enligt test på swec)

jadu, antar att de tar betalt för varumärket. men antec är ju inget budgetmärke heller, så jag vet inte, kanske får de bättre marginaler med asetek som tillverkare? eller så är det bara en strategi för att få marknadsandelar, och att de inte tjänar lika mycket per enhet. för prestandan är det ju inget fel på som sagt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Angående slutna vattenkylnings lösningar likt H80, tror jag det är som man brukar säga om CPU'er, antingen är den trasig/död när man får den, eller så kommer den, under förutsättningarna att man inte gör konstiga saker med H80'n, klara sig väldigt länge.

Hade själlv den Noctua kylaren du länkade och den kylde mycket bra, både i mitt gamla Q6600 system och mitt nya 2600k, så för dom pengarna är det helt klart en mycket bra lösning.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, man har ju sett Akvarium byggen (med mineralolja), Skulle det fungera i en vattenpump, eller är det helt enkelt för segt? För i sådana fall utplånar man väl ändå risken för kortslutning?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Min Antec 620 började läcka efter en månad, processor moderkort o grafikkort brann.. Vågar inte köra någon vattenkylning efter det här! Förhoppningsvis byter webhallen ut mina delar, annars blir man datorlös ett tag haha.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Corsairs vattenkylningspaket så som h80 använder sig utav plastslangar till skillnad från Antecs produkter bla. som använder sig utav gummi där det finns en ökad risk för avdunstning, FEP-slangar är ett bättre alternativ vilket h80 och h100 använder sig utav.
Dock finns det en risk att fläktarna går sönder som sitter på radiatorn, då kan vattnet koka och trycket gör så att det exploderar mer eller mindre. Men... risken för låg för att ens bry sig för att det ska hända något.
Det är betydligt läskigare att ha en 1kgskylare som när som helst kan krossa komponenterna om den lossnar när man flyttar på chassit.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Det är betydligt läskigare att ha en 1kgskylare som när som helst kan krossa komponenterna om den lossnar när man flyttar på chassit.

Hade en scythe NINJA 2 Rev.B innan & det va en anledning till att jag skaffade H100, vågade knappt flytta runt datorn & den tog otroligt mycket plats i lådan & inte den lättaste kylaren att få bort om man ska byta komponenter.