AMD publicerar roadmap för 2012–2013

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Såg att AMD har en processor med kodnamnet Steamroller. LOL?!? Ja den processorn kommer bli "steamrollad" så det f*n inte e sant. Undrar verkligen varför de valde det namnet....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Såg att AMD har en processor med kodnamnet Steamroller. LOL?!? Ja den processorn kommer bli "steamrollad" så det f*n inte e sant. Undrar verkligen varför de valde det namnet....

Ångvält känns kraftfullt och mäktigt, bra namn.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Satt och följde lite 3dmark resultat, då man live kan se dem komma in. När jag fick syn på en där det stod AMD Eng. Sample. Klickade direkt. Moderkortet är också ett AMD märkt sådant.

http://3dmark.com/3dm11/2683547

Reslutaten jag fick med min FX-8120.

Hastigheten på CPU:erna är den samma, men visst 5870 är ju lite kraftfullare än vad jag personligen har. Bör även nämnas att resultat inkom från USA.

Edit*

Glöm vad jag sa, såg nu att det inte ar dina resultat..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd

Wow förvånas inte längre hur en nyhet kan bli så jädrans off topic.. alltid på swec! kan ni försöka hålla er till just TOPIC!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Edit*

Glöm vad jag sa, såg nu att det inte ar dina resultat..

Tyckte det var ganska intressant

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Hade ju verkligen varit trevligt om Piledriver kom i Q3 men det kanske är en för positiv förhoppning, jag kan tänka mig vänta till april och kanske även maj men om det går mot sensommaren eller hösten så då får det vara, köper jag nån AMD prolle nu istället.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Gällande AMDs arkitektur så är det två pipelines med gemensam (breddad) x86 avkodare inte en med SMT/HT. Att FPU/Vektorenhet blir ombyggd är självklart då den inte innehåller de features vi kommer använda om ett par år fullt ut och för att vi kommer gå mot 256-bit operationer. Sen var det aldrig tänkt som någon arkitektur att börja om på Trinity och efterföljarna är ganska annorlunda. De kunde struntat i att släppa BD för AM3+ som var helt löjligt från början och alltid ett icke segment. AMDs framtid kommer självklart avgöras med Trinity och uppföljare och hur de gör på det bärbara segmentet om de klarar sig i konkurrensen och får en del av marknaden.

De kommer få göra som de redan gör och som Intel redan gör och ha en flexiblare arkitektur som kan skalas och byggas annorlunda för olika målgrupper, en servercpu kommer se ganska annorlunda ut mot en processor för bärbara datorer. Men arkitekturen måste såklart kunna skala ner till och fungera med de minimala cachestorlekar man kan baka in i en bärbar processor. Ska AMD upp till Intels nuvarande nivå måste de ha 50% mer prestanda per kärna minst. Att det skulle vara någon arkitektur som skulle vara spikad för år framöver var det aldrig frågan om, det var ett steg som lämnade mycket ute för det är helt enkelt inte klart på AVX/Vektorinstruktioner sidan, AMD kör FMA4 (men kommer stödja 3 i framtida) istället för Intels FMA3 t ex, prestandamässigt inte designad för amds bredare segment och inte var det något som var ämnat för amds huvudmarknad. Det är inte fören Haswell det blir ordning på FPU-sidan, så de kunde gott nöjt sig med att bara släppa den som serverprocessor. Dom måste såklart släppa något som är snabbare än Starskärnan. Annars fungerar det aldrig på desktops och notebooks. Arkitektoniskt visste dock AMD att det aldrig skulle vara Bulldozer/Interlagos som de bygger sina framtida arkitektur och strategi på. Lägg ner AM3+ och kör en socket för desktop är mitt förslag. Att släppa serverchip på AM3+ kommer aldrig vara lyckat. Satsa på att bygga en bra plattform istället. Hade varit kul att se AMD-moderkort med features motsvarande vPro/iAMT så man kan köra management inom företag. Finns också risk för att GCN blir lackluster skalar man bort för mycket och inte är tillräckligt aggressiv blir det inget bra då ska man tänka på att Intel gör ett relativt bra jobb på gpusidan. Nvidia har detta problem på ARM tom, de har helt enkelt för små och klena designer. Intel kan bestämma sig för att prestandan ska upp med 200% för varje version och princip leverera det, AMD designar fortfarande en gpu för ett high-endkort som i princip är värdelöst med bara ett par stream processors och delat minne. Går inte längre bara att ha en bråkdel, i framtiden kan vi i princip räkna med moderna spel på integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget så borde vi veta att det som hände för AMD när dom var bättre än Intel kommer med 99% sannolikhet aldrig hända igen. Så lika bra att ha den inställningen. Däremot hoppas jag att AMD kommer tillbaka med tillräcklig kraft med prestanda,effektivitet och pris för att vara ett intressant val. Jag väntar på Vishera och hoppas dom kommer snart.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv

Betyder detta att Windows 8-tablets med AMDs 28 nm-teknik kommer först 2013? :/