PWM-fläkt på Asus P8P67-M Pro, hur styr jag eländet?

Permalänk
Medlem

PWM-fläkt på Asus P8P67-M Pro, hur styr jag eländet?

Jag känner att jag måste ha missat något grundläggande här.

Mitt problem: När jag har datorn igång och stänger av all form av styrning i BIOS så går fläkten för fullt, och det verkar inte som att jag kan styra den mha SpeedFan! Fläkthastigheten känns av som den ska, men jag kan inte påverka den på något sätt.

Har ett Asus P8P67-M Pro, på vilken jag har kopplat en Arctic Cooling F12 PWM 120mm på en av CHA_FAN-kontakterna. På CPU_FAN sitter pumpen till min Antec Kühler H2O 620 (spelar det någon roll?)

Är mitt mb inte möjligt att styra, eller gör jag något fel? Finns det något annat program jag kan testa? Tacksam för svar från någon insatt person!

/joar

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Varför slår du inte på styrningen i BIOS då? Jag har också ett ASUS-moderkort. Jag styr fläktarna via FAN-expert i AI Suite. Fungerar utmärkt.
Sen tror jag att du ska koppla CPU-fläkten till CPU-fan-kontakten istället för pumpen.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite.

jag har något sådant konstigt pwm kort i min låda. där man kan ställa en knapp i 2 olika lägen, ett där det står pwm och det andra läget kommer jag inte ihåg. sen är det ett vrede, som man kan vrida på, jag märker ingen skillnad vad jag än gör :S borde jag inte det? det är inkopplat

http://www1.garaget.org/gallery/images/14/13937/13937-7e0f947...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit