Permalänk
Medlem

Hjälp med Överklockning på en 2500k :)

Tjena, jag är en noob på överklocka, detta var första gången jag överklockade själv och då kom jag upp till 4,8 Ghz och den var stabil utan Bluescreen

Dock har jag ingen aning om hur mycket ström man skulle ge processorn..
Jag hade Vcore på 1,4V då, är de mycket eller lite för en 2500k?
Skulle gärna vilja veta vad jag behöver göra för att nå 5Ghz ( för att impa på polaren ) för att allt över 4,8Ghz lyckas jag få bluescreen

jag har Corsair H60 Som vattenkylning med original fläkt på. När jag stresskörde den med prime95 så låg tempen på ca 73-75 Grader @ 4,8 Ghz, är de för varmt eller kan man överklocka lite till?

har stängt av intel speedstep o sånt:P (för att jag läste nånstans att man för stabilare överklockning eller nåt)
Mvh

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera att överklocka mer med dom temperaturerna. Man ska helst hålla sig under 70 grader och åtminstone inte så mycket över för att följa intels specs. 1.4 v är en hög spänning och om du vill använda mer ökar risken för att den går sönder, särskilt om du inte klarar av att kyla den.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Jag skulle inte rekommendera att överklocka mer med dom temperaturerna. Man ska helst hålla sig under 70 grader och åtminstone inte så mycket över för att följa intels specs. 1.4 v är en hög spänning och om du vill använda mer ökar risken för att den går sönder, särskilt om du inte klarar av att kyla den.

Okej, men om jag köper mig en ordentlig vattenkylning, vad skulle jag ha behöva för att nå 5 Ghz?, tror att jag kan sänka vcore iaf

Permalänk
Medlem

sänk volten så långt ner du kan och öka volt och klockning lite i taget sedann och öka volt lite börja från 1.2 och uppåt det finns ju de som klarat 4.0 ghz på 1.2 volt utan problem vad jag minns

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

sänk volten så långt ner du kan och öka volt och klockning lite i taget sedann och öka volt lite börja från 1.2 och uppåt det finns ju de som klarat 4.0 ghz på 1.2 volt utan problem vad jag minns

okej, men då för jag försöka med det

Ska man ändra nånting på "base clock" ?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

okej, men då för jag försöka med det

Ska man ändra nånting på "base clock" ?:P

Man kan få lite extra prestanda genom att göra det eftersom man kan finjustera clocken bättre än med multiplikatorn men det är inte värt besväret enligt mig. Onödigt att riskera att man får diskfel får att sata kontrollern gör fel eller liknade. Rekommenderas verkligen inte om du är en noob på överklockning:).

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Man kan få lite extra prestanda genom att göra det eftersom man kan finjustera clocken bättre än med multiplikatorn men det är inte värt besväret enligt mig. Onödigt att riskera att man får diskfel får att sata kontrollern gör fel eller liknade. Rekommenderas verkligen inte om du är en noob på överklockning:).

Okej, men då ger jag fan i att ändra base clock xD
Btw, Hur farligt är det att pressa en cpu över 5Ghz? ska ändå bara ha de typ så i nåra minuter.
Samt Just nu har jag 4,2 Ghz som normal clock, alltså jag kör med de 24/7, är de "farligt" för processorn (då ställer msi moderkortet in Vcore på 1,341 eller nåt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Okej, men då ger jag fan i att ändra base clock xD
Btw, Hur farligt är det att pressa en cpu över 5Ghz? ska ändå bara ha de typ så i nåra minuter.
Samt Just nu har jag 4,2 Ghz som normal clock, alltså jag kör med de 24/7, är de "farligt" för processorn (då ställer msi moderkortet in Vcore på 1,341 eller nåt)

Det är inte farligt att pressa upp den i 5 ghz om du inte kör med det 24/7. Men behöver du verkligen så hög spänning på cpun? Låter väldigt högt för en klockfrekvens på 4,2 ghz. Det är inte farligt men mycket onödigt att köra med en så hög v-core om du inte behöver det. Riskerna ökar desto mer du ökar spänningen. Du ska dessutom kunna kyla den så att den inte överstiger 70 grader för att det inte ska finnas någon risk.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810