Vcore skilljer sig en hel del från BIOS inställning

Permalänk
Medlem

Vcore skilljer sig en hel del från BIOS inställning

Har min Vcore inställd på 1,33 i BIOS. När ajg sedan stabilitetstestar i OCCT skiljer sig Vcore en hel del (enligt mig iaf) från de 1,33v jag har ställt i i BIOS. Känns ju lite halvdant att inte vet hur mycket kräm processorn får. Ni förstår nog problematiken med att inte veta alla värden vid överklockning... Finns det något sätt att fixa detta? Datorn hittar ni i signaturen

Current till vänster, minimum i mitten och max till höger. Detta är vid 100% load.

EDIT: Verkar som att den ligger på 1,32 som den ska vid idle, men vid load går den ner till 1,27...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Keeper of the Bamse

Load line droop eler Vdroop heter det, läs här: http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=126

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Load line droop eler Vdroop heter det, läs här: http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=126

Tackar! Känner dock att ajg inte är på riktigt samma tekniska nivå som det inlägget, har lite svårt att förstå det hela.

Som jag ahr förstått är det någon form av manick på hårdvarunivå, som minskar risken för att det ska bli spikes i strömförsörjningen? Alltså inget man kan/bör göra åt detta?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fyren:

Tackar! Känner dock att ajg inte är på riktigt samma tekniska nivå som det inlägget, har lite svårt att förstå det hela.

Som jag ahr förstått är det någon form av manick på hårdvarunivå, som minskar risken för att det ska bli spikes i strömförsörjningen? Alltså inget man kan/bör göra åt detta?

Du kan stänga av Load Line Calibration i bios, men det behövs nog inte. Extrema överklockande med flytande kväve eller flytande helium har nog dock nytta av detta

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du kan stänga av Load Line Calibration i bios, men det behövs nog inte. Extrema överklockande med flytande kväve eller flytande helium har nog dock nytta av detta

Okej, tack Då får jag försöka pressa lite till helt enkelt. Dock kanske jag börjar få slut på kräm via moderkortet snart... 5870CF överklockade också

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD