Permalänk
Medlem

BenQ 2730 27" VA ghosting?

Tjena,

bytte upp mej från en 22:a (TN) till en 27:a (VA) och var jättenöjd fram tills jag satte igång Skyrim - extrem ghosting!(?)
Bildkvalitén är det inget fel på, men så fort jag rör musen så blir det precis som att den inte hänger med i bilduppdateringen, syns särskilt på kantiga objekt, tex husväggar.
Är det vanligt att VA-paneler lider av ghosting?

Testade även en kort session med Dragon Age, men då märkte jag inte av något.
En tanke är att grafikkortet inte hinner rendera skyrim, men dragon age kräver mindre?
Har ett GTX260 med 896MB videominne.

Tips, förslag?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Körde du skyrim innan med den gamla skärmen? Om inte så är det ju bara skyrim det är fel på, om du tankat kan det ha varit en dålig torrent eller vad som helst, om köpt så kan det kanske vara att datorn inte hänger med ja

En skärm visar ju bara bilden liksom, den ska ju inte kunna sabba den särskillt tycker jag..

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Körde Skyrim med den andra skärmen också, inga tecken på ghosting.

Nä, tycker ju inte heller att skärmen ska sabba särskilt mkt, men läste att paneltypen ska vara utsatt för mer ghosting än TN.
Och tänkte att den större skärmen kräver mer av grafikkortet, större bild som ska genereras.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Eizo sPVA som jag inte upplever någon ghosting alls med, men VA generellt lider nog mer av ghosting. Dock får du ju en totalt överlägsen bildkvalitet i övrigt (om nu BenQ är i närheten av Eizo vilket möjligen kanske inte är fallet). Min kostade 4000+moms för 3 år sedan (22"), så ingen direkt budgetskärm.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bilden är klart bättre, men den har helt klart ghostingproblem - testade Deus Ex för en stund sedan, och det är ospelbart med eftersläpningarna.

Får nog lämna tillbaks skärmen och testa en https://www.inet.se/produkt/2203340/benq-tft-22-rl2240h-vit istället.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Tycker det låter konstigt! Men aja, hoppas det löser sig!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAiKoU:

Tjena,

bytte upp mej från en 22:a (TN) till en 27:a (VA) och var jättenöjd fram tills jag satte igång Skyrim - extrem ghosting!(?)
Bildkvalitén är det inget fel på, men så fort jag rör musen så blir det precis som att den inte hänger med i bilduppdateringen, syns särskilt på kantiga objekt, tex husväggar.
Är det vanligt att VA-paneler lider av ghosting?

Ja det är ju detta som är den stora nackdelen med VA-paneler, att det ofta blir eftersläpningar. Är ju inte så mycket du kan göra åt det tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ja det är ju detta som är den stora nackdelen med VA-paneler, att det ofta blir eftersläpningar. Är ju inte så mycket du kan göra åt det tyvärr

Jo, har fått erfara det nu, som tur är så ska det inte vara några problem att lämna tillbaks den och ta en annan skärm.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

min benq ew2420 ghostar som fan, ända trösten är att man blir van

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag blev helt mörkrädd när jag upptäckte det!
Den ska tillbaks, fixar inte sånt..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Breddas:

min benq ew2420 ghostar som fan, ända trösten är att man blir van

Inte i mitt fall. Blev bara värre och värre, nu ser jag ghosting på _allting_ förutom de riktigt dyra skärmarna. What has been seen, cannot be unseen.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Däremot är det intressant att vissa säger att de inte se någon ghosting, antingen är de blinda eller ouppmäksamma

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag bytt ut skärmen mot RL2240H, såg direkt jättestor skillnad i ovan nämnda Skyrim!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori