WHS Finns det Fjärrskrivbord?

Permalänk
Medlem

WHS Finns det Fjärrskrivbord?

Tjena,

Tänkte köpa WHS i morgon. Men hittar ingen info om det finns vanligt fjärrskrivbord?
Det verkar finnas ett Begränsat program för att kolla lite småsaker?

Så Frågan är alltså kan jag från exempelvis en XP eller Win7 Ansluta till WHS med hjälp av fjärrskrivbord?

Permalänk
Medlem

teamviewer

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

du gör en hemsida i WHS det funkar utmärkt...beror på vad du ska göra

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Jag vill exempelvis kunna surfa, ladda hem saker, inte bara kunna kolla på foton etc.
Låt säga att jag surfar på WHS med Firefox och hittar något jag vill ladda hem, styra t ex. utorrrent.
Då jag inte har något skärm på servern så vill man kunna göra allt fjärrstyrt.

Permalänk
Medlem

återigen teamviewer

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

återigen teamviewer

Ja Gathor jag hörde dig, har kollat på programmet och det verkar vara fint.
Men jag måste få svara på mooseslayer.

Och då du ger så korta fina svar så antar jag det inte går att fjärrstyra till en WHS utan att använda 3e parts program?

Permalänk
Medlem

Du kan köra vanlig Remote Desktop Connection (heter det Fjärrskrivbord i svenska versioner?) från vilken Windows-dator som helst in till WHS2011, inga problem. Ska du köra från android-lur eller annat mobilt behöver du bara en rdp-klient som finns gratis till respektive.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caleb:

Ja Gathor jag hörde dig, har kollat på programmet och det verkar vara fint.
Men jag måste få svara på mooseslayer.

Och då du ger så korta fina svar så antar jag det inte går att fjärrstyra till en WHS utan att använda 3e parts program?

Jao, som den över mig skrev nyss. Så funkar det också. Men Teamviewer är simplare tycker jag, o man kan använda det på allt förutom iphone ifall jag inte minns fel.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Jao, som den över mig skrev nyss. Så funkar det också. Men Teamviewer är simplare tycker jag, o man kan använda det på allt förutom iphone ifall jag inte minns fel.

Själv föredrar jag remote desktop framför teamviewer alla dagar i veckan om jag själv administrerar enheten. Remote desktop går dessutom att ansluta till från mer eller mindre alla OS (Windows, Linux, Mac OS X, Solaris, BSD, iOS, Android m fl).

Teamwiever är bra om ska hjälpa någon annan som inte har så stor datorvana.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Men då får jag tacka för infon att det går med fjärrskrivbord. Blir att åka till webhallen och införskaffa sig ett exemplar.

Permalänk
Medlem

Har någon länk till någon nice WHS?

Permalänk
Medlem

Inet är 100kr billigare!

Kör programet RDP till min iPad, klockrent.